برنا گزارش میدهد:

فرهنگ گم شده در گذرگاه فرهنگی "چهارباغ"

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۱۰:۴۷:۰۶
کد خبر: ۱۱۶۴۳۸۲
فرهنگ گم شده در گذرگاه فرهنگی چهارباغ
گذرگاه‌های فرهنگی یک کشور نماینگر فرهنگ، تاریخ و قدمت یک شهر یا کشور است که با توجه به نظر برخی از کارشناسان، چهارباغ عباسی اصفهان تاریخ و قدمت را به خوبی نشان میدهد اما از نشان دادن فرهنگ ایرانی، ناتوان مانده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ چهارباغ عباسی اصفهان، یکی از خیابان‌های اصلی و تاریخی اصفهان است که به دوران شاه‌عباسی بازمیگردد و پس از چند سال، در سال 96 تحت عنوان "پروژه‌ پیاده‌سازی محور چهارباغ عباسی اصفهان" به اتمام رسید. چهارباغ عباسی پس از پیاده راه شدن در صدد تبدیل‌شدن به یک گذرگاه فرهنگی در اصفهان است. اما تا فرهنگی شدن این پیاده راه، راه زیادی مانده‌است.

ویژگی یک گذرگاه فرهنگی چیست؟

با توجه به نظر کارشناسان در مقالات مختلف، جامعه پذیری، استفاده از مکان و انجام فعالیت های متعدد، دسترسی، راحتی و احساس آرامش، از مواردی‌است که برای گذرگاه شدن پیاده‌راهی بسیار مهم و قابل توجه است.

همچنین به گفته برخی صاحب‌نظران، پیاده‌راه باید ویژگی هایی را همچون، فعالیت های متعدد، امنیت، طراحی، دسترسی، مجلل بودن، خاص بودن و راحت بودن آن مکان، برای گذرگاه شدن داشته‌باشد. به عبارتی، هر چقدر مکانی چشمگیر تر باشد، زمان ماندن در آن مکان افزایش می‌یابد.

طی بررسی مقالات مختلف، "استراجت" که یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین خیابان های عابر پیاده در اروپا است، مکان های مختلفی را در خود جای داده است که روزانه هزاران عابر پیاده را به این خیابان می کشاند. استراجت علاوه بر اینکه یک مکان خرید محبوب است، به عنوان محلی برای اجتماع مردم محلی و یک خیابان عالی برای پیاده روی، رسیدن به تالار شهر یا میدان" کنگنس نیتورو" عمل میکند. در زمستان همچنین یک بازار کریسمس در کنار آبشار معروف این خیابان برگزار میشود.

گذرگاه فرهنگی شانزلیزه یکی از معروفترین و زیباترین خیابان ها و گذرگاه های جهان میباشد که قسمتی از محور تاریخی پاریس به شمار می آید. خیابان شانزلیزه با ۱۹۱۰ متر طول و ۷۰ متر عرض، به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می شود که هتل های لوکس، رستوران ها و کافه های مجلل، پاساژ ها و فروشگاه های شیک و سالن های تئاتر و سینما، موزه ها، گالری ها، جشن ها و مراسم های بسیاری در آن قرار دارند که آن مکان را به مکانی متفاوت تبدیل میکند.

گذرگاه فرهنگی شانزلیزه از فعالیت‌های فرهنگی بسیاری برخودار است که به این خیابان روح و زیبایی بسیاری می‌بخشد. زنده بودن این مکان و گذرگاه های دیگر استقبال مردم را بسیار زیاد کرده است. نواختن موسیقی‌های گوناگون، تئاترهای خیابانی حرفه‌ای و هزاران هزار برنامه‌هایی که بسیار شادی‌بخش است.

چهارباغ عباسی

چهارباغ باید ترکیبی از فرهنگ مدرن و سنتی باشد

 مژده جمشیدی، عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، در گفت و گو با خبرنگار برنا در اصفهان درباره این موضوع گفت: محور تاریخی چهارباغ به عنوان یکی از قدیمی ترین محور ها که استخوان بندی اصلی شهر اصفهان را تشکیل می‌دهد، در حال حاضر درگیر اتفاقاتی شده‌است که در شان این محور و این شهر نیست.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که در این محور رخ می‌دهد، به جای اینکه برخاسته از هویت اصلی، فعالیت های جاری و خود مردم این جامعه باشد، بیشتر فعالیت های وارداتی است.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) اظهار کرد: محورتاریخی چهارباغ جزئی از محور های نادر جهان است که در هیچ کجای دنیا به این شکل دیده نمیشود و فعالیت های جاری در آن جز فعالیت هایی است که ما می‌توانیم در جای جای دنیا و کشور های مدرن شاهد باشیم و متاسفانه با توجه به این امر، ما شاهد فرهنگ و هویت اصلی، اصیل و تاریخی ایرانی در این مکان نیستیم.

جمشیدی گفت: چهارباغ عملا به یک رستوران روباز تبدیل شده است که انسان ها به آنجا می‌روند و فقط زمان خود را میگذرانند. متاسفانه محور چهارباغ فقط به ظاهر توجه میکند و دارای فعالیت هایی است که تنها برای عده ای از افراد یعنی قشر جوانان و نوجوانان، جاذبه دارد و به آن سنین مهمی که شهر اصفهان و فرهنگ اصفهان بر پایه آنها شکل گرفته‌است، توجه نشده‌است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که محور چهارباغ در وضع موجود خود دارد این است که هیچ اثری از این محور به جز چند دهنه که به پارک شهید رجایی و یا باغ هشت بهشت باز می‌شود نداریم و عملا هیچ اثری از چهارباغ در جداره ها دیده نمی‌شود و جداره ها بدون طراحی است.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: فعالیت های فرهنگی بسیار می‌تواند به این فضا کمک کند ولی نه تنها فعالیت های مدرن؛ بلکه ترکیبی از فرهنگ مدرنیته و فرهنگ سنتی را برای این فضا بهتر می‌دانم.

جمشیدی در ادامه اظهار کرد: چهارباغ در حقیقت نمایش فرهنگ شهری اصفهان است نه فرهنگ غرب. کافه های متحرک موجود در این فضا را ما در استانبول ترکیه و در آلمان نیز شاهد هستیم و متاسفانه این نشانه بومی نشدن فرهنگ اصفهان است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات این محور تضاد های تصمیم گیری است که میان ارگان های مختلف انجام می‌گیرد. شاید اگر این تضاد های مدیریتی در میان نبود و همه ارگان ها و متولیان مدیریت شهری با یکدیگر هم نظر و متحد بودند و همچنین نقش گردشگری این گذرگاه پر رنگ تر می بود، شاید شاهد یک هماهنگی و تصمیم گیری یک‌پارچه برای این مکان بودیم.

چهارباغ؛ پنجره ورود اصفهان به دنیای مدرن

 فریده روشن، عضو کمیسیون فرهنگی اصفهان، در ارتباط با هویت کلی فضای چهارباغ به خبرنگار برنا گفت: چهارباغ در طول تاریخ به دو دوره تقسیم میشود دوره صفوی و معاصر. اگر با دوران دوره صفویه مقایسه کنیم که هفت حوض و سنگ فرش و ... سعی شده به آن معماری نزدیک شود. در دوره معاصر چهارباغ، بیشتر با پدیده های فرهنگی مواجه هستیم که برخی به یاد دارند یا از پیشینیان شنیده اند. می توان گفت چهارباغ پنجره ورود اصفهان به دنیای مدرن است.

وی در ادامه افزود:  در دوره دوم تلاش شده تا برای جذب هنرمندانی که در چند دهه اخیر از چهارباغ رفته بودند برگردند.  از هویت تاریخی چهارباغ تنها چند کتابفروشی و سینما باقی مانده بود و اقداماتی مثل اقدامات بدنه سازی شهرداری باعث شده بود که از هویت چهارباغ دور شویم. ولی در حال حاضر در تلاش هستیم که این هویت را احیا کنیم. از جمله اقدامات در این راستا، می توان  ایجاد پردیس تئاتر و پردیس سینمایی را نام برد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، درباره آینده این فضا اظهار کرد: اگر اقدامات و برنامه ها در راستای احیای هویت چهارباغ انجام شود که البته امری زمان‌بر و هزینه بر خواهد بود، قطعا در آینده چهارباغ به هویت واقعی خودش نزدیک تر خواهد شد و به فضایی پررونق در امور فرهنگی و گردشگری تبدیل خواهد شد.

روشن در ادامه گفت: در حال حاضر مدیریت شهری نقش بستر سازی و مهندسی کردن این امر را دارد. املاک شهرداری اصفهان تسهیلاتی برای هنرمندان در نظر دارد که همسو با گذر فرهنگی است و بدین منظور است که هنرمندان بتوانند در چهارباغ فعالیت داشته باشند. یا همچنین وجود پارکینگی که در چهارباغ بود و مورد استفاده قرار نمی گرفت، بستری فراهم شده که مالک با افراد حوزه هنر مذاکره کند و این مکان را به یک گالری تبدیل بگرداند.

وی درباره اجرای تئاتر های خیابانی اظهار کرد: در قبل از  کرونا حدودا هر دو هفته یکبار تئاتر خیابانی در چهارباغ اجرا می شد که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا این برنامه ها کمتر شد و متوقف گردید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره برنامه شورای شهر برای ایجاد فضای فرهنگی در چهارباغ تاکید کرد: پس از تشکیل کمیسیون فرهنگی در دوره پنجم، در ابتدا اولویت هایی را تعیین کردیم که اولین اولویت کمیسیون فرهنگی گذر فرهنگی چهارباغ بود و در این زمینه پیگیری های مستمری برای تبدیل چهارباغ به گذر فرهنگی داشتیم.

روشن در ادامه گفت: در این زمینه، شاهد جلساتی با وزیر ارشاد بوده‌ایم و طبق تفاهم نامه ای که با وزیر ارشاد داشته‌ایم، برای گذر فرهنگی چهارباغ و نیز گذر فرهنگی شرق، سعی کردیم بیشتر از هنرمندان استفاده کنیم و همچنین بر روی مباحث فرهنگی چهارباغ تاکید فراوان داریم که با مشارکت هنرمندان در آینده گذرراه چهارباغ در مباحث فرهنگی قوی تر خواهد شد.

وی افزود: تاکید شهردار اصفهان، مدیریت شهری و شورای شهر اصفهان بر رویکرد هویت اصلی چهارباغ تبدیل به گذر فرهنگی است.

چهارباغ عباسی

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: طرح پیشنهادی تشکیل کمیته عالی سیاستگزاری و مدیریت چهارباغ عباسی، از مصوبه های شورای اسلامی شهر است و همچنین ایجاد گذر فرهنگی در چهارباغ از سیاستگذاری های شورای شهر است که همچنان در جلسات برنامه ریزی چهارباغ توسط اعضای شورا پیگیری می شود.

روشن در ادامه گفت:  تسهیلات لازم برای ایجاد گذرفرهنگی توسط شورای شهر پیگیری می شود. در خصوص  تئاتر شهر هم  قرارداد آن با بخش خصوصی در حال نوشته شدن است و به زودی با مشارکت بخش خصوصی کلنگ آن زده خواهد شد.

وی درباره این گذرگاه تاکید کرد: اگر خیابانی بخواهد ثبت جهانی شود و امتیازدهی شود در این صورت، چهارباغ امتیاز بالایی خواهد داشت. تاریخی بودن، فضای سبز حاکم بر آن ،پیاده رو بودن و امنیت پیاده رو بودن، سالن های سینمایی، کتابفروشی های مختلف، وجود هنرمندان که اکنون در زمینه نگارگری فعالیتشان در چهارباغ مشهود است، مواردی است که به چهارباغ امتیاز بالایی می دهد ولی هنوز به نقطه ایده آل نرسیده ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره نظارت بر فضای حاکم در چهارباغ اظهار کرد: فضای حاکم بر چهارباغ به دو دلیل بوده است. یکی اینکه به علت کرونا خانواده ها کمتر در فضاهای عمومی حضور پیدا کرده‌اند و از طرف دیگر شهرداری برنامه های عرصه ای را کمتر کرد و این باعث شد فضا برای حضور برخی افراد هنجار شکن فراهم شود. اکنون با توجه به اینکه مردم با شرایط موجود در حال سازگار شدن هستند و شهرداری نیز سعی دارد برنامه های عرصه محور را اجرا کند و تعاملاتی که با نیروی انتظامی برای سالم سازی فضای چهارباغ و حفظ امنیت داشته‌ایم، این مشکل کنترل شده و در حال کاهش است.

روشن درباره بازسازی سینما همایون گفت: نیمی از سینما همایون در تملک شهرداری است که تکلیف آن مشخص است. نیمی دیگر از آن درتملک حوزه هنری بود که ابتدا باید تعیین تکلیف می شد و پس از پیگیری هاو تعاملاتی که با حوزه هنری داشتیم و چندین مرحله مذاکره، قرار بر این شده که حوزه هنری کل سینما همایون را به شهرداری واگذار نماید و در آینده این مکان به یک پردیس فرهنگی تبدیل خواهد شد.

برای چهارباغ اتاق فکر تشکیل شود

سعید سهرابی، مدیر چهارباغ اصفهان درباره وجود تئاتر های خیابانی در محور چهارباغ عباسی گفت: تئاتر های خیابانی با توجه به شرایط کرونا، نیازمند مجوز ستاد مبارزه با کرونا است و در حال حاضر نزدیک یکسال و نیم است که ما درگیر این بیماری هستیم و در قبل این بیماری ما هر هفته، تئاتر خیابانی را شاهد بودیم و هر مناسبتی که بود برگزار میکردیم.

وی اظهار کرد: بحث فرهنگی این محور تاریخی بسیار خوب است و از قدیم هم خوب بوده‌است. اما معیار هایی که برای یک پیاده‌راه جهان قرار می‌دهند، قدمت آن، کسب و  کار های فرهنگی و هنری آن است و همچنین اقتصاد های فرهنگی و هنری آن است که می‌تواند چند درصد شکل بگیرد.

مدیر چهارباغ در ادامه افزود: قدمت چهارباغ بسیار شاخص است و بیشترین امتیاز را دارد. همچنین وجود سینما ها و سالن های نمایش از اهمیت زیادی برخودار است که چهارباغ از این امتیاز هم برخورد دار است و حتی وجود کتابفروشی ها هم جز این شاخص ها است که باید تقویت بشود و ایده‌آل ما برای این محور این نیست.

سهرابی گفت: در حال حاضر ما در سدد احداث پردیس تئاتر یا حتی یک آمفی‌تئاتر شهری در این محور هستیم. همچنین موضوع سینما همایون در میان است که میتواند به یک مکان فرهنگی تبدیل شود. در یک گذر فرهنگی بی شک کسب و کار های فرهنگی باید وجود داشته باشد که در حال انجام است.

وی تاکید کرد: بحث گالری ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و در حال انجام است برای کمک به کسب و کار های هنرمندان. و بی شک ما در آغاز این راه هستیم و اولین اقدام ما برای این مکان پیاده راه کردن این محور بود که با همکاری شهروندان و کسبه انجام گرفت و در موضوع فرهنگی و هنری این محور در آغاز راه هستیم و با یک برنامه ریزی درست به اهداف خودمان خواهیم رسید.

مدیر چهارباغ درباره وضع حاکم در این محور تاریخی گفت: در قبل از کرونا به علت حضور خانواده ها و جمع های خانوادگی و سالم و همچنین برگزاری برنامه های متعدد در این محور وضعیت بسیار خوب بود اما در حال حاضر به علت کرونا و خلوت شدن این فضا، کنار رفتن برنامه ها و حاضر نشدن خانواده ها در این فضا، این فضا برای برای بزهکاران اجتماعی محیا شد که خوشبختانه با جمع آوری این پاتوق ها و این افراد تا حدودی جلوگیری شد و از آن شدت خود کمی کمتر شده‌است.

سهرابی اظهار کرد: با توجه به اینکه چهارباغ در مرکز شهر قرار دارد و دسترسی به این مکان بسیار راحت است، به دلیل وجود ایستگاه های مترو و اتوبوس ها و همچنین قرار گرفتن این محور در مجاورت پارک شهید رجایی که همه از مشکلات اجتماعی این پارک آگاه هستند، وجود برخی از این افراد ممکن است، ولی به هر حال با کمک گشت های ارشادی که بیشتر در این راستا و جهت فعالیت داشته‌اند، بسیار کنترل و جلوگیری شده‌است.

وی افزود: ما نباید ماهیت چهارباغ را با برنامه ها تغییر بدهیم. چهارباغ باید محلی باشد برای آرامش بخشی به افراد یک شهر. همچنین باید در وجود برنامه ها میانه روی به خرج دهیم. نباید جور باشد که از شدت زیاد بودن برنامه افراط شود، و نه حتی نباید از شدت نبود برنامه ها تفریط شود که نتایجی مانند همان مشکلات اجتماعی به همراه خواهد داشت.

مدیر چهارباغ تاکید کرد: به علت ورود شهر اصفهان به فاز قرمز کرونایی تمام برنامه های عرصه‌ای این مکان، بی شک لغو خواهد شد. در اردیبهشت ماه و با وجود روز اصفهان به علت این معضل بیماری، متاسفانه فعلا لغو است. اما برنامه های ساختاری، بلند مدت و بنیادی برای استقرار مکان های فرهنگی و هنری و بیشتر جذب کردن قشر هنرمندان از وجود آنها دارا هستیم.

سهرابی اظهار کرد: برای داشتن یک چهارباغ ایده‌آل ما به مشارکت مردم نیازمند هستیم. چیزی فرای بودن یک گروه و سازمان همراه شهرداری. باید جمعی را داشته باشیم تحت عنوان هیات امنای چهارباغ یا حتی انجمن چهارباغ، که بتوانیم دغدغه های این محور را داشته باشیم. و در کنار این موارد ما به تشکیل یک اتاق فکر خیلی خوب و همچنین حمایت های شهرداری بتوانیم به اهداف چهارباغ پی ببریم و بی شک اگر مشارکت مردم نیز درمیان شود، کسبه و اهالی این محور، در نگهداری و توسعه کمک بسیاری خواهد شد.

اگرچه چهارباغ میتواند به عنوان محلی برای اجرای تئاترهای خیابانی در نظر گرفته شده و حتی میزبان برگزاری جشنوارها های تئاتر شود اما تاکنون در این گذرگاه فرهنگی شاهد برگزاری کارناوال‌های نوروزی و مناسبتی بوده ایم.

چهارباغ عباسی

چهارباغ؛ محوری که مورد بغض قرار گرفته است

در ادامه شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار برنا گفت: مهم ترین اصل یک بافت تاریخی خوب حیات آن بافت است و در دوره های معاصر نگاه به این بافت ها سطحی شده است و این نگاه باعث گرفته شدن جریان زندگی از این بافت ها شده‌است. و به همین علت دچار فرسودگی شده اند.

وی اظهار کرد: این نگاه سطحی باعث شده است که جریان حیات اجتماعی و حیات فرهنگی را از این بافت ها گرفته است و به تدریج از ساکنان اصلی خالی شود و تبدیل به کاربری هایی غیر از سکونت شود. حتی مهاجرین که به طور معمول شناخت، علاقه و یا حتی عرقی نسبت به این بافت ها ندارند جایگزین ساکنان اصلی شده و متاسفانه به این دلیل اتفاقات ناشایستی برای این بافت ها به وجود می‌آید.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی اصفهان افزود: مدیریت یکپارچه در این بافت ها یکی از مهم‌ترین موارد است که متاسفانه امروزه به جای یکپارچگی ما شاهد تنوع مدیریت هستیم. حتی به صورتی که موضوع تنوع مدیریت در یک نهاد هم به صورت کاملا مشهود دیده می‌شود.

طغیانی گفت: شرایط کار در این بافت ها هم بسیار سخت است چراکه از یک طرف باید پاسخگوی مردمی که در آنجا زندگی میکنند باشیم و از طرف دیگه مدیریت شهری که در این راستا دارد تلاش می‌کند با توجه به بحث های درآمدی و حتی گاهی به فکر فحافظت است که این سه راس گاها می‌توانند با هم در تناقض باشند که پیدا کردن راه درست به عهده مدیرانی است که هم تخصص تجربه داشته باشند و هم علاقه که متاسفانه کمتر مدیری را ما شاهد هستیم که این چند موارد را داشته باشند.

وی اظهار کرد: همه ما میگوییم اصفهان مرکز تمدن، فرهنگ، آثار و بافت های تاریخی ایران است، اما متاسفانه همه ما به این مسئله باور کافی نداریم و بعضی از مواقع با توجه به مشاهدات من حتی مدیرانی را دارا هستیم که آرزو میکنند که ای کاش بافتی وجود نداشت که آنها راحت تر می‌بودند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی اصفهان درباره ترمیم بدنه چهارباغ تاکید کرد: چهارباغ دارای شرایطی است که با توجه به پیشینه تاریخی خود ذهنیتی را برای مردم به وجود آورده است که مردم به آن علاقه دارند و با توجه به این مسئله اگر اتفاقی برای چهارباغ به خواهد رقم بخورد پاکسازی زوائدی است که به نمای چهارباغ اضافه شده است. از جمله وجود تابلو های بی محتوا که ضرورت و محتوای لازم و حتی هیچ تناسبی با شرایط فرهنگی چهارباغ ندارند.

طغیانی در ادامه افزود: تاسیساتی جدیدی که به بدنه چهارباغ اضافه شده است، تجاوزاتی که به بدنه بیرونی و حریم  اصلی چهارباغ به علت فعالیت ها و تاسیسات اطراف به وجود آمده است باید پاک سازی شوند و به نظرم اگر اتفاقی در این زمینه بخواهد رخ دهد مربوط به این موارد می‌باشد.

وی گفت: این موارد آلودگی های بسری ناجوری را به وجود آورده است و حتی بدنه را نا ایمن نیز کرده است. همچنین با توجه به تجارب جهانی خوب، میتوان بدون هیچ دخل و تصرف در ساختار این مجموعه میتوان نسبت به پاکسازی این نما ها اقدام کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی اصفهان درباره پیاده‌راه شناخته شدن محور چهارباغ، اظهار کرد: شورای شهر در بودجه سال 99 بودجه قابل توجهی را برای منظر فرهنگی چهارباغ قرار داد. علی رغم پیگیری و فشار هایی که به دستگاه های مربوطه وارد کردیم و همچنین دعوت کردن از مشاوران مختلف متخصص در این زمینه، متاسفانه آنچنان که باید و شاید، یا تلقی درستی توسط مدیریت شهری درباره مفهوم منظر فرهنگی ایجاد نشده است و یا به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد. چون ما معتقد بودیم فراخوان کار درستی نیست و شما نیازمند متخصصی در این زمینه هستید، که ما پیدا کردیم و آن شخص هم نیز آمد ولی تا کنون هیچ نتیجه‌ای در این باره نگرفته‌ایم.

چهارباغ عباسی

طغیانی تاکید کرد: نزدیک چهارسال است که متوجه شده‌ام، اگر موضوعی را شهرداری به هر دلیلی قبول نداشته باشد، از هر راه کاری هم که استفاده شود، آنها راهکاری را برای خنثی کردن آن استفاده خواهند کرد. تا همین الان هم متوجه نشدم که چرا منظر فرهنگی چهارباغ مورد بغض قرار گرفته است. اما با توجه به همه این موارد هیچ چیز در دنیا تزریقی نبوده است و با گذر زمان حل گشته اما به هر حال مدیریت شهری نباید دست روی دست بگذارد.

وی اظهار کرد: حضور مردم در چهارباغ نماینگر این است که مردم از وجود چنین فضا هایی لذت میبرند و تشنه چنین فضا هایی هستند. وجود چنین فضا هایی باعث سرزندگی، ضرفیت گردشگری و همچنین سلامت هوا و انسان ها کمک خواهد کرد و اصفهانی که ادعا میکند که یک شهر جهانی است حتی پتانسیل داشتن همچین فضا هایی را دارد.

طبق گفته شیرین طغیانی، مردم از وجود چنین فضاهایی لذت می‌برند. با توجه به پتانسیل بالای شهر اصفهان،این شهر می‌تواند خیابان های بیشتری را به شکل پیاده‌راه تبدیل داشته باشد و بدین‌گونه همه مردم در یک مکان جمع نخواهند شد و مکان‌های بیشتری را برای لذت بردن و سپری کردن وقت خود خواهند داشت. باتوجه به گفته‌های مسئولان، کارشناسان و صاحب‌نظران، پتانسیل فرهنگی شدن این پیاده برای شهر اصفهان بسیار بالا است و اما هنوز تا ایده‌آل شدن این فضا راه زیادی مانده است. فرهنگ غرب در مکان تاریخی و سنتی چهارباغ عباسی بیشتر نمود کرده است و از حضور هنرمندان اصفهانی برای فرهنگ بخشیدن چهارباغ خبری نیست.

گزارش از مانیدا ایزدخواستی، خبرنگار خبرگزاری برنا-اصفهان

عکاس: مازیار شریف

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز