شهردار اصفهان:

این پروژه نظم بیشتر شهر و خدمت رسانی بهتر را به دنبال دارد

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۱۴:۲۹:۳۲
کد خبر: ۱۱۶۶۹۶۴
این پروژه نظم بیشتر شهر و خدمت رسانی بهتر را به دنبال دارد
سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی(AVL) و ارتقاء سیستم پرداخت الکترونیکی(AFC) دو سامانه ای بود که با هزینه ای بالغ بر 90 میلیارد تومان در ادامه برنامه های هر یکشنبه، یک افتتاح شهرداری اصفهان در مسیر تحقق تبدیل اصفهان به شهر هوشمند بهره برداری شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در این برنامه ضمن ابراز خرسندی بابت حرکت اصفهان در مسیر تحقق هدف توسعه شهر هوشمند به عنوان یکی از رویکردهای مدیریتی خود، اظهار کرد: نمی توان از شهر هوشمند سخن به میان آورد اما شرایط برای حمل و نقل عمومی با استفاده از روش های هوشمند و نوین مهیا نباشد.

وی با بیان اینکه از بانک سپه و شرکت صاایران و حمایت های اعضای شورای شهر بابت همکاری و حمایت از این پروژه تشکر می کنم، تصریح کرد: امروز شاهد یک حرکت بزرگ و اثربخش در شهر اصفهان هستیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: امروز مردم اصفهان به عنوان اولین شهروندان کشور از امکانی بهره مند می شوند که دیگر نیاز نیست بی اطلاع وارد ایستگاه شوند، برای سوار شدن به اتوبوس به صورت نقدی پول پرداخت کنند و یا سردرگم باشند. مدیران نیز می توانند به صورت کامل بر رفت و آمد اتوبوس ها تسلط پیدا کرده و مدیریت بهتری بر کنترل ترافیک و انتظام بخشی به امور خدمت رسانی به مردم داشته باشند.  

وی با بیان اینکه آن چیزی که امروز مدیران شهری در این پروژه به دست آوردند انتظام بخشی به امور و ایجاد نظم در شهر است، اضافه کرد: اجرای این پروژه استقرار شیوه ای است که شهروندان به راحتی می توانند در وقت خود صرفه جویی کرده و چالشی میان آنها با راننده اتفاق نیفتد، ایستگاه ها دیگر بی جهت شلوغ نمی شود و بسیاری از امور دارای نظم می شود.

نوروزی تاکید کرد: این پروژه از شورای سوم شهر اصفهان قرار بوده راه اندازی شود اما اتفاق نیفتاد، کار در حوزه نرم افزاری و چنین تحولاتی امروز با درک خوب مدیران شهری به ثمر رسید و باعث شد اتفاق بزرگی در شهر رقم بخورد.  

وی با بیان اینکه اجرای پروژه سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی و ارتقاء سیستم پرداخت الکترونیکی شهرداری اصفهان باعث ایجاد آسایش و آرامش در شهر و شهروندان می شود، افزود: از تمام کسانی که در این کار غیرمشهود اما پر اثر در حوزه حمل و نقل تلاش کردند و آن را به نتیجه رساندند تشکر می کنم.  

تحقق پروژه‌ ای در راستای هوشمندسازی شهر با صرف ۹۰ میلیارد تومان هزینه

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آیین با بیان اینکه این پروژه با هزینه ای بالغ بر 90 میلیارد تومان به بهره برداری رسید، اظهار کرد: امیدوارم مردم اصفهان بتوانند بهره کافی را از این پروژه ببرند.

علیرضا نصر تصریح کرد: امروز مامور به تکریم شهروندانی هستیم که شایستگی هر گونه گرامیداشت و تکریمی را دارند و یکی از رسالت هایی که در بحث تکریم شهروندان با آن مواجه هستیم این است که مردم را از امکانات و یافته های جدید بهره مند کنیم تا زیست بهتری را در شهر اصفهان داشته باشند.  

وی ادامه داد: افتتاحیه هایی که برگزار می شود حاصل یک کار دسته جمعی با تلاش و وقت گذاری بسیار است و افراد زیادی در این عرصه خون دل می خورند تا این پروژه ها به بهره برداری برسد و تقدیم مردم شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: موضوع سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی(AVL) و ارتقاء سیستم پرداخت الکترونیکی (AFC) از شورای سوم شهر مطرح بود اما عملیاتی نشد و به نتیجه نرسید که اهتمام شهردار اصفهان و مسئولان مربوطه این پروژه را در این دوره به نتیجه رساند که جای تشکر بسیار دارد.

هوشمندسازی اتوبوسرانی اصفهان با تکیه بر توانمندی جوانان کشور

مدیرعامل شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران نیز در آئین بهره برداری از سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی (AVL) و ارتقای سیستم پرداخت الکترونیکی (AFC)، اظهار کرد: شرکت صاایران شرکتی الکترونیک محور و نرم افزارمحور و دولتی است که با بهره ‌مندی از توانمندی جوانان شهر در حوزه خدمات شهروندی و… فعالیت می‌ کند.

سیدجواد رضایی  با ابراز خرسندی از اینکه پروژه‌ های اتوبوسرانی با حمایت های شهردار اصفهان و با تمام دشواری ها نهادینه شد، افزود: سعی شده تمام اقدامات با تکیه بر توان فرزندان این مرز و بوم انجام شود به طوری که بیشتر قطعات سامانه‌ های جدید بومی است و تنها درصد کمی از آن که امکان تولید در داخل نداشت، از خارج خریداری شده است.

وی ادامه داد: پشتیبانی از سامانه ‌های جدید اتوبوسرانی با قدرت و کیفیت انجام خواهد شد و با پشتیبانی، تا ۱۰ سال آینده این پروژه به روزترین پروژه جاری شهر اصفهان خواهد بود و به این قول خود پایبند خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران خاطرنشان کرد: سرویس ‌دهی مستمر در بخش نرم‌ افزاری و سخت ‌افزاری سیستم‌ های جدید هوشمند اتوبوسرانی اصفهان توسط شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران انجام خواهد شد و امیدواریم شهروندان به نحو احسن از امکانات فراهم شده بهره‌ برداری کنند.

امکان شارژ کارت با پیشخوان بانکی و دستگاه های پوز

همچنین عضو هیئت مدیره شرکت رایانه خدمات امید سپه (شرکتIT بانک سپه) گفت: شهروندان با استفاده از کارت‌های بانکی خود می‌توانند از طریق دستگاه پوز یا پیشخوان بانکی که متعلق به بانک سپه است شارژ اصفهان کارت را با فرآیندی ساده انجام دهند.

نیما امیرشکاری در حاشیه بهره برداری از سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی (AVL) و ارتقای سیستم پرداخت الکترونیکی (AFC) اظهار کرد: بانک سپه در پروژه توسعه هوشمند اتوبوسرانی چند نقش مختلف بر عهده داشت که یکی از آنها تأمین مالی خرید کارت‌های مخصوص طرح بود. تکنولوژی این کارت‌ها از خارج کشور تأمین می‌شود و این کارت‌ها، نسل جدید اصفهان کارت خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت رایانه خدمات امید سپه (شرکت آی تی بانک سپه) ادامه داد: با تأمین مالی، یک و نیم میلیون عدد کارت برای اصفهان تهیه کردیم که پیمانکار تهیه آنها شرکت صا ایران بوده است. بخش دیگر خدمات بانک سپه در پروژه سامانه جدید اتوبوسرانی اصفهان، شارژ آنلاین با استفاده از دستگاه پوز یا پیشخوان بانکی است.

امیرشکاری تأکید کرد: شهروندان با استفاده از دستگاه‌های پوز در اقصی نقاط شهر اصفهان می‌توانند کارت خود را شارژ کنند. همچنین با استفاده از کارت‌های بانکی خود می‌توانند از طریق دستگاه پوز یا پیشخوان بانکی که متعلق به بانک سپه است شارژ اصفهان کارت را با فرآیندی ساده انجام دهند و از آن در اتوبوس‌ها، مترو، باغ پرندگان و… استفاده کنند.

اصفهان اولین شهر خاورمیانه در استفاده از سیستم های جدید هوشمند اتوبوسرانی است

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان نیز در ادامه این آیین با بیان اینکه امروز یکی از آرزوهای شهر اصفهان و مدیریت شهری در راستای مدیریت یکپارچه اتوبوسرانی و پرداخت الکترونیکی به صورت آنلاین در این پروژه محقق شده است، اظهار کرد: حجم گسترده ای از فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری در این پروژه اتفاق افتاده است که به واسطه این موضوع زیرساخت خوب و قابل اتکایی در حوزه شهر هوشمند و پرداخت الکترونیکی فراهم شده است.

مهدی بهروزی تصریح کرد: اصفهان امروز اولین شهر در خاورمیانه است که موفق شده سیستم پرداخت الکترونیکی شهرداری را با حساب و پروفایل شهروندی به صورت آنلاین برای استفاده شهروندان داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این پروژه سعی شده بهترین خدمات به فراخوان گذاشته شود که طی این فراخوان به صورت مشارکتی شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران در این پروژه همکاری داشت و بانک سپه نیز همکار این پروژه در حوزه بانکی بود.

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان ادامه داد: امروز پایان این پروژه نیست زیرا بخش بسیار بزرگی از این پروژه در حوزه پرداخت الکترونیکی باقی مانده که آن هم مهاجرت از کارت های فعلی یا قدیم به کارت های جدید است، شهروندان در حوزه شهروندی هیچ تفاوتی میان کارت جدید و قدیم احساس نخواهند کرد و همه کارت هایی که در دست شهروندان است با قابلیت های جدید قابل استفاده خواهد بود مگر اینکه فردی بخواهد از کارت های جدید استفاده کنند.

این سامانه ها با هزینه ای بالغ بر 900 میلیارد ریال و با مشارکت شرکت صنایع الکترواپتیک(صاایران) و بانک سپه اجرا شده است و 1100 دستگاه اتوبوس شهری به این سامانه ها مجهز شد.

با این اقدام، اصفهان اولی شهر مجهز به سامانه یکپارچه AFC (سیستم دریافت اتوماتیک بلیط) و AVL (سیستم مکان یابی خودکار ناوگان) است.  

با بهره برداری از سامانه های جدید، امکان شارژ کارت بلیط و حساب شهروندی به صورت آنلاین فراهم می شود، اطلاع مسافر از زمان رسیدن اتوبوس بعدی با استفاده از نمایشگرهای نصب شده در ایستگاه های اتوبوس به صورت آنلاین، امکان خرید بلیت تک سفره با QR code در شبکه اتوبوسرانی شهری، استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوس ها با پایش اتوبوس ها در همه خطوط، امکان مشاهده لیست خطوط عبوری از یک ایستگاه خاص در اپلیکیشن «نصف جهان» از دیگر مزایای به کارگیری این سامانه ها است. همچنین به دلیل رصد و نظارت زمان توقف اتوبوس‌ها در مبدأ و مقصد از طریق سامانه، کاهش توقف اتوبوس ها، کاهش مصرف سوخت و رضایت بیشتر مسافر حاصل می شود و همه این ها در نهایت رضایت و آرامش بیشتر شهروندان و ترغیب آنان به استفاده از حمل و نقل عمومی را به همراه دارد.

خدمات این سامانه شامل امکان شارژ آنلاین اصفهان کارت، ایجاد حساب شهروندی جهت پرداخت های شهری، افزایش ضریب امنیت پرداخت های الکترونیکی، خرید بلیت تک نفره به صورت QR کد، استفاده از اصفهان کارت در مراکز تفریحی و فروشگاه های طرف قرارداد، برنامه ریزی سفر با اتوبوس های شهری از طریق اپلیکیشن های مسیریابی در شهر اصفهان، اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس با استفاده از نمایشگرهای 50 ایستگاه سطح شهر، ارائه سرویس های خدمات شهری به گروه های مختلف شهری به صورت هدفمند و بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل به شهروندان از طریق نظارت دقیق است.   

نظر شما