مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:

حفظ و نگهداری ۴۰ میلیون مترمربع فضای سبز در شهر اصفهان/ درختان چنار به چهارباغ عباسی باز می‌گردند

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۱۵:۵۱:۵۱
کد خبر: ۱۱۹۳۲۴۴
حفظ و نگهداری ۴۰ میلیون مترمربع فضای سبز در شهر اصفهان/  درختان چنار به چهارباغ عباسی باز می‌گردند
محور چهارباغ با تصمیمات مدیریتی به محور گردشگری پیاده تبدیل شد و به دستور شهردار اصفهان ۴۴ اصله درخت چنار ۲۰ ساله به روش جا به جایی به خیابان چهارباغ انتقال یافت و ترمیم پوششی گیاهان آن انجام شد تا سرزندگی این خیابان احیا شود؛ این درختان جایگزین درختانی شد که سال‌های گذشته به دلیل عملیات عمرانی مترو قطع شده بود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، فروغ مرتضایی نژاد امروز  در نشست خبری که از طریق لایو اینستاگرام انجام شد، اظهار کرد: فرونشست زمین خطر زیست محیطی بزرگی برای اصفهان است که در این راستا باید مراقبت‌های لازم انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد: تا سال ۱۴۰۵ باید ۸۰ درصد پساب شهر اصفهان برای فضای سبز استفاده شده و به سرانه‌ها اضافه شود، فضای سبز در محلات شکل بگیرد و مسیر کنونی ادامه یابد و مادی های شهر نیز به خوبی حفظ شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به سرانه فضای سبز شهر اصفهان گفت: در حال حاضر سرانه اکولوژیک شهر اصفهان ۲۸.۲ مترمربع است که ۲۰ مترمربع آن در اختیار شهرداری بوده و باید حفظ و مراقبت شود.

وی با اشاره به حفظ و نگهداری ۴۰ میلیون مترمربع فضای سبز در شهر اصفهان تصریح کرد: فضای سبز شهر اصفهان بر اساس الگوی حرکتی رودخانه شکل گرفته است از این رو تأمین و انتقال آب همچنین نحوه مصرف آب مهم‌ترین اقدامی بود که در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

مرتضایی نژاد ادامه داد: باید در شمال و جنوب اصفهان که از رودخانه فاصله داشته‌اند به عنوان مثال مناطق دو، ۱۴ و ۱۰ شهرداری که منابع آبی کمی در اختیار داشتند تدابیر لازم را برای آبرسانی به فضای سبز انجام می‌دادیم، البته مناطق چهار و شش شهرداری پراکنش فضای سبز بالایی دارد و پساب تنها گزینه برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز این مناطق است.

وی افزود: رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی ها در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری به گونه‌ای بود که آن زمان تنها ۱۴۰ لیتر بر ثانیه پساب در تصفیه خانه سپاهان شهر وجود داشت و از سمت شمال نیز ۱۰۰ لیتر بر ثانیه پساب در تصفیه خانه شاهین شهر پیش بینی شده بود که در طول چهار سال اخیر با انجام اقدامات ویژه این میزان به ۶۳۰ لیتر بر ثانیه پساب رسیده و به همین جهت در حال حاضر ۳۵ درصد نیاز آبی شهر از طریق پساب تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه پساب‌ها بار میکروبی بالایی دارند، تصفیه خانه‌هایی در شمال و جنوب شهر پیش بینی شد.

وی با بیان اینکه استفاده از آب‌های خاکستری نیز با هماهنگی معاونت شهرسازی شهرداری در دستور کار قرار گرفت، افزود: در شهر اصفهان ۸۰ کیلومتر خط انتقال آب به صورت کلکتور اجرا شده که به خوبی می‌تواند کار انتقال را انجام دهد، در واقع این رینگ بر اساس برنامه راهبردی اصفهان در شمال و جنوب این کلانشهر پیش بینی شده تا مناطقی که چاه آبی ندارند را به مناطق برخوردار از این منابع متصل کند.

مرتضایی نژاد با اشاره به سیستم‌های آبیاری تحت فشار در شهر ادامه داد: بر اساس وضع موجود رقم بالایی برای به روز رسانی سیستم‌های آبیاری تحت فشار شهر هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به موضوع پایش پساب اظهار کرد: در سازمان پارک‌ها واحدی با عنوان پایش پساب راه اندازی شده و موفق شدیم پسابی که وارد چرخه فضای سبز مناطق حاشیه‌ای شهر می‌شود را پایش کنیم، البته در این راستا تیمی اساتید و متخصصان دانشگاهی به کارشناسان این سازمان کمک کردند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش جمعیت، حفظ سرانه فضای سبز در دستور کار قرار دارد، در این راستا مکان‌هایی که امکان توسعه بر مبنای استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم به کم آبی وجود داشته را برای ایجاد فضای سبز استفاده کردیم.

مرتضایی نژاد ادامه داد: بر اساس دستورالعمل جایگزینی و تغییر الگوی کشت، برنامه‌ها به خوبی پیش رفته و فضاهای سبزی در نقاط مختلف شهر از جمله در مجاورت رینگ چهارم، مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان و نمایشگاه بزرگ این شهر ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه نازیبایی‌ها در شهر شناسایی و اقدامات ترمیمی برای آن انجام شده است، گفت: محور چهارباغ با تصمیمات مدیریتی به محور گردشگری پیاده تبدیل شد و به دستور شهردار اصفهان ۴۴ اصله درخت چنار ۲۰ ساله به روش جا به جایی به خیابان چهارباغ انتقال یافت و ترمیم پوششی گیاهان آن انجام شد تا سرزندگی این خیابان احیا شود؛ این درختان جایگزین درختانی شد که سال‌های گذشته به دلیل عملیات عمرانی مترو قطع شده بود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: با بازگشت درختان چنار به چهارباغ عباسی بخشی از هویت تاریخی شهر اصفهان که به درختان چنار چند صد ساله گره خورده بود، احیا شد.

وی ادامه داد: درختان رفیوژهای میانی چهارباغ در فاصله بالاتر از کف پیش بینی شده چهارباغ قرار داشت از این رو با تدابیر در نظر گرفته شده در قسمت رفیوژهای شرقی چهارباغ، باکس‌هایی محافظتی با توجه به موقعیت درختان در نظر گرفته شده تا خطری درختان را تهدید نکند.

مرتضایی نژاد با اشاره به احداث پارک‌های تفرج گاهی در شهر اظهار کرد: سرانه تفرج گاهی اصفهان پایین است از این رو در محلات مختلف شهر زمین‌هایی تملک و به پارک تبدیل شد، همچنین در ناژوان به عنوان ریه شهر زمین‌هایی که سال‌ها قبل تملک شده بود، کاشت انجام شد؛ اقدام دیگر ایجاد باغات موضوعی در ناژوان از جمله توتستان، باغ رز و باغ گیاهان دارویی بوده است.

وی به طرح ایجاد بام سبز اشاره و تصریح کرد: بام سبز اجرا شده در میدان امام علی (ع) بار دیگر احیا شده است؛ البته دستورالعمل آبیاری بام سبز با روش خاص خود با تأکید بر استفاده از پساب آب‌های خاکستری انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تأکید بر انجام اقدامات زیربنایی در بخش فضای سبز شهر تصریح کرد: تمام دستورالعمل‌های سازمان پارک‌ها و اسناد مناقصه پیمانکاران به‌روزرسانی شد که این اقدام باعث می‌شود در حفظ و نگهداری فضای سبز دقت بیشتری صورت گیرد چرا که معتقدیم دومین ویژگی شهر اصفهان بعد از آثار تاریخی، فضای سبز آن است.

فضای سبز شهر حال و هوای تازه‌ای پیدا کرد

مرتضایی نژاد ادامه داد: با تغییرات ایجاد شده در دستورالعمل‌ها توانستیم درختان شهر را به خوبی حفظ کنیم، همچنین طراحی‌های ویژه در محل جدید شرکت نمایشگاه‌ها و بازار گل و گیاه ارغوان اجرا شد و در چهار سال اخیر فضای سبز شهر حال و هوای تازه‌ای پیدا کرد که امیدواریم در سال‌های آینده ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری تلاش کردیم کارهای زیربنایی، علمی و صحیح را انجام دهیم، افزود: البته ۲۰ میلیون مترمربع فضای سبز شهر مشکلاتی هم دارد که سعی شده سال به سال از مشکلات کاسته شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به تنش خشکسالی و تأثیر آن بر فضای سبز شهر اظهار کرد: در سال ۹۷ اصفهان تنش خشکسالی سنگینی داشت چرا که رودخانه زاینده رود حدود یک سال و نیم بسته شد در حالی که اکثر چاه‌های آب وابسته به رودخانه بود البته امسال میانگین دما بالاتر و شرایط سخت‌تر است بنابراین ۱۴۳ هزار تانکر آب برای شرایط اضطرار مناطق پیش بینی شده است.

وی گفت: ویژگی امسال نسبت به سال ۹۷ این است که در سال ۹۷ پساب کمی در اختیار داشتیم و میزان پساب فقط ۱۴۰ لیتر بر ثانیه آن هم بر روی کاغذ بود در حالی که امسال ۶۳۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه شده در اختیار داریم که در مناطق حاشیه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به چاه‌های فلمن وابسته نیستیم

مرتضایی نژاد تأکید کرد: در سال‌های اخیر سعی کردیم، وابسته به چاه‌های فلمن نباشیم زیرا از آب آن‌ها در بخش شرب استفاده می‌شود. مردم باید بدانند آبی که در جوی‌های سطح شهر می‌بینند آب شرب نیست بلکه این آب ای سی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه اولویت تأمین آب شرب شهروندان است، گفت: اولویت نخست شرب شهروندان است و اگر مشکلی در این بخش وجود نداشته باشد اولویت بعدی فضای سبز است.

درختان خطرآفرین قطع می‌شوند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به درختان خطر آفرین شهر گفت: در این سازمان واحدی به صورت تخصصی برای رصد و شناسایی درختان خطرآفرین زیر نظر واحد باغبانی ایجاد شده است که متخصصان این واحد متشکل از کارشناسان گیاه پزشکی و باغبانی با حداقل ۲۰ سال سابقه کار در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: با همکاری مناطق پانزده گانه شهرداری و از سوی همکاران ما در این واحد از درختانی که به دلیل رسیدن به سن بهره‌وری و پایان عمر همچنین آسیب دیدگی به دلیل خشکی مداوم خطرآفرین تشخیص داده شدند، بازدید و برای حفظ جان شهروندان قطع می‌شوند.

خزان تابستانه درختان را برنامه‌ریزی برطرف کردیم

مرتضایی نژاد با اشاره به خزان درختان گفت: خزان درختان در دو زمان سال اتفاق می‌افتد، نخست خزان زمستان به دلیل کاهش دما و کاهش ساعات روز اتفاقات می‌افتد و دوم خزان تابستان است و به این جهت که شوکی به درختان وارد می‌شود، برگ‌های درخت شروع به ریزش می‌کنند و درواقع این ریزش کمک می‌کند که درخت خود را حفظ کند، البته سعی کردیم این شوک را با برنامه‌ریزی صحیح برطرف کنیم.

وی با اشاره به درمان کلروز درختان گفت: به کاهش شدید میزان سبزینگی در اندام سبز گیاهان (مخصوصاً برگ‌ها) و از دست دادن کلروفیل کلروز گفته می‌شود؛ در این حالت رگبرگ‌ها سبز و سایر قسمت‌های به رنگ زرد متمایل می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: کلروز اساساً یک بیماری نیست بلکه کمبود عناصر مؤثر در عمل فتوسنتز (آهن، منیزیم و …) است که در صورت عدم تأمین این کمبودها می‌توان باعث از بین رفتن قسمتی یا کل گیاه شود.

وی با اشاره به علل اصلی بروز مشکل کلروز یا همان کمبود آهن، گفت: اساسی‌ترین علت بروز این اتفاق و از دست دادن سبزینگی در درختان کمبود عناصر آهن و منیزیم است؛ این اتفاق در حالی می‌افتد که عنصر آهن یکی از فراوان‌ترین عناصر در خاک‌های زراعی است.

مرتضایی نژاد گفت: در اصفهان میزان کلروز درختان افزایش نیافته بلکه در بسیاری پارک‌ها کنترل شده است.

افزایش سرانه‌های تفرجگاهی شهر

وی با بیان اینکه سرانه اکولوژیک شهر اصفهان ۲۸.۲ مترمربع است که از خطرات زیست محیطی جلوگیری می‌کند، افزود: باید برای افزایش سرانه‌های تفرجگاهی در شهر که در حال حاضر ۳.۴ مترمربع است چاره اندیشی شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان واقع در باغ گل‌ها، تصریح کرد: گنبد سازه فضای کار کروی است که بارهای وارده را از طریق اعضای خطی که در یک گنبد کروی شکل قرار گرفته‌اند به تکیه گاه‌ها منتقل می‌کند و تمامی اعضا در آن در تنش مستقیم (کشش یا فشار) هستند.

وی با بیان اینکه از پوشش نازک (از جنس پلاستیک یا فلز) برای پوشش گنبد و تبدیل آن به یک فضا محدود استفاده شده است، تصریح کرد: سقف‌های گنبدی (ژئودزیک)، از لحاظ فیزیکی، بهترین مقاومت را در مقابل نیروی خارجی مثل بادهای شدید یا امواج سهمگین آب دارند که از قابلیت‌های منحصر به فرد این سازه‌ها می‌توان به پوشش دهانه‌ای بزرگ با جلوه‌ای زیبا، وزن کم، سادگی تولید، سرعت نصب و… نام برد.

مرتضایی نژاد ادامه داد: هدف از احداث گلخانه تکمیل کلکسیون گیاهی و افزایش تنوع گونه‌های گیاهی مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل‌ها و افزایش جاذبه گردشگری است.

وی با بیان اینکه مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان گفت: تعداد گیاهان استفاده شده در این مجموعه ۳۰۰ جنس و گونه گیاهی از جمله انواع میوه‌های گرمسیری شامل: آناناس، انبه، آواکادو، پاپایا، قهوه، کاکائو، گواوا، وانیل، انواع درختان و درختچه‌های زینتی گرمسیری شامل: ابوتیلون، تاتوره درختی، تکوما، شیشه شور، فردوسی، کاملیا، مورینگا، انواع نخل مانند نخل راپیس، نخل کوکوس و انواع گیاهان علفی برگ زینتی و گل‌دار شامل: ارکیده، آکمئا، بیلبرژیا، پدیلانتوس، استرلیتزیا، کالاته آ، کریپتانتوس است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به موضوع قطع درختان در منازل تأیید کرد: قطع درختان در منازل، حفظ و رسیدگی به فضای سبز و درختان، بر عهده کمیسیون ماده ۷ (کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز)، است که هر ۱۵ روز یک بار تشکیل و کلیه نظرات در آنجا رسیدگی می‌شود.

وی اظهار کرد: در این دوره تشکیل صندوق توسعه فضای سبز پیشنهاد شد تا عوارض جا به جایی درختان در منازل یا حتی مسیر پروژه‌های شهرداری در این صندوق جمع آوری و برای توسعه فضای سبز مناطق کمتر برخوردار شهر هزینه شود.

توسعه ۵۳ هکتاری کمربند سبز شهر اصفهان

مرتضایی نژاد با اشاره به کمربند سبز شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریت شهری ۵۳ هکتار کمربند سبز شهر اصفهان توسعه یافت که بیشتر آن در منطقه بختیار دشت در مجاورت صنایع آلاینده و سمت جنگل شرق اصفهان است.

وی با بیان اینکه تعداد باغچه‌های گل فصلی در شهر افزایش یافته است، اظهار کرد: درختچه‌های توری گلدار منظره بسیار زیبایی به شهر داده که البته صرفه‌جویی هایی در بخش هزینه‌ها به همراه داشته است و بسیار خرسندیم که توانستیم در این دوره مدیریت شهری گام‌های مؤثری برداریم هرچند کاستی‌ها فراوان است.

نظر شما