خبرگزاری برنا بررسی می‌کند؛

میراث فرهنگی اصفهان قربانی توسعه نامتوازن شهری

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۱۰:۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۱۳۱۲۸۹
میراث فرهنگی اصفهان قربانی توسعه نامتوازن شهری
شهری که امروز در آن زندگی می‌کنیم بر روی تاریخ خفته و اگر مانند روال گذشته بخواهیم پیش برویم دست اندازی هایی که با عنوان توسعه شهری از جمله تعریض خیابان‌ها، احداث میدان‌ها و توسعه تاسیسات شهری در حال انجام است ضربات مهلکی به گذشته اصفهان وارد می‌کند و به عبارتی این توسعه های نامتوازن شهری میراث فرهنگی را قربانی خود کرده است.

بروکراسی‌های اداری و عدم تفاهمات بین سازمان‌ها و ادارات یکی از معضلات حائز اهمیتی است که بارها در مورد آن به شیوه مختلف صحبت شده و براساس تحقیقات و گفت و گوها، حتی سازمان‌ها و ادارات هم از این بروکراسی‌ها ناراضی‎اند، چراکه در خصوص مدیریت استانی سبب تاخیر در روندها می‌شود و نارضایتی هایی را به دنبال دارد.

در همین رابطه یکی از مهم ترین موضوعاتی که همواره اصفهان را با مشکل روبرو کرده، توسعه‌ شهری، بدون هماهنگی با میراث فرهنگی است که در بسیاری از موارد، آثار مخربی بر اکوسیستم تاریخی شهر داشته  و ادامه این روال می‌تواند، گذشته اصفهان را با خطر مواجه کند.

n00028760-b

شهرداری توقعات بالایی دارد

به واسطه این امر موضوعی که سبب شد به آثار تاریخی شهر بیش از پیش توجه کنیم متوقف شدن عملیات کاوش در تپه اشرف به دلیل عدم بودجه کافی بود که بسیار نگران کننده است در این خصوص، علیرضا جعفری زند سرپرست کاوش‌ها در تپه اشرف به خبرنگار برنا گفت: متاسفانه کاوش ها در تپه اشرف متوقف شده و هر چه سعی کردیم تا شهرداری و میراث فرهنگی را به تفاهم برسانیم میسر نبود و در نتیجه توافق نامه امضا نشد.

وی در خصوص علل عدم امضای تفاهم نامه میان شهرداری و میراث فرهنگی تصریح کرد: دلیل نخست در این مورد قوانین غیرقابل انعطاف میراث فرهنگی است، از طرفی دلیل دوم، توقعات بالای شهرداری و اهدافی است که برای توسعه تاسیسات و تعریض خیابان‌های شهر در نظر گرفته است.

این باستان شناس با بیان اینکه امیدوارم هرچه زودتر میراث فرهنگی و شهرداری با یکدیگر ادغام شوند گفت: شهری که امروز در آن زندگی میکنیم بر روی تاریخ خفته و اگر ماننده روال گذشته بخواهیم پیش برویم دست اندازی هایی که با عنوان توسعه شهری از جمله تعریض خیابان‌ها، احداث میدان‌ها و توسعه تاسیسات شهری در حال انجام است به گذشته اصفهان ضربات مهلکی وارد میکند.

جعفری زند با تاکید بر اینکه تپه اشرف هم در طول سال ها متحمل ضرباتی از سوی شهرداری شده است خاطرنشان کرد: در طول سالیان متمادی عرصه این تپه به پارک و خیابان بدل شده و از طرفی از زیر این گنجینه ارزشمند ملی تاسیسات شهری در حال عبور است که بسیار جای نگرانی دارد.

1216319_542

روندها در سایت‌های باستانی به دلیل حساسیت کند است

پس از این مصاحبه، برای رفع ابهامات بوجود آمده، فریدون اللهیاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، به خبرنگار برنا گفت: تپه اشرف یکی از سایت‌های مهم تاریخی ایران است و تاکنون دستاورد هایی از دوره های هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره های دیگر داشته و بسیار حائز اهمیت است، چراکه تا پیش از این، تاریخ اصفهان را به دوره های اسلامی می دانستیم اما کشفیاتی که در خصوص دوره هخامنشیان انجام شد، صورتی دیگر از اصفهان باستانی را نمایش داد.

 وی با بیان اینکه کاوش‌ها در تپه اشرف به عنوان یک پروژه نبود، ادامه داد: می‌توان از کاوش هایی که در این تپه انجام شد به عنوان یک فصول کاوش یاد کرد چراکه آبفای اصفهان در صدد بود تاسیسات خود را از زیر این تپه عبور دهد اما میراث فرهنگی با الزاماتی که ایجاد کرد پروژه آبفا مدتی متوقف شد تا کاوش ها در اندازه مشخصی به اتمام برسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، تاکید کرد: تپه اشرف نیازمند این است که با تامین منابع مالی شایسته به یک سایت موزه باستانی تبدیل شود در این خصوص با تعاملات و ابراز علاقه های مدیریت شهری امید است با یک طرح جامع این اقدام پیگیری شود و گفتنی است مقدمات طرح سایت موزه آماده شده است.

اللهیاری با اشاره به قوانین غیرقابل انعطاف میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در تمامی سایت های باستان شناسی به علت حساسیت هایی که وجود دارد، پروسه های قانونی باید طی شود حال برخی از این پروسه ها نیاز به دستور شخص وزیر میراث فرهنگی دارد و این امر سبب زمان بر بودن این پروژه ها شده است.

گزارش از پارسا راستگو خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز