مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

۷۴ درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی است/ وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برای احیای زاینده رود اقدام کنند

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۱:۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۱۳۸۱۸۲
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: میزان فرونشست چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر در مکان های مختلف بوده و همچنین هر سال یک متر از سطح آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار برنا در اصفهان گفت: بررسی متداوم داده های زمین شناسی و سنجش از دور راداری نشان می دهد، توسعه کشاورزی سنتی و برداشت بی رویه از سفره های آب های زیرزمینی برای مصارف گوناگون سبب به وجود آمدن فرونشست زمین در گذر زمان شده است.

وی افزود: به طور کلی حدود ۴۰۵ دشت در کشور با پدیده فرونشست دست و پنجه نرم می‌کنند که در استان اصفهان هم دشت هایی چون مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اصفهان-برخوار، اردستان، گلپایگان و دامنه با این پدیده روبرو هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: متولی پایش سطح آب های زیرزمینی وزارت نیرو و متولی پایش فرونشست زمین سازمان نقشه برداری و زمین شناسی است که بر اساس تحقیقات انجام شده میزان فرونشست چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر در مکان های مختلف بوده و همچنین هر سال یک متر از سطح آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.

شیشه فروش با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص جلوگیری از پیشرفت فرونشست در استان اصفهان گفت اداره آب منطقه ای ماهیانه سطح حدود ۱۰ هزار حلقه چاه را اندازه گیری میکند و همچنین ۶۲ گروه گشت و بازرسی را تشکیل داده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فرونشست زمین، آغاز طرح تعادل بخشی بوده که در ارتباط با این طرح حدود ۷ هزار چاه مسدود و پروانه ۱۴ هزار چاه اصلاح شده، همچنین طی چند سال گذشته ۳۹۰۰ کنتور هوشمند، ۳۷۰۰ کنتور الکترومغناطیس آب نصب و ۳هزار عدد از ادوات غیر مجاز حفر چاه جمع آوری شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد طی ۱۰ سال گذشته ۷۴ درصد از استان اصفهان درگیر خشکسالی شده که به سبب خشک شدن رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی که درصد کمی از آن نمناک است، جلوگیری از پیشرفت فرونشست زمین با مشکل روبرو است که انتظار می‌رود وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برای احیای هرچه زودتر رودخانه زاینده‌رود اقدام نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز