صنایع‌دستی اصفهان بار توسعه نه تنها اصفهان بلکه کل کشور را به تنهایی به دوش میکشد

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۱۵:۰۷:۱۷
کد خبر: ۱۲۰۳۱۱۸
صنایع‌دستی اصفهان  بار توسعه نه تنها اصفهان بلکه کل کشور را به تنهایی به دوش میکشد
اولین نشست خبری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی در سالن مرکز همایش های بین‌المللی اصفهان(باغ زرشک) با حضور عوامل رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ نصیر ملت، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برگزاری جشنواره  بین‌المللی صنایع‌دستی تصمیمی جدی و مهم است که باید در این مورد توجه قرار  گرفته میشد. در واقع از ابتدا چیزی که مورد دغدغه بود وضعیت فعلی شهر اصفهان بود که عملا مسیر توصعه که برای اصفهان از سال های پیش شکل گرفته‌است، براساس و مطابق شکل و ظرفیت‌های این شهر نیست.

وی افزود: خشکی آب زاینده رود، آلودگی آب و هوای این شهر همچنین مهاجرت های بیرویه به امید زندگی بهتر و مواردی این‌چنین، باعث بارگزاری مازاد در شهر اصفهان شده‌اند و این موضوع شرایط را برای ارائه خدمات و زندگی سخت‌تر کرده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: قطعا اولین گام باید اصلاح مسیر شهر اصفهان باشد. در این مسیر باید از تمامی منظر ها بررسی گردد و از ظرفیت های هنری، تاریخی و فرهنگی این شهر که  می‌تواند باعث بهتر شدن شرایط شود استفاده گردد.

ملت گفت: در شهر استفاده و با توجه به وجود گونه‌های مختلف گردشگری همچنان نتوانستیم توسعه‌ای را ایجاد بکنیم که از پایداری بالا برخوردار باشد و همچین پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.

وی در ادامه افزود: پارک ناژوان یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی می‌باشد که شاید کمتر شهری از وجود چنین پارکی برخوردار باشد و با توجه به اینکه ناژوان یکی از ظرفیت های فوق‌العاده ایران است ما با عدم توجه جدی به این منبع، نتوانسته‌ایم برداشت مناسبی داشته باشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در کنار ظرفیت های شهر اصفهان در حوزه گردشگری، چیزی که اصفهان را در تمام دنیا به عنوان شهری ویژه عنوان کرده‌است، علاوه بر وجود زیرساخت ها و جاذبه های گردشگری، فعالیت هنرمندان شاخص و آثار هر یک از آنهاست.

ملت گفت: فعالیت هنرمندانی که علاقه‌مند به صنایع‌دستی هستند می‌تواند باعث پیشرفت در این صنعت شود و از این رو شورای شهر دوره ۵ ام از طرف نهادهای مختلف به این جمع‌بندی رسید که باید فرصتی به وجود آیند که همه ارگان ها در کنار هم قرار گیرند و نظرات آنها در قالب نقشه راهبردی تنظیم‌گردد و تصمیم ها مورد انجام قرار  بگیرند.

وی در ادامه اظهار‌کرد: براین اساس طرح اصفهان ۲۰۲۰ خلق شد که به این معنا بود که در سال ۲۰۲۰ مجموعه اقدام ها و رویداد ها و برنامه هایی شروع گردد که نتیجه شروع این اقدامات موجب توسعه و اصلاح مسیر و راه اصفهان شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قرار بر این بود که در سال ۲۰۲۰ شروع بشود که بعضی از این اقدامات به صورت بلندمدت و برخی دیگر کوتاه‌مدت که در طول سال بودند و بعضی دیگر میان‌مدت.

ملت افزود: این اقدامات به چهاردسته تقسیم‌بندی شد که دسته اول ایجاد زیرساخت و ظرفیت برای شهر اصفهان بود. برای مثال ۲۰ مسیر جدید گردشگری در ناژوان به اعتبار شرایط به وجود آمد که با تجهیز این محور ها میتوانست این مسیر ها به مسیر گردشگری و سپس تقویت ماندگاری شرایط شهر اصفهان شود که متاسفانه عمده داشته‌های ما مورد استفاده قرار نگرفته اند و هدف ما گسترش دادن این ظرفیت‌ها است.

وی اظهار کرد: بخش دوم اقدامات ۲۰۲۰، اصلاح زیرساخت های گردشگری است.  ما شاهد نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر مادی در شهر اصفهان هستیم که متاسفانه امروز نتوانسته‌است خیلی به جذب گردشگران کمکی کند که خود این مادی‌ها اگر بهبود یابد، می‌تواند باعث جذب گردشگر شود که همین موضوع در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مورد بحث قرار گرفت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: بخش سوم اقدامات، اقدامات ترویجی بود که ما  با بازاریابی و فرهنگسازی بتوانیم فضای شهر را به سمت پذیرش گردشگری هدایت کنیم و همچنین ظرفیت شهر اصفهان را به مخاطبان داخل و خارج کشور معرفی نماییم. نام‌گذاری شدن ۲۶ چهارراه و پل منتهی به زاینده‌رود، از جمله اقداماتیست که در این حوزه انجام گرفت.

وی افزود: دسته چهارم اقدامات، برگزاری رویدادها و برنامه‌هایی بود که میتوانست باعث معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های شهر اصفهان که ما سه دسته اول را به نوعی شروع کردیم و خیلی از اقدامات عملی شدند ولی متاسفانه با مسائل اتفاق افتاده در سال ۲۰۲۰ از جمله پاندمی کرونا ویروس، خیلی از موارد و اقدامات را تحت شعاع قرار داد.

 نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: باتوجه به ماندگاری ویروس کرونا، به این جمعبندی رسیدیم که باید بخشی که بیشترین فایده را برای اصفهان دارد را انجام دهیم که آن اولین جشنواره بین المللی صنایع‌دستی اصفهان است.

ملت گفت: اصفهان دومین شهر صنایع‌دستی در دنیا و اولین شهر در ایران است. که این شهر، شهر خلاق صنایع‌دستیست. در اصفهان بیش ۴ هزار کارگاه گروهی، ۲۱هزار کارگاه فردی و نزدیک ۴۰هزار هنرمند در تولید آثار در فعالیت هستند که حدود ۶۰هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند.

وی در ادامه افزود: صنایع‌دستی اصفهان یکی از ظریفت‌هایی است که بار توسعه نه تنها اصفهان بلکه کل کشور را به تنهایی به دوش میکشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: برگزاری این جشنواره دو هدف اصلی داشت. هدف اول برگزاری رویدادهایی بین‌المللی که  یکی از اصلی‌ترین روش جذب گردشگر است و این جذابیت ها و تکرار سفر میشود. ما جاذبه های هنری و تاریخی و فرهنگی زیادی را دارا هستیم که شاید این جاذبه ها یک بار برای فردی جذابیت داشته‌باشد اما این جشنواره باعث تکرار سفر خواهد‌شد؛ اگر درست برگزار شود.

ملت گفت: علاقه‌مندانی که برای این جشنواره‌ به اصفهان می‌آیند، خود راویی می‌شوند برای دیگر مردم دنیا از اصفهان و این جشنواره.

وی افزود: این جشنواره باعث کمک به رونق در کسب و کار اصفهان میشود یعنی در رشته های فعال، باعث رونق و در رشته‌های فراموش شده، کمک به احیای آن رشته میشود باتوجه به اینکه اصفهان میزبان یک سوم صنایع دستی دنیا و دو سوم  صنایع دستی ایران می‌باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: عملا اصفهان موتور  محرک کشور است و امیدواریم که نتیجه برگزاری درست این جشنواره باعث تحول، انقلاب و نقطه عطفی در این زمینه شود باتوجه به ایجاد بستری برای تمانی صاحب نظران.

ملت گفت: بخش اول مسابقه، مسابقه در سطح بین‌المللی است که ما به شش هنرمند نشان تقدیم خواهیم‌کرد. سه هنرمند داخلی و سه‌هنرمند خارجی. فرایند انتخاب هنرمندان به گونه‌ای است که کل دنیا به ۶ منطقه تقسیم شده که هر منطقه دفاتر معاونتی خود را دارد و همه دفاتر یک هنرمند شاخص را به شورای جهانی معرفی میکند و در مرحله اول ده نفر انتخاب خواهند شد.

وی افزود: بخش دوم این مسابقه، مسابقه همای‌ذرین است که ۲۰ رشته برگزار خواهد شد. در واقع از این ۲۰رشته، ۲۰ اثر برتر انتخاب خواهد شد و سپس ۱۰اثر خالصانه و نوآورانه انتخاب خواهد شد و در نهایت ۵ هنرمند پیشکسوت از کل کشور برگزیده خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در کنار این برنامه ها نشست های علمی و کارگاه های تخصصی انجام خواهد گرفت و مخاطب های ما مخاطب های خارجی و داخلی اند.

ملت تاکید کرد: اصفهان همیشه در تصمیم های بزرگ تاریخ پیشگام بوده‌است و نقش، سیاستگذاری و مدیریت بزرگ مردان و شیرزنانی که در گذشته این شهر حضور داشته‌اند، موجب این شده‌است که اصفهان، در برابر حوادث مختلف در طول تاریخ بایستد و امروز اصفهان باشد. امیدوارم خروجی این کار چیزی شایسته برای ایران و هر ایرانی گردد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تحت هیچ شرایطی نگاه ما به این جشنواره، نگاهی نمایشی نیست و فقط باید هرروز گام های محکم و قوی‌تری‌برداشته شود که باعث تضمین پایداری شود.

در ادامه این نشست نورالله عبدالهی، سرپرست معاونت صنایع دستی استان اصفهان گفت: یکی از اهداف مهم این جشنواره این هست که شهر اصفهان که به عنوان شهری جهانی در حوزه صنایع دستی انتخاب شده‌است،  آرمانش برای اصفهان و شهر اصفهان حفظ شود.

وی افزود: یکی از آیتم‌ها همین نکته است و اگر ما نتوانیم امتیاز و آیتم های لازم را تقویت و حفظ کنیم این شهر از این جایگاه خارج میشود.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان اصفهان در پاسخ به خبرنگار برنا گفت: بحث صنایع دستی در سه سال اخیر بسیار در فشارهایی از جهت تحریم و پاندمی کروناقرار گرفته است. بیشتر این هزینه‌ها مربوط به بخش خصوصی است که در این مقطع هم اداره کل و هم وزارتخانه پیگیری هایی را در این جهت انجام دادند و تا حدودی توانسته بخشی از این مشکلات را حل کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز