شهردار اصفهان مطرح کرد:

ظرفیت کانون وکلا در صیانت از حقوق شهروندی استفاده شود

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۱۰:۲۳:۲۷
کد خبر: ۱۱۷۱۷۱۵
ظرفیت کانون وکلا در صیانت از حقوق شهروندی استفاده شود
شهردار اصفهان گفت: فلسفه به ما کمک می‌کند تا نگاهی واضح‌تر به جامعه و زندگی داشته باشیم، بنابراین باید از طریق آشنایی با تاریخ و فلسفه با حقایق زندگی آگاه شویم و با احساس مسئولیت از حاشیه به متن بیاییم.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ قدرت الله نوروزی در ویژه برنامه هفته معلم که توسط انجمن علمی حقوق دانشگاه اصفهان به صورت لایو اینستاگرامی برگزار شد، با تبریک هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: سوم تا نهم اردیبهشت ماه به نام «هفته فرهنگی اصفهان» نامگذاری شده است که در این هفته ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی تقدیم شهروندان خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شد، اما در سال جاری با توجه به شرایط کرونایی برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود و برخی از آنها می‌تواند مورد استفاده جوانان قرار گیرد.

راه‌اندازی خانه حقوق شهروندی

شهردار اصفهان با اشاره به رونمایی از چهار بسته آموزشی با موضوع «سواد رسانه‌ای»، خاطرنشان کرد: این بسته‌های آموزشی به افراد می‌آموزد که از فضای رسانه‌ای چگونه استفاده شده و حقوق دیگران رعایت شود و برای ارتقای دانش و فرهنگ جامعه چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

وی با بیان اینکه ارتباط شهرداری با کانون وکلا برای رفع بسیاری از مسائل همیشه برقرار بوده است، افزود: شهرداری اقدام به راه‌اندازی خانه حقوق شهروندی کرده و تفاهم‌نامه مشترکی با وزارت دادگستری امضا شده تا از این مکان استفاده کرده و برنامه‌های آموزشی، سمینارها و گفت‌وگوها را برگزار کنیم.

نوروزی با تاکید بر اینکه باید ساز و کارهای لازم فراهم شود تا وکلا از امکانات شهری استفاده کافی را ببرند، گفت: با کانون وکلا در ارتباط با حقوق شهروندی و آشنایی شهروندان با حقوق و وظایف خود تعامل خوبی برقرار شده است.

وی ادامه داد: شاید شهروندان از نظر تورم و گرانی و برخی دیگر از مسائل ناراحتی‌هایی داشته باشند، اما در حال حاضر وضعیت شهری در شرایط خوبی قرار دارد.

شهردار اصفهان با اشاره به حضور خود به عنوان نماینده شهرداران کلانشهرهای ایران در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، تصریح کرد: شهردار اصفهان در یکصدمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به عنوان نماینده شهرداران کلانشهرها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی انتخاب شد.

وی با اشاره به بودجه شهرداری، گفت: بودجه شهرداری از دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده و وضعیت تحقق بودجه نیز در سال‌های اخیر نسبت به سایر کلانشهرها بسیار خوب بوده است.

پیشرفت پروژه‌های عمرانی در شهر

نوروزی با اشاره به تکمیل خط یک متروی اصفهان در مدت چهار ماه، اظهار کرد: شهرداری در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری کار چهارساله را چهار ماهه انجام داد و خط یک مترو را تکمیل کرد، همچنین تعداد مسافران مترو با سرعت رو به افزایش گذاشت به طوری که اسفندماه سال ۹۸ تعداد مسافران به ۱۲۰ هزار مسافر در روز رسید، اما شیوع کرونا شرایط را تغییر داد.

وی آغاز عملیات اجرایی خط دوم مترو و حلقه حفاظتی شهر را دیگر اقدام مهم شهرداری در این دوره مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: شهرداری ۱۳۰ میلیارد تومان برای آزادسازی و احداث سالن اجتماعات گلستان شهدا هزینه کرد و این پروژه را به بهره‌برداری رساند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه بزرگ مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان پس از پرداخت بدهی‌ها و صرف هزینه‌ای نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، افزود: پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان احداث شد؛ همچنین شهرداری اصفهان مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی را با شیوه‌ای خاص و ویژه احداث کرد.

تقویت ارتباط با خواهرخوانده‌ها

وی خاطرنشان کرد: شهرداری با توجه به دیپلماسی شهری پلی برای برقراری ارتباط با دنیا ساخت، وقتی موضوع برجام مطرح شده بود در پاریس سخنرانی داشتم در شهر کراکوف لهستان برای ۲۵۰ شهردار در یک مجموعه سخنرانی کرده و به معرفی اصفهان پرداختم، همچنین در مسکو و چین نیز در برنامه‌های مختلف سخنرانی داشتم، برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه شرایط کرونایی حادث شد، اما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.

نوروزی با اشاره به انجام مذاکرات شهرداری اصفهان با چین، ایتالیا، اسپانیا، مالزی، ازبکستان، آذربایجان و سایر کشورها و شهرهای خواهرخوانده اصفهان، اظهار کرد: هر هفته روزهای چهارشنبه گفت‌وگوهای آنلاین تصویری با شهرداران شهرهای خواهرخوانده یا سفرای ایران در کشورهای مختلف را به منظور تبادل تجربیات و هم‌افزایی برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان به صورت مجازی در نمایشگاه بین‌المللی چین شرکت کرد، خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر دیدار تصویری آنلاین بین شهردار اصفهان با شهرداران شهرهای کوانگ‌جو (کره جنوبی) و سمرقند (ازبکستان) برگزار شد که دستاوردهای خوبی داشت.

ورود تکنولوژی‌های نوین در اتوبوسرانی

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند AVL و AFC در اتوبوسرانی اصفهان برای نخستین بار در کشور، گفت: با راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند، تکنولوژی‌های نوین وارد اتوبوسرانی شد که پیرو آن مدیریت و نظارت بر فعالیت اتوبوسرانی برای مدیران و سهولت استفاده برای شهروندان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه امروز زمان و مکان فشرده و معنای حاکمیت‌ها متفاوت شده است، اظهار کرد: امروزه فضای مجازی جهان را کوچک کرده و دیگر رسانه‌های سنتی معنا و مفهوم ندارد، بنابراین باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا از سرعت تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نمانیم؛ همه باید درد و احساس مردم را درک کنیم و این درک قطعاً در جهان سوم وجود دارد.

وی ادامه داد: باید چشم‌اندازی از تاریخ بشریت داشته باشیم و به این چشم‌انداز هویت ببخشیم؛ برای تحقق این هدف باید از تاریخ معاصر جهان و جامعه خودمان مطلع باشیم و از سرنوشت انسان‌های تاریخ‌ساز آگاه باشیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: فلسفه به ما کمک می‌کند تا نگاهی واضح‌تر به جامعه و زندگی داشته باشیم، بنابراین باید از طریق آشنایی با تاریخ و فلسفه با حقایق زندگی آگاه شویم و با احساس مسئولیت از حاشیه به متن بیاییم زیرا اگر احساس مسئولیت نکنیم و برای امروز جامعه فکر نکنیم و به میدان نیاییم، به مأموریت‌های اصلی خود عمل نکرده‌ایم.

نظر شما