سخنگوی ستاد استانی کرونا خبر داد:

تعطیلی گروه‌های شغلی در اصفهان/ محدودیت‌های کرونایی در استان اصفهان اعمال شد

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ - ۲۱:۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۱۶۱۱۶۱
تعطیلی گروه‌های شغلی در اصفهان/ محدودیت‌های کرونایی در استان اصفهان اعمال شد
سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در استان اصفهان در خصوص آخرین مصوبات ستاد کرونای استان اصفهان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ حجت‌الله غلامی شامگاه سه‌شنبه _۱۷ فروردین ماه_ در نشست خبری آنلاین ستاد مقابله با کرونا در استان اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت رنگ‌بندی استان اصفهان، اظهار کرد: بر اساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کاشان، ۱۰ شهرستان استان اصفهان شامل اصفهان، لنجان، گلپایگان، کاشان، فریدن، شاهین‌شهر، خوانسار، سمیرم، نجف‌آباد و فلاورجان در وضعیت قرمز، ۷ شهرستان نائین، مبارکه، خمینی‌شهر، بوئین میاندشت، اردستان، تیران و آران و بیدگل در وضعیت نارنجی و ۷ شهرستان دیگر نیز در وضعیت زرد قرار دارند، البته احتمال قرمز شدن خمینی‌شهر، تیران و بوئین میاندشت وجود دارد و این شهرستان‌ها باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایجاد وضعیت کنونی نتیجه سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها، برگزاری دورهمی‌ها و عادی‌انگاری شرایط در ایام نوروز است، ادامه داد: در ایام نوروز عدم نظارت‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی نیز زمینه را برای به وجود آمدن شرایط فعلی فراهم کرد؛ طرح جامع هوشمند اعمال محدودیت‌ها برای شهرهای نارنجی و قرمز با قاطعیت در پنج محور اجرا می‌شود که بر این اساس محدودیت فعالیت ادارات و کارکنان یکی از محورهای آن است، همچنین با هماهنگی اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و صنوف از فردا مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار در شهرهای با وضعیت قرمز تعطیل و فقط مشاغل گروه یک که مایحتاج عمومی را تأمین و یا تولید می‌کنند، اجازه فعالیت دارند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در استان اصفهان خاطرنشان کرد: در شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت حضور کارکنان به صورت یک دوم برای خدمات ضروری و یک سوم برای خدمات غیرضروری اعمال می‌شود و سایر کارکنان باید به صورت دورکاری فعالیت کنند؛ در شهرهای نارنجی نیز حضور کارکنان تا یک دوم برای خدمات ضروری و دو سوم برای خدمات غیرضروری مجاز خواهد بود. بالاترین مقام اجرایی سازمان می‌تواند برنامه دورکاری کارکنان را بسته به نیاز آن دستگاه اجرا کند، البته اولویت با کارمندان دارای بیماری زمینه‌ای و زنان باردار است.

مشاغل گروه یک در شهرهای قرمز فعال هستند

وی با اشاره به مشاغل گروه یک، تصریح کرد: مشاغلی از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی و زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه و سبزی‌فروشی‌ها، مراکز نگهداری و توزیع محصولات پروتئینی، محصولات لبنی، مراکز بهداشت و درمانی، داروخانه‌ها، مراکز تهیه و توزیع و طبخ غذا به صورت بیرون‌بر و نانوایی‌ها، مراکز نگهداری سالمندان، فروشگاه‌های انواع لوازم یدکی و الکترونیکی، تعمیرات موبایل و فروشگاه‌های مصالح ساختمانی و … در شهرهای قرمز دایر خواهند بود و سایر مشاغل تعطیل هستند، در شهرهای نارنجی گروه‌های شغلی یک و دو از جمله بوستان‌ها و پاساژها و آرایشگاه‌ها فعال نیز هستند.

غلامی در خصوص فعالیت مدارس و مراکز آموزشی، افزود: مدارس، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی، حوزه‌های علمیه در شهرهای نارنجی و قرمز تعطیل است و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله برگزاری نماز جمعه و مراسم مذهبی و آئینی را نخواهیم داشت، آرامستان‌ها هم تعطیل است و نمی‌توانند مراسم برگزار کنند و تنها اجازه دفن اموات را دارند.

وی با بیان اینکه ورود پلاک‌های غیر بومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، تصریح کرد: ترددهای غیربومی به شدت کنترل می‌شود و خروج پلاک‌های بومی از شهرهای نارنجی و قرمز نیز ممنوع است.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در استان اصفهان از پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای تعطیلی دو هفته‌ای کلانشهر اصفهان و ارائه آن به ستاد ملی خبر داد و گفت: اگر این پیشنهاد قبول شود اجرایی خواهد شد، تورهای گردشگری به ویژه تورهای ترکیه لغو می‌شود و با توجه به وضعیت بیمارستان‌ها از فردا چند بیمارستان صحرایی برپا خواهد شد تا در صورت اشغال تمام تخت‌های بیمارستانی بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم و دچار مشکل نشویم.

وی سخت‌گیری، نظارت مستمر و ویژه در اجرای محدودیت‌ها را حتمی دانست و ادامه داد: تمام دستورالعمل‌ها به فرمانداری‌ها ابلاغ شده و با متخلفان به شدن برخورد خواهد شد، مشاغل متخلف حدود ۱۵ روز پلمب می‌شوند و جرایم ۲۰۰ و ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی نیز همچنان پابرجا است، محدودیت‌های تردد از ۱۰ شب تا ۳ صبح نیز به قوت خود باقی است.

ادامه محدودیت اصناف تا زمانی که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار داریم

غلامی گفت: دوربین‌های هوشمند برای جریمه افراد متخلف که در ساعات منع تردد، در خیابان‌ها حضور دارند نیز فعال است؛ زمان پایان محدودیت‌های اصناف مشخص نیست و تا زمانی که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار داریم، محدودیت‌ها نیز ادامه دارد.

وی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات در مدارس، تصریح کرد: برای برگزاری امتحانات مدارس تصمیم‌گیری و اعلام خواهد شد، دستورالعمل‌های لازم به پایانه‌ها اعلام شده و موظف به اجرا هستند، اتوبوس‌های یه ردیفه با ظرفیت یک سوم و اتوبوس‌های چهار ردیفه با یک دوم ظرفیت اجازه فعالیت دارند.

فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی با یک سوم ظرفیت

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در استان اصفهان افزود: ناوگان اتوبوس‌رانی روزانه حدود ۱۶۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند، یعنی با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کند، مترو نیز با امکان جابه‌جایی حدود ۳۰ هزار مسافر یعنی یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کند، اگر حمل و نقل عمومی اشباع شود و پاسخگوی سفرها نباشد، محدودیت زوج و فرد را حذف خواهیم کرد، اما در حال حاضر طرح زوج و فرد ادامه دارد.

وی با اشاره به کوچ عشایر، گفت: تمهیدات بهداشتی لازم با هماهنگی مسئولان ذی‌ربط اتخاذ شده است، البته کوچ عشایر معمولاً با مراکز جمعیتی ارتباط اندکی دارد، اما اقدامات لازم برای آن‌ها نیز انجام می‌شود.

غلامی با رد شایعه وضعیت سیاه در استان اصفهان، افزود: در وضعیت سیاه قرار نداریم و تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها هنوز به وضعیت سیاه نرسیده است، روزانه حدود ۳۰۰ بستری داریم.

نظر شما