افتتاح ۲۰ پروژه شاخص شهری در سال ۹۹/ وزارت خارجه از رویکرد جدید دیپلماسی شهری اصفهان استقبال کرد

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۱۰:۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۱۵۹۶۲۴
افتتاح ۲۰ پروژه شاخص شهری در سال ۹۹/  وزارت خارجه از رویکرد جدید دیپلماسی شهری اصفهان استقبال کرد
شهردار اصفهان گفت: در شرایط کرونایی برخی بخش‌ها به شدت تحت فشار قرار گرفتند و هزینه‌های سنگینی به شهرداری تحمیل شد، اما شهرداری با انتخاب مدل‌های جدید شرایطی را ایجاد کرد که علی رغم تمام سختی‌ها شعار انقلاب عمرانی را محقق ساخت.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ قدرت الله نوروزی صبح امروز _یکشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰_ در یکصد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته شهرداری اظهار کرد: سال ۹۹ سالی بسیار سخت و دشوار بود که با شرایط کرونایی مواجه بودیم و این شرایط شهرداری را با چالش‌های بزرگی مواجه کرد و علاوه بر بخش خصوصی شهرداری نیز دچار آسیب شد.

وی افزود: در شرایط کرونایی برخی بخش‌ها به شدت تحت فشار قرار گرفتند و هزینه‌های سنگینی به شهرداری تحمیل شد، اما شهرداری با انتخاب مدل‌های جدید شرایطی را ایجاد کرد که علی رغم تمام سختی‌ها شعار انقلاب عمرانی را محقق ساخت.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تحریم‌ها کار را برای شهرداری در حوزه‌هایی همچون مترو که نیاز به خرید خارجی داشتیم با دشواری‌های زیادی مواجه کرده است، افزود: اگر ۵۹۰ میلیون یورو در شورای اقتصاد تصویب و امکان تحقق آن وجود داشت برای خط دو مترو اصفهان شرایط بسیار خوبی فراهم می‌شد.

نوروزی با اشاره به عملکرد حوزه شهرسازی در سال گذشته خاطرنشان کرد: در حوزه شهرسازی موفقیت‌های بزرگی در بخش افزایش زیربنا داشتیم به طوری که سال گذشته ۲۳ درصد افزایش زیربنا و ۱۹ درصد افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر را شاهد بودیم که این افزایش‌ها به طور نسبی رضایت مردم را به همراه داشته است؛ در هر پرونده‌ای که مشکل حقوقی وجود نداشته زمان صدور پروانه و پایان کار کاهش یافته است.

وی دریافت نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک را اتفاق خوشایندی در حوزه شهرسازی برشمرد و تأکید کرد: دریافت نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک موفقیتی بزرگ و کاری ارزشمند برای اصفهان بود که خوشبختانه شاهد تحقق آن بودیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: در حوزه شهرسازی کتاب‌هایی در دبیرخانه شهر اسلامی تدوین شده و در مرحله انتشار است؛ همچنین در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تغییر ماهوی اتفاق افتاده به طوری که این کمیسیون دیگر ابزاری برای کسب درآمد نیست بلکه برای جلوگیری از تخلفات است.

ایجاد ۱۵ کیلومتر پیاده راه سازی در شهر اصفهان

نوروزی با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون ۱۵ کیلومتر پیاده راه سازی در شهر اصفهان ایجاد شده است، گفت: این میزان معادل ۱۲۴ هزار مترمربع در بافت‌های تاریخی شهر است که منجر به نوسازی و بهسازی این بافت‌ها شده است.

وی گفت: معتقدیم باید به خرد جمعی متکی شویم و تصمیمات مبتنی بر خردباوری باشد.

نوروزی از رشد ۱۴ درصدی فعالیت‌ها در کمیسیون تصویب طرح‌های شهرداری خبر داد و تصریح کرد: در بخش هوشمندسازی شهر نیز چندین خدمت از طریق سیستم به شهروندان ارائه می‌شود.

تدوین ۷۰ کتاب کودکان و نوجوانان با موضوع شهروندی

وی با اشاره به اقدامات حوزه فرهنگی شهرداری اظهار کرد: در حوزه فرهنگی اقدامات آنچنان که باید ملموس نیست، اما فعالیت‌های زیادی انجام شده که تدوین و انتشار ۷۰ کتاب کودکان و نوجوانان با موضوع شهروندی نمونه بارز آن به شمار می‌آید.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ۳۰ عنوان کتاب در قالب موضوع رفتار، دانش و پژوهش شهروندی تألیف و تدوین شده است، گفت: ۱۴ جلد فرهنگ نامه شهروندی نیز در ۱۴ عنوان تألیف شده است و اتفاق خوشایند دیگر این بود که «کلاس شهر» عنوان کتاب آماده شده از سوی حوزه فرهنگی شهرداری بوده که توسط معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تصویب شد و در مقطع اول و ششم ابتدایی مجوز تدریس را دریافت کرد.

برگزاری ۱۶۷ عنوان برنامه برای کودکان شهر

وی از برگزاری ۱۰۰ کارگاه آموزش شهروندی در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته ۱۶۷ عنوان برنامه ویژه کودکان در قالب شهر دوستدار کودک برگزار شده است.

نوروزی ادامه داد: در راستای تحقق شهر دوستدار سالمند با اجرای بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه به شبکه جهانی شهر دوستدار سالمند پیوستیم؛ همچنین در دو نمایشگاه معتبر بین المللی در حوزه صنایع دستی با هدایت بخش خصوصی شرکت کردیم که علاوه بر آثار خوب آن هیچ هزینه‌ای در این راستا به شهرداری متحمل نشد.

وی با بیان اینکه پنج کتاب و ۱۰ فیلم تبلیغاتی به ۱۰ زبان توسط شهرداری اصفهان تهیه شده است، گفت: این کتاب‌ها و فیلم‌ها در حوزه گردشگری به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در رسانه‌های جهانی منتشر شده است.

از راه اندازی ۴ دفتر تسهیلگری در مناطق کمتر برخودار شهر

شهردار اصفهان از راه اندازی چهار دفتر تسهیلگری در مناطق کمتر برخودار شهر خبر داد و افزود: در حوزه فرهنگی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه «سلامت فیروزه ای» بود که اقدامات خوبی در این راستا انجام شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه برنامه‌ریزی شهری اظهار کرد: تدوین بودجه و طرح آن در کمیسیون‌ها و حضور در جلسه شورای اسلامی شهر از شاخص ترین اقدامات این حوزه به شمار می‌آید.

تأمین امنیت شغلی کارکنان شهرداری

نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵۰ نفر از کارکنان شهرداری بازنشسته شدند که برای جایگزینی آنها هیچ نیرویی استخدام نشده است، تصریح کرد: ساختار حقوق و دستمزد کارکنان سال گذشته دچار تحول شد و تک تک کارکنان و مدیران شهرداری و تمام کسانی که از شهرداری حقوق دریافت می‌کنند، در جریان این افزایش‌ها قرار گرفته اند.

وی افزود: قراردادهای کارکنان که در هشت شرکت زیرمجموعه شهرداری پراکنده شده بود سال گذشته در دو شرکت تجمیع شد که این حرکت اقدامی عدالت محور برای حمایت از کارکنان قراردادی جهت رسیدن به امنیت شغلی بود.

شهردار اصفهان تهیه و تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ را یکی دیگر از اقدامات حوزه برنامه‌ریزی شهرداری برشمرد و تأکید کرد: تهیه و تدوین آمارنامه شهر اصفهان با رویکرد جدید انجام شده است؛ همچنین مقدمات اصلاح ساختار سازمانی همه سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری صورت گرفت.

وی با بیان اینکه شنبه‌های خلاق هر دو هفته یک بار برگزار شده و اجرای برخی رویدادها نتیجه این نشست‌ها است، اظهار کرد: تهیه، تدوین و تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ با رویکرد جدید مبتنی بر یکپارچه سازی بودجه شهرداری، سازمان‌ها و برخی شرکت‌های زیرمجموعه از دیگر اقدامات حوزه برنامه‌ریزی شهرداری است که این رویکرد به سایر شهرها نیز تسری پیدا می‌کند.

نجات شهر از آلودگی‌ها

نوروزی با ابراز خرسندی از جمع بندی و انتشار نتیجه برخی از پژوهش‌های بنیادین تصریح کرد: در حوزه آلایندگی‌ها قراردادی با دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان داشتیم که نتیجه آن در شناسایی و کاهش آلایندگی‌ها بسیار تأثیرگذار است و این نتایج در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ مبنا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های علمی اقدامات اساسی را در راستای نجات شهر از آلودگی‌ها در دستور کار قرار داده ایم.

ارائه ۱۰۰ خدمت الکترونیکی به شهروندان

شهردار اصفهان با بیان اینکه تهیه و تدوین طرح جامع شهر مبتنی بر مشارکت اقشار، اصناف و صاحبان خرد و اندیشه انجام شده است، افزود: ارائه بالغ بر ۱۰۰ خدمت الکترونیکی از طریق میز خدمت الکترونیک و درگاه الکتریکی شهرداری از دیگر خدمات انجام شده به شمار می‌آید.

وی با اشاره به قرارداد ۹۰ میلیارد تومانی برای هوشمندسازی اتوبوسرانی تأکید کرد: بر اساس این قرارداد به زودی سیستم‌های هوشمند AVL و AFC در اتوبوسرانی اجرایی می‌شود.

نوروزی با ابراز خرسندی از دریافت تندیس در جشنواره پژوهش و نوآوری شهری اظهار کرد: دریافت جایزه چهار ستاره تعالی سازمانی از دیگر موفقیت‌های شهرداری اصفهان است چرا که سه سال متوالی در این عرصه حضور یافتیم و سال گذشته جایزه چهار ستاره را دریافت کردیم و این حرکت باید تداوم پیدا کند تا به نقاط ضعف و قوت در شهرداری پی ببریم.

سرانه کمک‌های رفاهی شهرداری به کارکنان چهار برابر شده است

وی از پیشرفت ۹۰ درصدی ساختمان جدید شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری واقع در پل تمدن خبر داد و تصریح کرد: در صورت تصویب شورای شهر این مجموعه به نام مرحوم «افروز» مدیر فقید آزادسازی املاک شهرداری اصفهان نامگذاری خواهد شد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته به لحاظ اصل کرامت انسانی و توجه به کارکنانی که زیرساخت اصلی حرکت به سوی رشد و پیشرفت در شهر هستند، طرح چکاب اجرا شد به طوری که ۸۰ درصد کارکنان حداقل برای یک بار چکاب کامل شدند.

نوروزی با بیان اینکه سرانه کمک‌های رفاهی شهرداری به کارکنان چهار برابر شده است، گفت: در سال ۹۶ سرانه کمک‌های رفاهی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که در سال گذشته به ۱۲ میلیون تومان رسید و این تسهیلات برای کارکنان شرکتی نیز در نظر گرفته شده است.

افتتاح ۲۰ پروژه شاخص شهری در سال ۹۹

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی انجام شده در شهر گفت: در حوزه عمرانی همچون سایر حوزه‌ها نهایت تلاش انجام شد تا بتوانیم قانون را به صورت دقیق رعایت کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۵ وضعیت ترک تشریفات اوضاع خوبی نداشته به طوری که ۱۷ درصد قراردادها با ترک تشریفات انجام می شده است، ادامه داد: ترک تشریفات سال ۹۶ به هفت درصد و سال ۹۷ به سه درصد رسید و در سال ۹۸ سه درصد حفظ شد و در ادامه سال گذشته شاهد یک درصد ترک تشریفات بودیم چرا که ترک تشریفات را متضمن تالی فاسدها می‌دانیم.

وی اظهار کرد: اعتبارات عمرانی شهرداری در سال گذشته به چهار هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان رسید و پروژه‌ها دسته بندی و با محوریت سنجش پذیری ارائه شد.

نوروزی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی شهر به سه دسته شاخص، مهم منطقه‌ای و منطقه‌ای تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۰ پروژه شاخص شهری افتتاح شد و یا در آستانه افتتاح قرار گرفت همچنین ۳۰ پروژه مهم منطقه‌ای و ۱۹۰ پروژه منطقه‌ای افتتاح شد یا در آستانه بهره برداری قرار گرفت.

وی از پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان خبر داد و اظهار کرد: پروژه میدان شهدای هسته‌ای در سال ۱۴۰۰ با تکمیل اقدامات عمرانی در سه خیابان منتهی به میدان از جمله مشتاق، ارغوانیه و زاینده رود افتتاح می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه چهارباغ و خیابان‌های منتهی به آن و میدان امام حسین (ع) همچنین پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی آماده افتتاح است، افزود: خط انتقال پساب شمال شهر از ابتدای بلوار فرزانگان تا میدان المپیک اجرا شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته پروژه‌های پل آفتاب و خیابان‌های تابان و آسمان در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» به طور رسمی افتتاح شد.

تقویت ارتباط با خواهرخوانده‌های اصفهان

نوروزی با اشاره به فعالیت‌های حوزه اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اظهار کرد: در این حوزه اتفاقات خوبی رقم خورده که باید به درستی دیده شود چرا که اگر نگاه‌ها درست نباشد، نتایج غلط خواهد بود.

وی ادامه داد: سال گذشته جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شرایط کرونایی از طریق فضای مجازی به نحو شایسته ای برگزار شد و زمینه استفاده کودکان را فراهم کردیم.

وی گفت: از محل صرفه‌جویی برگزاری این جشنواره ۵۰۰ میلیون تومان به خرید تبلت برای کودکان بی بضاعت اختصاص یافت که این رقم با تصویب شورای شهر به دو میلیارد تومان افزایش یافت و شهرداری نسبت به خرید تبلت‌ها اقدام کرد و با نظر آموزش و پرورش به خانه کسانی رفت که نیاز به تبلت داشتند و البته نتیجه آن در جامعه مشهود خواهد بود.

شهردار اصفهان با اشاره به تقویت ارتباط با خواهرخوانده‌های اصفهان گفت: چراغ ارتباط اصفهان با برخی از شهرهای خواهرخوانده کم سو شده بود و فروغی نداشت که خوشبختانه با ابتکارات جدید چراغ آن پرفروغ شد و مذاکراتی با سفرا و شهرداران کویت، فلورانس و کوالالامپور از طریق فضای مجازی انجام گرفت که منجر به تبادل تجربیات و دانش شد؛ دیپلماسی شهری اصفهان مورد استقبال وزارت خارجه نیز قرار گرفت.

وی تأکید کرد: معتقدیم پایگاه‌های کارشناسی ما باید تقویت شود؛ اگر عده‌ای ارتباط با سایر شهرها را سوری بدانند در واقع نتیجه نبود شناخت صحیح آنها از روابط بین الملل است.

نوروزی با اشاره به طرح شهروند دیپلمات گفت: این طرح به اذعان کارشناسان خبره و اهل فن خوب جواب داده و سفرای ایران در کشورهای خواهرخوانده از موفقیت این طرح سخن می‌گویند.

وی گفت: خواهرخواندگی شهرهای حیدرآباد و سمرقند تا مرز امضا پیش رفته است؛ اگر اصفهان امروز در دنیا شناخته شده کار یک شب و یک روز نبوده بلکه حاصل اقدامات انجام شده و روشنگری افکار عمومی بوده است.

بازسازی ۱۲۰ دستگاه اتوبوس

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل شهرداری خاطرنشان کرد: قرارداد بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس با دولت منعقد شده که تاکنون ۱۲۰ دستگاه اتوبوس در این راستا بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه با انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید، ۸۰ دستگاه آن وارد شهر شده و ۲۰ دستگاه باقیمانده نیز به زودی به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه خواهد شد، تأکید کرد: خطوط بی آرتی شهر از ۷۰ کیلومتر به ۸۴ کیلومتر افزایش یافته است.

افزایش ۷۶ کیلومتری مسیرهای دوچرخه سواری در شهر

نوروزی از افزایش ۷۶ کیلومتری مسیرهای دوچرخه سواری در شهر خبر داد و افزود: تعداد دوربین‌های نظارتی شهر از ۴۱ دوربین در سال ۹۶ به ۶۱ دوربین در سال ۹۹ رسید و سامانه‌های ثبت تخلف نیز از ۶۴ دوربین در سال ۹۶ به ۱۰۳ سامانه در سال ۹۹ افزایش یافت.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در سال گذشته سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهر راه اندازی شد، گفت: این اقدام عدالت پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها را برقرار می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت حوزه خدمات شهری شهرداری اظهار کرد: اگر شهر را زیبا می‌بینید حاصل فعالیت سازمان پارک‌ها و فضای سبز و اگر آن را تمیز می‌بینید حاصل فعالیت پاکبان ها و کارکنان خدمات شهری شهرداری است چرا که هر روز ۴۰ میلیون مترمربع نظافت معابر و چهار هزار هکتار آبیاری فضای سبز در شهر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد سرویس‌های بهداشتی شهر از ۲۹۲ در سال ۹۶ به ۳۹۴ در سال گذشته افزایش یافته است؛ همچنین شاهد افزایش ۱۹ میلیون مترمکعبی میزان استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز بوده‌ایم.

احداث ۵ نیروگاه خورشیدی در شهر

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد فضای چهار هزار هکتاری سبز شهر از طریق پساب آبیاری می‌شود و قرار است به ۵۰ درصد افزایش یابد، گفت: پنج نیروگاه خورشیدی جدید در شهر احداث شده است.

وی از کاهش متوسط زمان رسیدن آتش نشانان به محل حوادث و حریق در شهر خبر داد و گفت: سال ۹۶ متوسط زمان رسیدن نیروهای آتش نشان ۲۴۶ ثانیه بود که در سال گذشته به ۲۳۰ ثانیه رسیده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: سطح پوشش ایستگاه‌های آتش نشانی از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است و عقابان تیزپرواز در آتش نشانی در شهر، حریم و حتی دورتر حضور پیدا می‌کنند.

سرانه فضای سبز شهر اصفهان به ۲۸.۰۲ رسیده است

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهر اصفهان به ۲۸.۰۲ رسیده است، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته ۳۰۰ هکتار به فضای سبز شهر افزوده شده است که بخشی از آن در پروژه پل آفتاب، ادامه بلوار فرزانگان و ۵۰ هکتار فضای سبز در بختیار دشت به عنوان یک اقدام زیست محیطی، انسانی و حقوق بشری انجام شده است.

نوروزی تأکید کرد: انجام این خدمات در شهر برای مردم شیرین است و هرکدام از آنها می‌تواند دل مردم را شاد کند و امیدواری ایجاد کند؛ مردم به امید نیاز دارند و کسی که بخواهد با امید مقابله و ایجاد یأس کند، حرکتی انسان دوستانه و دفاع از حقوق شهروندی انجام نداده است.

برای تحقق حقوق شهروندی همه امکانات شهر را بسیج کردیم

وی افزود: از بدو ورود به شهرداری نه تنها به انقلاب عمرانی بلکه به انقلاب اخلاقی توجه داشته و آن را معیار فعالیت‌ها قرار دادیم؛ ادب، شعور، تربیت انسانی و اسلامی را معیار قرار دادیم و اینگونه حرکت کردیم و معتقدیم این روند باید در تمام بخش‌ها تقویت شود.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه در مسیر انجام فعالیت‌ها هرگز خارج از ادب با کسی سخن نگفتیم و موازین اخلاقی را نادیده نگرفتیم، اظهار کرد: در راستای تحقق حقوق شهروندی همه امکانات شهر را بسیج کردیم تا مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر از تلاش خادمان خود بهره ببرند.

وی با بیان اینکه اگر در راستای تحکیم وحدت اقدام نمی‌کردیم، انقلاب عمرانی محقق نمی‌شد، تصریح کرد: انقلاب عمرانی را نمی‌توان یک جانبه انجام داد در غیر این صورت خارج از اصول اقدام کرده‌ایم.

نوروزی ادامه داد: آزادسازی سنگین‌ترین اقدام شهرداری است که اگر در چهارچوب موازین اخلاقی نباشد و حقوق مردم به رسمیت شناخته نشود و در ازای سلب مالکیت مردم، جبران حقوق آنها انجام نشود موفقیتی در امور حاصل نخواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: ارزش‌های ناب اسلامی را در رفتارها تحکیم بخشیم و استوانه‌های اخلاق، ادب و عدالت تقویت شود تا با امید ایجاد جاذبه کنیم تا جوانانی که در کمین فرصت‌ها هستند از رفتار، کردار و گفتار ما پند گیرند؛ اگر اعتقاد به این مسئله داریم باید همه جوانب را با هم در نظر بگیریم و البته هیچ چیزی مهم‌تر از مصلحت اجتماعی، اخلاق اسلامی و منفعت عمومی و ملی نیست.

شهردار اصفهان تأکید کرد: خوشحالیم امروز کسی از ما کلمه‌ای خارج از موازین اسلامی، انسانی، اخلاقی و عرفی نشنیده است و امیدواریم همه باهم بتوانیم راهی که رضای خدا و خلق خدا در آن باشد را ادامه دهیم.

نظر شما