خبرگزاری برنا بررسی می‌کند:

امثال هلیا در زیر پوست شهر بی‌شمار است/ میز محاکمه برای نهادهای اجتماعی دایر شود

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۱۰:۳۴:۳۱
کد خبر: ۱۲۰۷۷۷۳
امثال هلیا در زیر پوست شهر بی‌شمار است/ میز محاکمه برای نهادهای اجتماعی دایر شود
هلیا که حالا فیلم نزاع خیابانی‌اش در اینستاگرام وایرال شده است، یکی از صدها نوجوانی است که کمبودهای فرهنگی جامعه را فریاد میزند، کمبودهایی که ما فریادش را از هلیا شنیده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، فیلم پخش شده این دختر دهه هشتادی، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته و عده‌ای از مردم مجازات او را درس عبرتی برای دیگر نوجوانان و عده‌ای وایرل شدن فیلم‌های او را انگیزه‌ای برای جلب توجه دیگر نوجوانان می‌دانند.

در هفته‌ای که گذشت پس از انتشار فیلم نزاع خیابانی دو دوختر نوجوان، پلیس آگاهی با شناسایی آن افراد، آن دو دختر و خانواده‌هایشان را به اداره پلیس فراخواند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این باره گفت: پس از انتشار کلیپ درگیری چند دختر نوجوان در فضای مجازی، این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت و با بررسی اطلاعات اولیه آنها به سرعت شناسایی و احضار شدند ودر حال حاضر در اختیار پلیس قرار دارند.

سرهنگ جهانگیر کریمی افزود: در بررسی‌های اولیه، این افراد در فضای مجازی با یکدیگر آشنا می‌شوند و اختلافی بین آن دو شکل می‌گیرد. همچنین کسانی که اقدام به تولید و انتشار این کلیپ کرده‌اند، شناسایی و دستگیر شدند و برابر با قانون با آنها برخورد صورت خواهد گرفت.

این مسئله، مسئله‌ای مهم و حائز اهمیت است و دلیلی بر تمسخر گرفتن آن وجود ندارد که متاسفانه ما شاهد ساخته شدن جوک‌هایی با این مسئله بودیم. اما با این وجود، برخی مخالف نمایان شدن و پخش شدن این ویدیو در فضای مجازی بودند و برخی دیگر موافق این اتفاق. اما مسئله اصلی این است که شاید با پخش شدن این کلیپ در فضای مجازی و پر بازدید شدنش در پلتفرم‌های مختلف اتفاق جالبی نباشد و حتی منجر به پیامد‌های جبران ناپذیر باشد.

در این راستا مرتضی پدریان در گفت‌وگویی با خبرنگار برنا در ارتباط با مشکلات جامعه و منشا اصلی این اتفاق گفت: نه تنها جامعه ما، بلکه هرجامعه نیازمند نیازهایی است که اگر نظام های اجتماعی  و خورده نظام ها نتوانند این نیازهای جامعه و اعضای جامعه را برآورده کنند، کنش‌های کنش‌گرانه اجتماعی  به سمت و سویی سوق پیدا میکند که بسیار هنجارشکن است.

 وی افزود: از جمله این نیازها، نیاز تخلیه هیجان است و اگر فضای جامعه بسته باشد و در آن انسان‌ها نتوانند هیجان‌های خود را تخلیه کنند، پرخاش صورت می‌گیرد. برای مثال عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها و یا عدم اجازه دوچرخه سواری به زنان، از جمله مواردی است که میتواند دلیل برای افزایش پرخاش شود و در نتیجه این امر، گرایش این افراد به سمتی دیگر می‌شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه جامعه ما امروزه جامعه‌ای پر از خشم در بین زنان و مردان است و این مسئله باعث به وجود آمدن رفتارهایی خشن می‌شود، تصریح کرد: مسئله بعدی این است که در جامعه ایران پدیده‌ای به نام همزیستی مسالمت‌آمیز و هنر همزیستی، آموزش داده نشده‌ است. نه در رسانه‌های جمعی، نه آموزش پرورش و نه خانواده.

پدریان گفت: نکته بعدی این است که در آموزش رسمی، تمام تکیه ما به سمت بالا بردن و تقویت حوزه عقلانی است.  در مدرسه به فرزندان ما فیزیک، شیمی، ریاضیات آموزش داده‌ می‌شود ولی زیستن با یکدیگر و هنر همزیستی را در سیستم آموزشی شاهد نیستیم که این ها باعث به وجود آمدن هلیاهای قمه‌کش می‌شود.‌

وی افزود: نکته بعدی این است که، زنان کشورمان از حوزه های اجتماعی طرد شده‌اند و این عدم حضورها، پاسخ منفی دارد که این هم یکی دیگر از علل های  پدیده‌ای به اسم هلیاست. این افراد متولدین دهه 80 و قشر جوان ما هستند و این خود به تنهایی بهم ‌ریختگی اجتماعی را نوید میدهد.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: نسل نوجوان ما در جامعه براساس رفتارهایی که داشته‌اند باعث شکل‌گیری حس ناامیدی در آنها شده‌است. همچنین نسل نوجوان ما امیدی به آینده خود ندارند. چرا که آنها  تلاش‌های خانواده و گروه همسالان قبل از خود را می‌بینند که آیا با تلاش فراوان به نتیجه مطلوب خود رسیده‌اند؟ که اغلب جواب این سوال منفی است. حال اگر تمامی این موارد را در کنار یکدیگر قرار دهیم دلایلی را برای سرکشی پیدا می‌کنیم.

هلیا

ارزش‌های جامعه دگرگون شده است

پدریان گفت: نوع نگاهی که در حاکمیت جامعه و آنان که عنان بر دست دارند رواج است، اجازه ظهور زنان را در جامعه نمیدهد. وقتی رئیس جمهور بر این تاکید دارد که ضربه‌ای که دوچرخه سواری دختران به جامعه ما میزند اختلاس نمیزند، یعنی فاجعه و ما انتظار داریم دختران همچین جامعه‌ای چه رفتاری نشان دهند؟

وی افزود: آنچه که برای نسل ما آبرو و وجاهت اجتماعی همراه داشت، برای هلیاهای این جامعه به این عنوان نیست. در اصل ما تغییرات و دگرگونی‌هایی را در حوزه های ارزشی جامعه شاهد هستیم. عملا آینده جامعه ما آینده‌ایست که در آن، هنجار ها بشدت تغییر پیدا خواهد کرد و ما شاهد دگرگونی‌های عظیم در حوزه های هنجاری و ارزشی جامعه خواهیم بود.

در این میان، شاهد عینی ماجرای نزاع خیابانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: آن روز هلیا با رقیب عشقی خود در پارک قرار گذاشت و عملا دو دختر در پارک به خاطر یک پسر، دست به نزاع و درگیری زدند.

یکی از دوستان و شاهدان، دعوا را به تصویر میکشند: طبق هرروز عصر در پارک نشسته بودیم. هلیا و دوستانش آمدند و به سمت پاتوق اصلی خود یعنی کتابخانه رفتند. حدود یک ربع بعد "میثاق" همراه با دختری وارد پارک شد. دختری که همراه با "میثاق" بود با عجله و با خشونت به طرف هلیا حمله‌ور شد. هلیا را روی زمین انداخت و دعوا بالا گرفت. هلیا نیز برای قدرت نمایی از لباس خود قمه بیرون آورد.

شاهد ماجرا از شخصیت "هلیا" گفت: یک سالی میشد که هلیا را میشناسم. می‌گفت 18 سال سن دارد ولی کمتر بود. هلیا رفتارهای مردانه داشت و همیشه همچون پسر ها رفتار میکرد. پیرمرد های پارک را اذیت میکرد و هر کاری برای خودنمایی انجام میداد.

هلیاها در زیر پوست شهر بی‌شمار است

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار برنا گفت: این مسئله را باید از منظر کارکرد های اجتماعی جامعه نگاه کرد. مصداقی نگاه کردن به این موضوع اشتباه است زیرا این اتفاق صرفا بخاطر این نوجوانان نیست و همچنین ما از این قبیل اتفاق ها بی‌شمار در زیر پوست شهر شاهد هستیم. منتهی این مسئله این بار رسانه‌ای شد و جامعه بر این موضوع حساس شد.

وی افزود: سال ها است که برخی از کارکرد های ما زیر سوال رفته است و نمایانگر نقص در کارکرد ها است که باعث به وجود آمدن این مسائل گردیده است. مسائلی همچون عدم جامعه‌پذیری، پرخاشگری، خشونت و نافرمانی.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با رصد و بررسی نهاد های اجتماعی جامعه باید علت را پیدا کنیم. مسئله مورد توجه این است که، تمرکز مطلق بر حوزه فرد بسیار اشتباه است. در واقع باید به این بپردازیم که نوجوانی که در حال تحصیل است و سن بلوغ خود را طی میکند، با چه هویت و شرایط تربیتی به این نقطه رسیده است که پرخاشگری خود را در جامعه به صورت نزاع و قمه کشی به نمایش میگذارد.

محمدی گفت: ما باید به سمت نهاد های اجتماعی‌کننده خود و یا نهادهایی که مسئول جامعه‌پذیری فرزندان ما هستند برویم. این نهاد ها شامل نهاد خانواده، نهاد مدرسه، آموزش و پرورش، نهاد رسانه و حتی نهاد دین می‌شود.

وی در ادامه افزود: باید بررسی کنیم که کارکردهای این نهاد ها چه بوده است. زمانی که خانواده نمی‌تواند به درستی انطباق پذیری فرزندان را در ارتباط با هنجارهای اجتماعی جامعه تعریف کند و یا حتی خانواده به قدری آسیب دیده است که خودش حتی با هنجار های جامعه بیگانه است، طبیعتاً این فرد در دامان این خانواده به جامعه‌پذیری نمی‌رسد و الگو های موفق خود را در خانواده پیدا نمی‌کند، اینجاست که باید کارکرد سایر نهاد ها را بررسی کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با این اوصاف نهاد مدرسه نیز نهادی ناکارآمد است چون نشان میدهد که حوزه تعلیم و تربیت ما هم نتوانسته است روی فضای تربیتی و ارتباطی فرزندان و تضمین سلامت اجتماعی آنها کاری انجام دهد و این یکی از ضعف های اساسی ما در ساختار اجتماعی جامعه است. به همین دلیل این حوزه نیازمند تغییر و تحولی بنیادی است.

محمدی تاکید کرد: نهاد رسانه امروزه با نسل نوجوان و جوان، بیگانه است و حتی نتوانسته برنامه و رویکرد های خود را با ذائقه نوجوانان و جوانان این جامعه تعریف کند. زمانی که این نهاد ها در کارکرد های خود ضعیف عمل می‌کنند و حتی یکدیگر را پوشش نمی‌دهند، خلاهای یکدیگر را هم پوشش نمیدهند و هر کدام ضعف خاص خود را دارند در اینصورت نتوانسته نوجوان را جذب کند و خلاهای حوزه خانواده و تعلیم و تربیت را پوشش دهد.

وی گفت: در این میان تنها نهادی که باقی می‌ماند، نهاد همسالان است. این نهاد حوزه مورد علاقه نوجوان است که در آنجا با همسالان خود انس می‌گیرد و خلاهای درونی و روانی خود را با همسالان خود پر خواهد کرد.

نهادهای اجتماعی محاکمه شوند

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: الزاماً این گروه همسالان گروهی مثبت و منطبق بر هنجار های اجتماعی جامعه نیست. در این گروه‌ها ناهنجاری هایی در بین نوجوانان وجود دارد. طبیعی است که در کنار این مسائل، کشور ما در عدالت اجتماعی، با وجود تبعیض ها و اختلافات معیشتی، مردود شده‌است. همه این ها، فشارها و استرس هایی را برای نسل جوان به همراه خواهد داشت.

محمدی اظهار کرد: بنابراین ما تصویر را نباید بر روی نوجوان داشته باشیم؛ میز محاکمه باید برای نهاد اجتمایی باشد که ناکارآمد بوده‌اند. همه نهاد های مربوطه باید پاسخگو این مسئله باشند که چه کوتاهی در این راه انجام داده‌اند که نتیجه آن، این ناهنجاری ها شده است. در واقع ما هر مقداری که به نوجوانان خدمت کرده‌ایم، همان قدر هم باید انتظار پاسخگویی و برگشت داشته باشیم.

وی گفت: ما باید به این بچه ها به عنوان فرصت نگاه کنیم. خانواده ها و شرایط زیست آنها باید رصد و بررسی شود و در نتیجه داده‌هایی که از دل این کارشناسی به دست می‌آید، مبنی برنامه ریزی برای آینده قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه تاکید کرد: ایراد بزرگ جامعه ما در پدیده های این چنینی، رفتار های هیجانی است. هر بار که مسائلی این چنین اتفاق میافتد، ما به سرعت به قضیه ورود می‌کنیم و شروع به اشتراک گذاری و برخورد رفتار های هیجانی خواهیم بود و نتیجه این رفتار ها چیزی نیست جز از بین رفتن قباحت رویداد ها، همچنین غفلت در حوزه کارشناسی و دورتر شدن هر چه بیشتر جامعه از تحلیل کردن مسئله. متاسفانه جامعه ما، جامعه‌ای هیجان مدار است. عمدتا سوار بر موج های گذرا میشویم و بعد مدتی هم رها.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کل استان اصفهان، علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در واکنش به انتشار کلیپ قدرت نمایی با سلاح سرد دختر نوجوان اصفهانی عنوان داشت: ناهنجاری های اجتماعی در غفلت خانواده ها و نهادهای متولی فرهنگی به صورت جدی نوجوانان را در معرض تهدید قرار داده است.

وی ضمن اشاره به صدور دستور جهت شناسایی و تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی برای افراد خاطی بر ضرورت بررسی روان شناختی و جامعه شناختی برخی رفتارهای هنجارشکنانه تاکید کرد.

وی در عین حال از خانواده ها نیز خواست تا به این نکته مهم نیز توجه نمایند که عواقب ناشی از عدم نظارت و تقلید برخی حرکات یا دسترسی به سلاح سرد می تواند جبران ناپذیر باشد و خشونت و حتی قتل را به کانون خانواده ها بکشاند.

هلیا که این روزها نامش بر سر زبان‌ها افتاده نمونه‌ای دیگر از نشان فقر فرهنگی جامعه است که با نام دخترانی چون رومینا، دختر آبی، دختران پل چمران و هزاران دختر دیگر بر یاد می‌آوریم.

 

مانیدا ایزدخواستی، خبرنگار خبرگزاری برنا-اصفهان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز