نوشداروی استانداری اصفهان بعد از قرمز شدن اصفهان/ اصفهان در شیب تند موج چهارم کرونا

۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۰۷:۲۷:۳۰
کد خبر: ۱۱۵۸۹۶۶
نوشداروی استانداری اصفهان بعد از قرمز شدن اصفهان/ اصفهان در شیب تند موج چهارم کرونا
استان اصفهان اگرچه در روزهای پایانی سال 1399 به دوران سفید شدن کرونا نزدیک شده بود اما با خیز مسافران نوروزی به سمت اصفهان و عدم نظارت‌های ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، وارد موج چهارم کرونا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ استان اصفهان در روزهای پایانی سال 1399 در وضعیت آبی کرونا شرایط مطلوبی را داشت و طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز میزبانی از مسافران نوروزی را دریافت کرده بود. هتل‌ها و مهمانسراهای استان اصفهان مجاز به پذیرش مسافران با 50 درصد ظرفیت بودند و از حضور مسافران در خانه‌های استیجاری و چادر زدن در پارک‌ها ممانعت میشد.

اصفهان به عنوان شهری مسافر پذیر که سالانه میزبان بیشترین مسافران نوروزی بوده است در نوروز 1400 میزبان بیش از 29 هزار گردشگر از استان‌های مختلف بود که طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، بیشترین مسافر از استان تهران، مهمان اصفهان بودند.

اصفهان نوروز ۱۴۰۰

اقامت 94 هزار نفر گردشگر در واحدهای اقامتی اصفهان

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از اقامت 94 هزار نفر گردشگر در واحدهای اقامتی اصفهان از ظهر روز 28 اسفند 1399 تا صبح روز دهم فروردین 1400 خبر داد و گفت: با توجه به لزوم فراهم آوردن شرایط به‌منظور انجام سفر ایمن ویژه گردشگران نوروزی واحدهای اقامتی استان اصفهان شامل هتل، اقامتگاه سنتی، مهمانپذیر، اقامتگاه بومگردی و خانه‌های مسافر استان با ظرفیت 50 درصد، یعنی 18 هزار تخت در شبانه روز آماده پذیرائی از گردشگران در قالب سفر سلامت بوده است.

وی افزود: براساس آمار بهره‌برداری شده از دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان از ظهر روز 28 اسفندماه، لغایت صبح روز 10 فروردین تعداد 94 هزار و 569 گردشگر به‌مدت 24 ساعت در اماکن اقامتی تحت نظارت این اداره کل اقامت داشته‌اند.

اللهیاری از پلمب 90 مرکز اقامتی غیرمجاز در استان اصفهان از ابتدای شروع به کار ستاد سفرهای نوروزی اصفهان تا دوازدهم فروردین ماه خبر داد و گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده تمامی واحدهای اقامتی تحت نظارت این اداره کل دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی را رعایت کرده و به‌ویژه در راستای سلامت گردشگران نوروزی گواهی ایمن و سلامت از نهادهای ذی‌ربط ستاد سفر استان دریافت کرده‌اند.

اگرچه ورودی‌های استان اصفهان تحت نظارت بوده است اما مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از جمع آوری  ۶۱ چادر مسافرتی خبر داد و گفت: همچنین در ارتباط با راهنمایی خودرو مسافران (مطابق ضوابط) برای ۱۰۱ مورد اقدام و ۵۵۵ پلاک غیر بومی مشاهده شده است.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از ورود خودروهای غیربومی که دارای برگه رزور هتل در استان اصفهان نبوده‌اند جلوگیری شده و مسافر موظف بودند برای سفر از حمل و نقل ریلی، هوایی و اتوبوس‌های مسافر بری استفاده کنند. در این باره عباس محبوبی، مدیرعامل سازمان پایانه های شهرداری اصفهان به خبرنگار برنا گفت: از 28 اسفندماه سال 99 تا نهم فروردین ماه سال جاری 181 هزار مسافر از پایانه های 5گانه شهرداری اصفهان جابجا شدند. این تعداد جابجایی با 10 هزار و 498 سرویس که شامل مینی بوس، اتوبوس و تاکسی برون شهری است، انجام شده است.

وی ادامه داد: تعداد مسافران خروجی از پایانه های شهر اصفهان طی این بازه زمانی 102 هزار و 402 مورد و تعداد مسافران ورودی از این طریق 79 هزار و 374 مورد بوده است.

اصفهان نوروز ۱۴۰۰

اصفهان و بازگشت به دوران اوج کرونا

با افزایش تعداد مسافران نوروزی و حضور آنها در شهر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم نظارت ستاد استانی مقابله با کرونا، آمار تعداد مبتلایان کرونا در اصفهان چهار رقمی شد و اصفهان به دوران اوج روزهای کرونایی بازگشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه موج چهارم کرونا در اصفهان کشنده تر و پیچیده تر از موج های سهمگین قبلی است، گفت: در طی ده روز گذشته شناسایی بیماران مبتلا به کرونا روند تصاعدی به خود گرفته است به گونه ای که در روز نخست فروردین ماه ۲۵۰ بیمار جدید شناسایی شد که در روز یازدهم فروردین ماه به هزار و ۴۰۰ بیمار جدید درسطح استان اصفهان طی شبانه روز افزایش یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افزایش دو برابری بیماران بستری شده مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان اصفهان در ده روز گذشته تصریح کرد: هر روز یا دو روز یک بار ۱۰۰ مورد جدید بیمار بستری شده کرونا در بیمارستانهای استان اصفهان اضافه می شوند که این روند نشان از سرعت انتشار ویروس جهش یافته کرونا است.

وی باز هم بر روند فزاینده ابتلا به کرونا در استان اصفهان ابراز نگرانی کرد و گفت: به طور غیرقابل باوری سرعت شیوع کرونا در استان اصفهان افزایش یافته است و در یک سال اخیر  چنین تجربه ای را نداشتیم.

کلیدری گفت: روند تصاعدی ابتلا به کرونا در استان اصفهان قابل مقایسه با موج گیری های گذشته نیست به طوری که در موج سنگین مهر و آبان هر یک هفته تعداد بیماران بستری شده در بیمارستانهای استان اصفهان ۱۰۰ نفر افزایش می یافت که در موج چهارم این زمان به دو روز کاهش یافته است.

وی با اشاره به افزایش شهرهای نارنجی و قرمز در استان اصفهان افزود: در شهر اصفهان، ظرفیت پذیرش بیمارستان ریفرال خورشید تکمیل شده است و متاسفانه بخشی از بیمارستان الزهرا هم به مدار درمان بیماران کرونایی وارد شده است و با این روند تزایدی شیوع کرونا در اصفهان در آینده بسیار نزدیک تمام بیمارستانهای استان اصفهان به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص می یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: سرعت ابتلا به کرونا افزایش یافته است و کافی است فردی ۱۰ دقیقه در مجاورت فرد ناقل کرونا قرار بگیرد و اکثر افراد در جمع به این بیماری مبتلا می شوند و این اتفاق را می توان در مراجعات خانوادگی مشاهده کرد.

وی افزود: با این روند فزاینده شیوع کرونا، قطعا طی هفته های آتی شاهد مرگ روزانه ۵۰ الی ۱۰۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا خواهیم بود.

کلیدری با اشاره به اینکه مرگ و میرهای ناشی از کرونا تمام طیف سنی را دربر می گیرد، گفت: عادی انگاری توسط شهروندان به ویژه در دهه سوم اسفندماه، مسافرت و دورهمی های عید نوروز از عوامل رشد فزاینده شیوع کرونا در استان اصفهان است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۵ هزار دوز واکسن در استان اصفهان تزریق شده است که نسبت به جمعیت استان ناچیز است چراکه تا پایان ۱۴۰۰ درگیر بیماری کرونا هستیم. تا واکسیناسیون ۵۰ درصدی جمعیت استان اصفهان راه طولانی در پیش است و تا واکسینه نشدن جامعه بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی تاکید می شود.

عدم نظارت ستاد استانی مقابله با کرونا بر اجرای برنامه‌های سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان

در این زمان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با راه اندازی کارناول نوروزی و اجرای برنامه‌های متنوع از جمله پرده خوانی، دف نوازی و... در چهارباغ عباسی و میدان نقش جهان باعث تجمع افراد در این مناطق شده و تماس‌های مکرر خبرنگاران برنا با سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان در خصوص پیگیری این موضوع بی نتیجه ماند.

اصفهان نوروز ۱۴۰۰

پس از گذشت هفته اول نوروز و شروع دور دوم مسافرت‌های نوروزی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان همچنان مدیریتی بر اجرای مصوبات نداشت و موج چهارم کرونا در اصفهان آغاز و استان اصفهان نارنجی شد. پس از ابتلای  یک هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان، ستاد استانی مقابله با کرونا نوشدارویی برای روزهای 12 و 13 فروردین تجویز کرد.

حجت الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان در هفتاد و هفتمین ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: در هفته جاری، با افزایش تعداد بستری ها و تست های مثبت در استان اصفهان مواجه هستیم.روند رشد بیماری کرونا ر اکثر شهرستان های استان اصفهان فزاینده است و ناشی از سفرها، دید و بازدیدها، دورهمی ها و حضور در مراکز فروش و گردشگری و تفرجگاه ها است.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا تصریح کرد: شهرستانهای خوانسار، گلپایگان در وضعیت قرمز قرار دارند و شهرستانهای مبارکه، نجف آباد، تیران و کرون و اصفهان هم نارنجی هستند. در تمام شهرهای قرمز و نارنجی استان اصفهان محدودیت فعالیت مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ اعمال می شود و فعالیت ادارات و دورکاری تا ۵۰ درصد خواهد بود.

غلامی برگزاری هرگونه مراسم آیینی و مذهبی و تردد خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی را ممنوع اعلام کرد و افزود: در روز سیزدهم فروردین ماه ورود خودروهای غیربومی به شهرستانهای خوانسار و گلپایگان ممنوع است. اماکن گردشگری، موزه ها و تفرجگاه ها در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه در این شهرها و شهرهای قرمز استان اصفهان تعطیل است.

وی گفت: تالارها و سینماها و آرامستانها تا پایان وضعیت نارنجی و قرمز تعطیل است و مدارس کماکان به صورت غیرحضوری برگزار می شود. هرگونه دورهمی و تجمع در همه شهرهای استان اصفهان در پارکها، بوستانها و تفرجگاه ها در ۱۳ فروردین ماه تعطیل است و شهرداری و نیروی انتظامی مسئولیت اجرای دقیق این مهم را برعهده دارند.

غلامی افزود: هرگونه پارک خودرو در حاشیه و مجاورت پارک ها با اعمال جریمه نقدی و انتقال به پارکینگ همراه خواهد شد و خاموشی پارکها، پل ها و میادین شهر در دستورکار قرار گرفته است. هرگونه تردد شهری در شهرستانهای گلپایگان و خوانسار در سیزدهم فروردین ماه ممنوع است.

اصفهان نوروز ۱۴۰۰

عبور از خط زرد کرونا

اگرچه طبق مصوبات اعلام شده از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا ترددهای درون شهری از ساعت 10 شب ممنوع، ورودی‌های استان اصفهان بسته و نوارهای زرد ورود ممنوع دور تا دور اماکن گردشگری استان اصفهان را گرفت و اصفهان خاموش شد اما مسافران نوروزی با زیر پا گذاشتن ممنوعیت‌ها از سی و سه پل گذشتند، در چهارباغ عباسی قدم زدند، در میدان نقش جهان آتش روشن کرده و روزهای 12 و 13 فروردین را هم طبق روال سالهای گذشته گذراندن و عدم نظارت ستاد استانی مقابله با کرونا بر اجرای مصوبات توسط مردم و مدیریت شهری باعث شد تا 13 فروردین 1400 حدود یک هزار و ۴۱۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی و 10 نفر با تست مثبت کرونا در استان اصفهان جان خود را از دست بدهند.

گزارش از کیمیا صادقی، خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز