شهردار اصفهان:

باید زیست‌پذیری، رقابت‌پذیری و محور گردشگری، بهره‌وری را در آن افزایش دهیم

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۰۹:۲۵:۰۱
کد خبر: ۱۱۳۵۴۹۶
باید زیست‌پذیری، رقابت‌پذیری و محور گردشگری، بهره‌وری را در آن افزایش دهیم
شهردار اصفهان گفت: شهر دوستدار کودک و دوستدار سالمند باید زیست پذیر باشد، مترو و تراموا داشته باشد همچنین ناوگان حمل و نقل آن نوسازی شود تا آلودگی‌ها کاهش یابد، از این رو در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، ۸۰ هزار میلیارد تومان باید درآمد داشته باشیم تا بتوانیم ضمن زیست‌پذیری، رقابت‌پذیری و محور گردشگری، بهره‌وری را در آن افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ قدرت الله نوروزی در برنامه تلویزیونی «هشت بهشت» ضمن تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار کرد: شهرداری در تمام اعیاد ملی و مذهبی به ویژه ایامی همچون ۲۲ بهمن، همه ساله برنامه‌های خوبی اجرا کرده است؛ امسال نیز به دلیل شرایط کرونایی شهرداری با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب در شب سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برنامه نور افشانی را در نقاط مختلف شهر اجرا کرد که باعث ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین شهروندان شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروزه بیشتر مردم ایران شهرنشین هستند، تصریح کرد: در حال حاضر ۷۴ درصد جمعیت کشور شهرنشین و ۲۶ درصد روستانشین هستند که این آمار در شهرستان اصفهان شامل ۸۸ درصد شهرنشین و مابقی روستانشین است؛ این آمار نسبت به قبل از انقلاب تفاوت زیادی پیدا کرده است چرا که در آن زمان جمعیت شهر اصفهان تنها حدود ۷۶۰ هزار نفر بود در حالی که امروزه این کلانشهر بیش از دو میلیون و ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

جلب رضایت شهروندان، مهمترین هدف شهرداری

نوروزی با بیان اینکه شهرستان اصفهان دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۰ درصد جمعیت این شهرستان در شهر اصفهان ساکن هستند، گفت: در شهرستان اصفهان ۱۴ شهر و شش بخش وجود دارد که با توجه به زندگی ۹۰ درصد جمعیت در شهرستان اصفهان باید به گونه‌ای خدمت‌رسانی صورت گیرد تا رضایت مردم حاصل شود.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا کسب رضایت مردم در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی به مهم‌ترین مسئله تبدیل شده و بسیار حائز اهمیت است، افزود: شهرداری امروزه در حوزه‌های بهداشتی، محیط زیستی، عمرانی و فرهنگی ورود کرده و به نحو شایسته‌ای عمل می‌کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر انقلاب عمرانی در این شهر به راه افتاده است، ادامه داد: گواه این ادعا اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی در مناطق ۱۵ گانه شهر است.

کاهش مشکلات ترافیکی اصفهان با تکمیل پروژه رینگ چهارم حفاظتی

وی با اشاره به پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی، اظهار کرد: این پل از نظر طراحی و سرعت اجرا در کشور نمونه است و پس از تکمیل تأثیرات اجتماعی در شهر، استان و کشور به همراه خواهد داشت.

نوروزی با بیان اینکه پل سردار شهید سلیمانی در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری یکی از پل‌های حلقه حفاظتی «رینگ چهارم» است که در ادامه مسیر آن به جاده فرودگاه سمت مناطق ۱۰ و ۱۴ می‌رسد، گفت: در اجرای پروژه رینگ چهارم علاوه بر مناطق ۱۵، ۱۰ و ۱۴ مناطقی همچون پنج، شش، ۹ و ۱۳ شهرداری نیز درگیر خواهند شد، البته این خدمات باید به نحوی باشد که رضایت ۸۸ درصد مردم شهرستان اصفهان حاصل شود و این هدف با برنامه‌ریزی درست محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه تا ۳۰ سال آینده میانگین سنی جمعیت شهر و کشور ۴۵ سال خواهد شد، افزود: در حال حاضر میانگین سنی جمعیت ۲۶ سال و جوان است، اما رو به پیری پیش می‌رود از این رو در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی شده تا شهر دوستدار سالمند را برای ۳۰ سال آینده داشته باشیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در این راستا به منظور کاهش آلودگی هوا و آلایندگی‌ها اجرای پروژه‌های زیرساختی همچون توسعه مترو در دستور کار قرار گرفته است؛ در حال حاضر بیشترین بودجه شهر زیر زمین هزینه می‌شود که تأثیر و نتیجه آن در آینده برای همگان محرز خواهد شد.

نوروزی تاکید کرد: شهر دوستدار سالمند باید زیست پذیر باشد، مترو و تراموا داشته باشد همچنین ناوگان حمل و نقل آن نوسازی شود تا آلودگی‌ها کاهش یابد، از این رو در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، ۸۰ هزار میلیارد تومان باید درآمد داشته باشیم تا بتوانیم ضمن زیست‌پذیری، رقابت‌پذیری و محور گردشگری، بهره‌وری را در آن افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تأکید بر داشتن شهر دوستدار کودک به آن جهت است که کودکان امروز باید در ۳۰ سال آینده مدیریت شهر و کشور را در دست بگیرند از این رو محور برنامه‌ها به سمت کودکان پیش رفته تا آنها در محیطی رشد کنند که در آینده به سرمایه اجتماعی بزرگ تبدیل شده و بتوانند شهر و کشور را به خوبی اداره کنند؛ کودکان و سالمندان از هم اکنون باید مورد توجه باشند تا در آینده با مشکل مواجه نباشیم.

توسعه عدالت در توزیع خدمات شهری با اجرای طرح "هر یکشنبه، یک افتتاح" 

شهردار اصفهان با اشاره به اجرای برنامه‌های «هر یکشنبه، یک افتتاح» در شهر تصریح کرد: در این برنامه هر هفته پروژه‌های زیادی در مناطق مختلف افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود تا شهروندان از ثمرات آنها برخوردار شوند؛ در حال حاضر خدمات‌رسانی شهرداری با انقلاب عمرانی در شهر اتفاق افتاده تا شاهد ایجاد عدالت فضایی به معنای واقعی باشیم و مردم به صورت برابر از تمام خدمات برخوردار شوند که خوشبختانه اکنون این هدف در تمام مناطق عملیاتی شده است.

نوروزی با اشاره به احداث پروژه متروی اصفهان، گفت: خط یک مترو سه سال پیش تکمیل و راه‌اندازی شد که امیدواریم با تکمیل خط متروی بهارستان، شاهد اتصال آن به خط یک متروی اصفهان باشیم.

وی با بیان اینکه صرف هزینه‌ها در عمق ۳۰ متری زمین توجیه اقتصادی به همراه ندارد و برای بخش خصوصی نیز ثمره‌ای به همراه نخواهد داشت، افزود: در حال حاضر برای هر نفر مسافر مترو حدود ۹ هزار تومان هزینه می‌شود در حالی که مسافر تنها یک هزار و ۲۰۰ تومان کرایه پرداخت می‌کند و شهرداری مابقی آن را سوبسید پرداخت می‌کند، اما منافع آن برای شهر، کاهش آلودگی هوا و امنیت و سهولت در انجام سفرهای شهری شهروندان است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در خط دو متروی اصفهان درصدد هستیم TOD ها شکل بگیرد و ایستگاه‌ها به پاساژها متصل شود تا سفرهای شهری مردم آسان‌تر انجام شود.

نوروزی با اشاره به آغاز عملیات حفاری خط دو متروی اصفهان از سمت جبهه غربی (کهندژ) با حضور مقامات ملی در آینده نزدیک گفت: یک سال پیش در کهندژ فونداسیون مهیا و محل شفت طراحی و ۳۵۰ شمع در عمق ۳۰ متری زمین زده شد؛ بیش از ۱۰ هزار تن معادل چهار هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام و کاترهد و تجهیزات دیگر مونتاژ شد تا دستگاهی به طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر در زیر زمین آماده حفاری شود؛ البته این اقدامات در حال حاضر قابل مشاهده برای مردم نیست، اما پس از بهره برداری ثمرات این پروژه را به خوبی شاهد خواهند بود.

وی تصریح کرد: خط دو متروی اصفهان از سمت دارک (زینبیه) آغاز و شش کیلومتر حفاری در دو لاین انجام شده و از مجموع ۱۴ ایستگاه ۱۲ ایستگاه ساخته شده یا در حال احداث است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در حال حاضر از جبهه شمالی دو کاترهد با قطر شش متر عملیات حفاری را از دو تونل انجام می‌دهند، اما حفاری از جبهه غربی با استفاده از یک کاترهد به قطر ۹ متر از طریق یک تونل برای رفت و آمد قطار انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: ۴۴ درصد هزینه‌های مترو صرف عملیاتی شامل سیویل، سگمنت گذاری و ریل‌گذاری و ۵۵ درصد صرف تجهیزات، خرید واگن و برق بالا سر می‌شود که از نظر زمانی ساخت تونل بیشتر زمان‌بر است.

نوروزی با بیان اینکه به زودی خط ۲ مترو از سمت کهندژ آغاز می‌شود تا خط میانی تکمیل شود، افزود: از ایستگاه کهندژ تا خمینی شهر مسیر دیگری است که باید اجرا شود؛ البته طول خط دو مترو حدود ۲۴ متر است که خط میانی آن ۱۶ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: خط میانی از کهندژ تا میدان امام علی (ع) است و سمت دیگر از دارک تا میدان امام علی (ع) را شامل می‌شود که در این میدان تی. بی. ام ها به همدیگر می‌رسد و از زیر زمین خارج می‌شود؛ ایستگاه کهندژ در عمق ۲۰ متری زمین است که در میدان امام حسین (ع) به عمق ۳۰ متر می‌رسد و با شیب پنج درصدی باز هم در سمت میدان امام علی (ع) مترو به عمق ۲۰ متری می‌رسد؛ اگر احداث خط دو با سرعت فعلی ادامه پیدا کند تا چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز