خبرگزاری برنا بررسی می‌کند؛

تاثیرات پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، مختص به صنایع نیست

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۱۴:۵۵:۳۳
کد خبر: ۱۱۵۲۸۸۰
تاثیرات پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، مختص به صنایع نیست
عملیاتی شدن پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، آب پایدار را برای تولیدات صنعتگران تضمین خواهد کرد و در پی آن اگر صنایع سهم ناچیز خود را از حوضه زاینده رود خارج کنند به پایداری حوضه زاینده رود کمک و از طرفی از میزان فرونشست زمین کاسته خواهد شد.

اصفهان، کم آبی، فرونشست زمین، کشاورزی، امنیت شغلی و کلماتی از این دست، این روزها دست به دست هم داده‌اند تا آوای حیات را در شهرگنبد‌های فیروزه‌ای، کمرنگ کنند و پوشیده نیست که تا حدودی کار خودشان را کرده‌اند، نفس را از زاینده رود و شادی را از نصف جهان گرفتند، اما با تمام این ها اصفهان و مردمش همچنان سرپا است و انتظار روزهای خوش گذشته را می‌کشد.

شاید خبری که این روزها قدری از غم‌های اصفهان کاسته، خبر افتتاح پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان آن هم به همت و سرمایه‌گذاری مردان فولادی اصفهان باشد، درست است که این ابَر پروژه طولانی مدت خواهد بود اما نوید بخش بازگشت روزهای خوش به اصفهان است و امیدواریم که چشممان به جمال جاری آب، در زاینده رود بیفتاد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، قابل درک است که تمام صنایع استان اصفهان کمتر از ۵ درصد آب، از حوضه زاینده رود برداشت می کنند، اما بازگشت همین 5 درصد به حوضه زاینده در این دوران کمبود آب مرحمی برای زاینده رود خواهد بود و گفتنی است که آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان، آب پایدار را برای تولیدات صنعتگران این استان تضمین می‌نماید. 

 

مطالبه استان اصفهان احیای زاینده رود است

در این رابطه مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: اگر صنایع بتوانند همین سهم ناچیز را از آبهای انتقال یافته خارج از حوضه زاینده رود تامین کنند به پایداری حوضه زاینده رود کمک می شود.

وی در خصوص احیا زاینده رود تصریح کرد: مطالبه استان اصفهان احیاء زاینده رود است و باید به برداشت های غیرمجاز در بالادست و بارگذاری های مجاز و رسمی خارج از تابلوی منابع و مصارف و مصوبات شورای عالی آب در بالادست پایان داد.

کاهش فرونشست زمین با آغاز پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان محقق خواهد شد

در ادامه گفت و گو ها پیرامون ابَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس، هزینه این طرح را بسیار بالا دانست و تاکید کرد: اگرچه هزینه آب در طرح مذکور نسبتا بالاست اما صنایع بزرگی مثل فولاد مبارکه اصفهان و دیگر شرکت های صنعتی می توانند هزینه آن را تامین کنند تا به پایداری زاینده رود کمک شود.

حاجی دلیگانی با اشاره به پدیده فرونشست زمین در استان اصفهان، به علت تخلیه آبخوانها گفت: اهمیت موضوع انتقال آب خلیج فارس می تواند کاهش فرونشست زمین را به همراه داشته باشد و به تقویت آبخوانها منجر شود.

وی خاطرنشان کرد:  طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران سالهاست مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته  و جای خرسندی دارد که به مرحله عملیاتی رسیده است.

سهم برداشت صنایع از حوضه زاینده رود به بخش کشاورزی تخصیص یابد

همچنین مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با اشاره به تاثیر غیر مستقیم این پروژه بر کشاورزی توضیح داد: اجرای این پروژه می تواند به منابع آبی پایدار صنایع بیانجامد و تاثیر غیر مستقیمی بر بخش کشاورزی دارد و امید است با بهره برداری از این پروژه، برداشت صنایع از حوضه زاینده رود به حداقل برسد و معادل این آب به بخش کشاورزی تخصیص یابد.

در پایان معاون عمرانی استاندار اصفهان در تشریح ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان اظهار کرد: انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان در راستای تامین آب مورد نیاز صنایع  صورت می گیرد و با اجرای این طرح ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان اصفهان تخصیص پیدا خواهد کرد و لازم به ذکر است که این پروژه با حفاری و لوله گذاری آغاز شده است و با تکمیل مطالعات مسیر، به مرور در فازهای متعدد به بهره برداری می رسد.

 

گزارش از پارسا راستگو خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز