وزیر بهداشت در اصفهان:

یک ماه قبل از ورود کرونا به کشور خود را آماده کردیم

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۲:۵۹:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۰۷۵۷
یک ماه قبل از ورود کرونا به کشور خود را آماده کردیم
امروز یکی از موثرترین و پویاترین واکسن های جهان در اختیار مجموعه انستیو پاستور است. زمانیکه کرونا آمد، یک ماه قبل از ورود به کشور خود را آماده کردیم و یکی از ظریف ترین و علمی ترین شیوه های مدیریت کووید در جهان در کشوری با دست های بسته اما چشم های باز انجام شد و در این اقیانوس بلا شنا کردیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ سعید نمکی در بیست و سومین آیین پویش ره سلامت و آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا، (انستیتو پاستور ایران_انستیتو فینلای کوبا) که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بحران کرونا گاهی آن قدر سختی داشت که نمی توان گفت. گاهی آنقدر کسالت بار شد که واژه ای نمی توان برای آن یافت. تلخ ترین و سخت ترین لحظات زمانی بود که خبر شهادت همکاری می رسید که در راه یاری رساندن به بیماران نفس خودش بند آمده بود.

وی افزود: اولین کشوری در منطقه بودیم که شروع به رصد و بیماریابی کردیم. اوایل کیت تشخیص نداشتیم و بعد از شیوع پیک در گیلان و قم، تعدادی کیت را یکی از همکاران ما با کیف دستی از سازمان بهداشت جهانی آورد. پس از آن کیت ساختیم و دانشجویان ایرانی ووهان را با این کیت ها آزمایش کردیم.

وزیر بهداشت با عرض تشکر از دکتر بیگلری و مجموعه بسیار مقتدر علمی پاستور درخواست کرد که همه کمک کنند و شبانه روز تلاش شود تا دستیابی به این موفقیت ها زودتر محقق شود.

نمکی با بیان اینکه انستیو پاستور لیدر شیپ آزمایشگاه های تشخیصی کرونا شد، اظهار کرد: امروز یکی از موثرترین و پویاترین واکسن های جهان در اختیار مجموعه انستیو پاستور است. زمانیکه کرونا آمد، یک ماه قبل از ورود به کشور خود را آماده کردیم و یکی از ظریف ترین و علمی ترین شیوه های مدیریت کووید در جهان در کشوری با دست های بسته اما چشم های باز انجام شد و در این اقیانوس بلا شنا کردیم.

وی با بیان اینکه در کشور به همه جنبه ها پرداخته شد، تاکید کرد: اینکه ۵۶ روز طول کشید تا از وارد کننده شوینده، ماسک و لباس محافظ به تولید کننده و بعد صادر کننده تبدیل شدیم، یک حماسه است و شوخی نیست.

وزیر بهداشت گفت: اینکه چه شد تا این اتفاق افتاد؟ فقط لطف خدا و عشق بود. بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد!

نمکی با بیان اینکه افراد عاشق در این سرزمین کارهای بسیاری کرده اند، افزود: خیلی ها می خواستند ما زمین بخوریم و فکر می کردند کرونا تیر آخر به نظام جمهوری اسلامی است، اما نتوانستند. مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما /غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما!

وی با اشاره به اینکه یکی از زمینه هایی که از روز اول به آن پرداختم، واکسن بود، تصریح کرد: از تک تک دوستان دعوت کردم بیایند فکری برای واکسن کنیم. کوواکس قرار بود ۸ میلیون دوز به ما بدهد چانه زنی کردیم و به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز رساندیم، اما تعداد تولیدکنندگان، ‌میزان تولید و زور کوواکس را می دانستم و قلدرانی که واکسن را به دست گرفته اند و اینکه بهداشت جهانی حریف آنها نمی شود را می دانستم، اما راهی نداشتیم و شروع کردیم.

۴ ماه مانند آوارگان دنبال واکسن بودیم

وزیر بهداشت ادامه داد: ۴ ماه برای انتقال پول ما را اذیت کردند و مانند آوارگان که سفره خودمان را باید کوچه به کوچه می بردیم تا یک جا پهن کنیم و نان خودمان را بخوریم، دنبال واکسن بودیم.

نمکی افزود: در این شرایط می دانستیم که نیاز به تولید داخلی واکسن داریم و رایزنی با کشورهای مختلف را شروع کردیم. ۳ هزار و ۱۲۰ صفحه مکاتبه دارم، به عنوان نمونه اردیبهشت ۹۹ با وزیر بهداشت روسیه صحبت کردم. بگذریم از اباطیلی که می گویند، بگذارید بگویند تا خسته شوند. با هند، چین و ... صحبت کردیم و ۹ ماه طول کشید با روسیه صحبت کنیم و ۱۱ ماه طول کشید تکنولوژی واکسن را بیاوریم.

وی گفت: یک نفر تماس گرفت که کسی واکسن اسپوتنیک دارد و می خواهد به ایران بفروشد، شبکه مخوفی شکل گرفته بود و در این دام نیفتادیم و خودمان به طور مستقیم وارد عمل شدیم. پس از آن دنبال واردات رفتیم، اما واردات واکسن غیر از کوواکس همین است که می بینید یعنی قطره چکانی! ۸۵ درصد را چند کشور مصرف کردند و اگر سفره سر ریز شد برای بقیه می ریزند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر راهی باز باشد تولید داخلی با تکیه بر دانشمندان این مرز و بوم است که یکی از اینها پاستور است، تصریح کرد: ۳۰ سال پیش مسئول بهداشت این کشور بودم همیشه دنبال این بودم کشور باید تکان بخورد. اعتقاد ندارم باید دانش بومی را نفی و دست به بیرون دراز کرد.

نمکی گفت: اعتقاد داشتم حداقل ۳ سال گرفتار کووید هستیم، هر ۶ ماه باید واکسن بزنیم، موتاسیون های سرزمینی داریم که از موتاسیون های دیگر کشورها متفاوت است، ما باید موسساتی داشته باشیم که برای این موتاسیون ها گام به گام قدم بردارند البته نیاز به زیرساخت خوب دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ سال پیش با دیدن انیتیتو پاستور بغض کردم، چراکه بوی مرگ می داد، تصریح کرد: در آن زمان گفتم باید این ظرفیت را فعال کرد. برخی عاشق اند، عاشق کاسب نمی شود اگر هم چیزی بدست آورد، رزق حلالی است که پای عشق شان بدست می آورند. بعد که از وزارت خانه رفتم تقریبا این زنجیره رها شد و وقتی کرونا آمد گفتم خدایا کمک کن زیرساخت واکسن کشور را به عنوان یک سرمایه ملی فعال کنیم.

وزیر بهداشت گفت: واکسن چهار راه تبادل علوم پزشکی و غیرپزشکی وابسته است و اگر کشوری واکسن ساز شد خیلی از زیرساخت ها و قدرت ها را خواهد داشت. روزی واکسن را به نازل ترین قیمت آوردند گفتم این توطئه است. جمع شدند با صهیونیست ها و می گویند کشوری که واکسن می سازد بمب میکروبی هم می تواند بسازد. زیر بار این فریب نروید دو روز دیگر ورشکست می شوید و اینها دیگر شما را رها می کنند.

نمکی ادامه داد: ۹ میلیون ارز وزارت بهداشت را به جهاد کشاورزی دادم که خط تولید واکسن راه بیفتد. ۵ بورس دادیم اما متاسفانه هم در رازی و هم پاستور اتفاقی که باید می افتاد نیفتاد. اکنون یک بار دیگر این خودباوری را در کشور زنده کردیم. خیلی ها به ریش ما خندیدند اما مگر به این سادگی است، گفتیم به سادگی نیست اما مسیر است.

وی اضافه کرد: اگر خود را باور داشته باشیم و عاشق این سرزمین باشیم می توانیم، امروز کشورمان از سرافرازترین ها در عرصه واکسن باشد. چند ماه پیش گفتم و خیلی ها تفسیر به خالی بندی کردند اما راه خود را ادامه دادیم.

وزیر بهداشت افزود: امروز نه به عنوان وزیر بهداشت، بلکه عاشق این سرزمین و معلم علم ایمونولوژی می گویم ایران درخشان ترین کشور در عرصه تولید واکسن کووید در دنیا است.

نمکی افزود: امروز دیگر من باشم یا نباشم ژنرال های عرصه تولید کار خود را کرده اند و دیگر نمی شود آنها را متوقف کرد. دیگر ترمزی برای این قطار نیست و راه افتاده است. اکنون با ۶ پلت فورم متفاوت در کشور کار می کنیم و هر کسی کار خودش را می کند. هر ۶ مورد به نتیجه نزدیک شده است. از یک کاری در آینده نزدیک در پاستور پرده برداری می کنیم که از این کار هم زیباتر و شکیل تر است.

وی ادامه داد: عده ای ما را تخطئه کردند که چرا فاز سوم کارآزمایی بالینی بقیه کشورها را استفاده نکردید. نامه ها موجود است که سعی کردم اگر راضی شوند در این سرزمین خودمان واکسن بسازیم. گفتم من مردم را راضی می کنم، اما به این حقارت وا نمی دارم که برای یک ماه زودتر، عامل آزمایش واکسن کشور دیگری شوند.

نمکی گفت: گزارش فاز یک و دو کوبا را تا ۳ بامداد خواندم و یک شبه همه جزئیات را به خاطر سپردم. به پاستور گفتم واکسن خوبی است. فاز یک و دو به خوبی انجام‌شده است. وقتی واکسن غریبه ها را داریم چرا خودمان این کار را نکنیم این که می گویم بعد از اردیبهشت تحولی خواهیم داشت برای همین است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدوارم این فاز آغاز یک حرکت بزرگ واکسن سازی باشد، تصریح کرد: امیدوارم در آینده نزدیک مردم بتوانند افتخار کنند با واکسن ایرانی ایمن شده اند.

نظر شما