در نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان مطرح شد:

رقابت ۱۰ فیلم خارجی در بخش بین الملل/ ۱۸ فیلم بلندداستانی در سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اکران می‌شود

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۱۴:۳۱:۵۷
کد خبر: ۱۲۳۷۶۴۵
نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح امروز پنج‌شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، در کتابخانه مرکزی اصفهان با حضوری علیرضا تابش، دبیر جشنواره سی‌و‌چهار  برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا تابش در حضور خبرنگاران گفت: دیدار دوباره با شما در شهر زیبای اصفهان برای من سبب خوشحالی است. امیدوارم دوران کرونا و محدودیت های آن هرچه سریع تر به سر اید و سالن های سینما و محافل فرهنگی هنری شاهد تجمعات پر شور خانواده ها باشد.

وی در ادامه افزود: لازم است یاد و خاطره شهدان گران قدر دفاع مقدس را گرامی بدارم و همچنین ادای احترامی به شهدان مدافع سلامت عرض نمیایم.

دبیر جشنواره اظهار کرد: امروز صبح پوستر جشنواره امسال را به اتفاق شهردار محترم اصفهان رونمایی کردیم. شعار جشنواره امسال «سینما، سرزمین خیال» است که در شورای برنامه‌ریزی جشنواره به انتخاب رسید که این شعار می‌تواند متناسب با شرایط کودکان عزیزمان باشد. رسالت و شان سینمای ایران حفظ امید و نشاط است. و به همین دلیل این شعار را شعاری عملیاتی میدانم چرا که هنرمندان ما همیشه به سرزمین خیال سری میزنند و فرزندان کشورمان را به نشاط و شادی دعوت مینمایند.

تابش در ادامه گفت: امسال بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره ۳۴ به دبیرخانه رسید و دوستان ما در دبیرخانه این آثار را رصد  کردند. کل آوار متقاضی در بخش ملی ۴۳۸ اثر رسید که از این بین ۳۳۲ اثر ملی با مقررات مطابق بود که مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در بخش وب سری ۱۲ اثر، در بخش پویا نمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، در بخش فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر و در بخش فیلم بلند ایرانی ۴۵ اثر متقاضی حضور در این جشنواره بودند.

دبیر جشنواره سی‌و‌چهارم گفت: از این میان آثار راه یافته شامل ۱۰ وب سری و از میان کل آثار ۱۶ اثر با موضوع کرونا وجود دارد که در بخش ویژه کرونا روایت راه یافت، ۱۷ فیلم کوتاه داستانی و ۱۸ فیلم بلند داستانی به جشنواره راه یافتند.

تابش با خاطرنشان کردن اسامی فیلم‌های بلند داستانی و زمان برگزاری جشنواره که از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصفهان و تهران به نمایش در خواهد آمد، گفت: فیلم های برگزیده بلند داستان شامل:

1. «اشکنه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید پاکزاد

2. «بَلیط، (بلوط)»، به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سجادپور

3. «بامبالا»، به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید

4. «بر لبه پرتگاه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود فرخنده طینت‌فرد

5. «برزنگی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین قاسمی‌جامی

6. «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان

7. «پسرم، رسول»، به کارگردانی نبی قلی‌زاده و تهیه‌کنندگی مریم پیرکاری

8. «ترانه‌های پدری»، به کارگردانی محمد بصیری و تهیه‌کنندگی علی ژکان

9. «تیام»، به کارگردانی امیرحسین عنایتی و تهیه‌کنندگی اسفندیار حاج‌حسنی

10. «خبرنگار»، به کارگردانی ابراهیم فروزش و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سبط احمدی

11. «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حبیب احمدزاده

12. «راز قلعه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کریم رناسیان

13. «زندگی و زندگی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی‌ قوی‌تن

14. «سوییپر»، به کارگردانی امین شجاعی باغینی و تهیه‌کنندگی امین شجاعی باغینی و علی‌میرزاده

15. «شهر گربه‌ها»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی

16. «لیپار»، به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید خانی

17. «یدو»، به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح.  فیلم های برگزیده این دوره هستند در کاخ جشنواره اصفهان و سایر استان‌های متقاضی به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی اکران می‌شوند.

وی در ادامه افزود: حامد جعفری، مهین جواهریان، رضا درستکار، بهرام دهقانیار، بهروز شعیبی، گلاره عباسی، سهیل موفق، آثار بخش ملی این دوره از جشنواره را داوری خواهند کرد.

تابش گفت: در بخش بین‌الملل چهار داور از کشور های فرانسه، آلمان، شیلی و سوئد خواهیم داشت که آثار را به صورت آنلاین داوری خواهند کرد و همچنین در بخش پویانمایی بلند و کوتاه دو داور از کشور های ترکیه  و افغانستان به قضاوت خواهند پرداخت.

دبیر جشنواره افزود: این دوره از جشنواره ترکیبی به دو صورت آنلاین و فیزیکی برگزار خواهد شد. میزبان آنلاین این دوره از جشنواره پلتفرم های هاشور، تیوا و فیلیمو خواهد بود.

وی گفت: افتتاحیه امسال در اصفهان خواهد بود و در پلتفرم هاشور علاوه بر فیلم های جشنواره کارگاه های آموزشی و بخش کتابخانه ویدیویی خواهیم داشت اما در پلتفرم فیلیمو تنها نمایش آوار فیلم های جشنواره را شاهد خواهیم بود.

تابش اظهار کرد: امیدوارم که امسال با همت شهرداری اصفهان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بتوانیم شاهد اکران فیلم های کودک و نوجوان در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر اصفهان باشیم به طوری که بچه‌های حاشیه شهر اصفهان نیز از برنامه‌های جشنواره بی‌نصیب نمانند.

دبیر جشنواره در ارتباط با مکان برگزاری جشنواره گفت: مجموعه سیتی سنتر و سینما ساحل اصفهان میزبان فیلم های این دوره از جشنواره خواهد بود. همچنین امسال همچون سال های گذشته کارگاه های جذاب و خوبی را در بخش بین‌الملل و ملی طراحی کردیم. ۳ کارگاه با حضور مدرس خارجی و ۳ کارگاه مدرس ایرانی خواهد بود.

وی افزود: در بخش بین‌الملل ۱۰ فیلم خارجی و ۲ فیلم ایرانی خواهیم داشت یعنی فیلم یدو و پسران دریا دپ فیلم ایرانی هستند که در بخش بین‌الملل در کنار ۱۰ اثر دیگر رقابت خواهند کرد.

تابش اظهار کرد: همچنین ۱۳ عنوان اثر در بخش بین ‌الملل کوتاه خواهیم داشت که ۱۰ عنوان از آن خارجی و ۳ عنوان از طرف ایران است. این آثار از کشورهای هند، اسپانیا، روسیه، لبنان، ترکیه، کرواسی، لوکزامبورگ، نوروژ، جمهوری چک، اسلوواکی و ایران است که در جشنواره حضور دارند.

دبیر جشنواره گفت: امسال فریال بهزاد داور ایرانی بخش سیفژ خواهد بود. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه یونیسف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران یونیسف را داریم که آثار ایرانی را قضاوت خواهند کرد و به یکی از آثار جایزه تعلق می‌گیرد.

وی گفت: یکی از دغدغه های ما اهمیت شهرهای خواهرخوانده اصفهان بود که امسال هم ما با شهرهای خواهرخوانده همکاری داریم و دعوت کرده‌ایم.

تابش افزود: یکی از برنامه‌های ویژه برای هویت‌بخشی به جشنواره اصفهان، افتتاح مرکز اسناد و موزه ملی است که فاز اولش در روز ملی سینما افتتاح شد و در ملاقات امروز آقای قاسم‌زاده شهردار اصفهان نیز از این رویداد بسیار استقبال کرد و امیدواریم فازهای بعدی آن هم به زودی افتتاح شود.

همچنین دبیر جشنواره سی‌و‌چهار تاکید کرد: امسال دبیرخانه جشنواره در اصفهان به رغم شرایط کرونایی فعالیت هایی را در راستای ایجاد فضای اجتماعی داشته‌اند و تلاش شد که به رغم شرایط دشوار کرونایی، چراغ جشنواره روشن بماند.

وی در ارتباط با المپیاد فیلمسازی افزود: یکی از نقاط مهم و ارزشمند جشنواره همزمانی برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با جشنواره بوده و این المپیاد به یک نهال بارور تبدیل شده است. نوجوانان در این چند سال با حضور در این المپیاد به عنوان نیرو های خلاق آثار خود را میفرستند و آموزش میبینند.

تابش اظهار کرد: امسال ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس برای اکران آثار اعلام آمادگی کرده‌اند که در این شهرها هم داوران کودک و نوجوان می توانند به تماشای آثار بنشینند.

دبیر سی‌چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: در افتتاحیه جشنواره سی و چهارم، بزرگداشت زنده‌یاد منصور نورپور مدیر فقید سینما قدس اصفهان را خواهیم داشت و در اختتامیه نیز بزرگداشت دو شخصیت محبوب زنده‌یاد فرشته طائرپور و زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را خواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز