رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان:

برنامه جامع، یک برنامه راهبردی است

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ - ۱۸:۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۱۴۱۱۱۴
برنامه جامع، یک برنامه راهبردی است
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح جامع شامل دو مرحله تشخیص و تجویز بوده و مرحله اول آن به تأیید شورای راهبری و تلفیق استانداری رسیده و برای مرحله دوم فراخوان مشاور داده شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ شیرین طغیانی امروز (یکشنبه 3 اسفندماه) در یکصد و شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تصویب مرحله اول برنامه جامع شهر، اظهار کرد: برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین، هفتمین برنامه توسعه‌ای اصفهان است؛ اولین برنامه توسعه شهری اصفهان به نام «کُکس» ۱۳۳۷ توسط مشاوران آلمانی و آخرین آن سال ۶۷ است.

وی افزود: آخرین بازنگری طرح تفصیلی سال ۹۱ بوده و می‌توان گفت که اصفهان دارای طرح‌های جامع و تفصیلی منقضی است بنابراین چاره‌ای جز تهیه و تدوین برنامه جدید نبود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طرح‌های جامع و تفصیلی کشور که از حدود ۵۰ سال پیش به تقلید از کشورهای دیگر تدوین شد، طرح‌های منقضی بودند هرچند برخی معتقدند نواقص مربوط به نحوه اجراست؛ به هر روی اکنون این طرح‌ها از لحاظ تئوری و عملی به بن‌بست رسیده است.

وی ادامه داد: سال ۹۷ وزارت راه و شهرسازی، پنج شهر را برای اتخاذ رویکردهای جدید در تدوین طرح‌های جامع، پایلوت قرار داد که اصفهان تنها و نخستین کلانشهر در میان آنها بود و تهیه و تدوین طرح جامع این کلانشهر در قالب یک تفاهم‌نامه آغاز شد.

طغیانی با بیان اینکه طرح جامعی که مرحله نخست آن تصویب شده، چهار ویژگی مهم دارد، اضافه کرد: نخستین ویژگی آن مشارکتی بودن است و همه بازیگران شهر که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم و مثبت و منفی در فرایند توسعه شهر نقش دارند، در تدوین برنامه سهیم هستند.

وی افزود: برنامه‌های پیشین بیشتر ذهنی بوده و راهبردهایشان چندان به نتیجه نمی‌رسید اما برنامه کنونی برخلاف گذشته مسئله‌محور است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شهری که با انبوهی از مشکلات مواجه هستیم نمی‌توان در یک افق چند ساله همه مشکلات را حل کرد بنابراین باید کلیدی‌ترین مدنظر باشد که بدین سبب این برنامه جامع، یک برنامه راهبردی است.

وی افزود: طرح‌های گذشته معمولاً به نقشه‌های دو بعدی ختم می‌شدند اما این برنامه علاوه بر آنکه بر کالبد متمرکز می‌شود، بر ابعاد فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی نیز تاکید دارد.

طغیانی اظهار کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی در فرایند تدوین برنامه نظارت عالی داشته است و تصمیمات در گروه‌های کانونی، جلسات جهان‌نما و جلسات فضای مجازی گرفته شد.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در نقش مشاور برای تدوین طرح جامع، گفت: قبلاً مشاور عقل منفصل بود، همه تصمیمات را خود می‌گرفت و چندان به نظرات مردم توجه نمی‌شود اما مشاور در این برنامه جدید نقش تسهیلگر داشته و با تکیه بر دانش خود، شرایط استفاده از نظرات مردم را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شورای راهبری یکی از ارکان مهم این برنامه است که ریاست آن بر عهده شورای شهر خواهد بود و شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی به ترتیب دبیر اجرای و دبیر اداری این شورا هستند.

وی خاطرنشان کرد: سایر نهادهای عمومی دولتی و مردم‌نهاد نیز در جلسات شورای شهر حضور یافته و۲۳ جلسه بر فعالیت مشاور نظارت داشتند.

طغیانی افزود: طرح جامع شامل دو مرحله تشخیص و تجویز بوده و مرحله اول آن به تأیید شورای راهبری و تلفیق استانداری رسیده و برای مرحله دوم فراخوان مشاور داده شده است.

وی از همه ارکانی که در دو سال گذشته برای تدوین و تصویب برنامه با شورای راهبری همراهی کردند، تقدیر کرده و از استانداری اصفهان درخواست کرد که مشاور هرچه سریع‌تر انتخاب شود تا مرحله دوم نیز به نتیجه برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز