کارشناس اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان:

۸ درصد معتادان، زن هستند

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۱۷:۰۵:۰۹
کد خبر: ۱۱۹۸۵۴۹
۸ درصد معتادان، زن هستند
کارشناس اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: آمار اعتیاد زنان در دنیا و کشور رو به افزایش است و حدود هشت درصد معتادان، زن هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ بیتا آگاهی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: در اصفهان دو کمپ ترک اعتیاد زنان وجود دارد که مدت اقامت در آنها حدود یک تا دو دوره است پیگیری بعد از درمان را نیز برای بانوان در نظر داریم تا بتوانیم درمانی مؤثر برای ترک اعتیاد داشته باشیم.

وی افزود: در مرکز ترک اعتیاد آینده روشن که ماده ۱۵ است، مشاور و روانپزشک داریم تا بتوانیم مشکلات روحی و روانی زنان معتاد را نیز پیگیر شویم؛ باید بدانیم اعتیاد زنان مهم‌تر از مردان است، چرا که اعتیاد آنها بنیان خانواده را از بین می‌برد.

این کارشناس اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص چالش‌های اعتیاد زنان، افزود: اعتیاد زنان عوارض بسیاری برای آن‌ها و خانواده به دنبال دارد و به دلیل ترس از انگ اجتماعی و طرد شدن از خانواده و اجتماع، در مراحل اولیه به اعتیاد اقرار نمی‌کند و زمان زیادی می‌برد تا مشخص شود یک زن معتاد است؛ این موضوع ضررهای زیادی را برای آن‌ها و خانواده‌هایشان به دنبال دارد، از جمله این موارد می‌توان به کودک آزاری اشاره کرد.

هشت درصد معتادان، زن هستند

آگاهی با بیان اینکه درمان اعتیاد زنان بسیار مهم است، اضافه کرد: اگر درمان اعتیاد زنان انگ زدایی شود قبح اعتیاد از بین می‌رود. باید با ظرافت خاصی زنان را به سمت درمان اعتیاد سوق دهیم و فرهنگسازی‌های مؤثری در این زمینه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود دو سال زمان می‌برد تا زن به انتهای اعتیاد و حتی تزریق مواد مخدر برسد. آمار اعتیاد زنان در دنیا و کشور رو به افزایش بوده و حدود هشت درصد معتادان، زن هستند.

این کارشناس اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه هر چه درمان اعتیاد زودتر شروع شود، زودتر به نتیجه مؤثر خواهد رسید، گفت:

بهزیستی به متقاضیان درمان اعتیاد با میل و رغبت خودشان خدمات ارائه می‌دهد. حوزه فعالیت بهزیستی برای پیشگیری و ارائه خدمات درمان اعتیاد در مراکز ماده ۱۵ بوده و ارائه آمار وظیفه بهزیستی نیست.

زنان مواد مخدر را ترکیبی مصرف می‌کنند

آگاهی تصریح کرد: تنها ۲۰ درصد از معتادان برای درمان اقدام می‌کنند؛ در کمپ‌های ترک اعتیاد به زنان ۱۸ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال خدمات درمان و ترک اعتیاد را ارائه می‌دهیم و افراد زیر ۱۸ سالی که اعتیاد دارند باید برای درمان به بیمارستان بروند.

وی ادامه داد: امسال بیشترین گروه سنی که در کمپ آینده روشن به آن‌ها خدمات درمانی ارائه شده در رده سنی ۱۸ تا ۲۶ سال بوده‌اند و بیشترین مصرف مواد بین آن‌ها شیشه و سورچه است که گاهی به طور ترکیبی مصرف می‌شود. ظرفیت پذیرش در این مرکز ۲۰ نفر بوده و در حال حاضر حدود ۲۶ نفر هستیم و حتی مورد ماده ۱۶ نیز داریم.

هزینه درمان اعتیاد زنان برای ۲۸ روز

این کارشناس اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: در مرکز آینده روشن از نظر جا مشکلاتی داشته‌ایم که برطرف شده است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سال ۹۰ در اصفهان زنان بیشتر به وسیله دوست، همسر، هم‌خانه و جنس مخالف معتاد شده‌اند.

آگاهی افزود: مهارت‌های زندگی بعد از درمان اعتیاد انجام می‌شود و زنان بعد از درمان رها نمی‌شوند تا به خانواده وصل شوند؛ پیگیری‌های دیگر بعد از درمان مانند توانمندسازی و مشاوره روانشناسی نیز برای آن‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی با خود معرفی و برخی هم با حکم دادستانی به این مرکز رجوع کرده‌اند، تصریح کرد: هزینه درمان برای ۲۸ روز در این مرکز حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و بر اساس تعرفه بهزیستی است. بعد از درمان در این مرکز جلسات ان‌ای برگزار می‌شود.

این کارشناس اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در دوران کرونا در فضای مجازی «جلسات را برگزار می‌کنیم و در مرکز توانمندسازی مسائل مربوط به معتادان پیگیری می‌شود؛ البته در تعامل با بانک و فنی حرفه‌ای و بهزیستی در یک مثلث توانمندسازی به اشتغال و حمایت زنان و مردان معتاد کمک می‌کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز