رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان :

مراجعه حضوری به شهرداری ۹۵ درصد کاهش می‌یابد

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۱۴:۵۱:۱۶
کد خبر: ۱۲۴۰۲۰۱
مراجعه حضوری به شهرداری ۹۵ درصد کاهش می‌یابد
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان در شهرسازی الکترونیک جز پنج شهر اول ایران است، اما شورای شهر به دنبال گسترش فعالیت‌های الکترونیک است تا با کمک مدیران شهرداری و شهروندان رتبه اول را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، رسول میرباقری در یک برنامه زنده رادیویی اظهار کرد: در خدمات الکترونیک شهرسازی شهروندان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شهرداری با صرفه‌جویی در زمان و هزینه از منزل یا کافی‌نت محل خود خدمات را دریافت کنند.

وی ادامه داد: بخشی از دستاورد شهرسازی الکترونیک شایسته سالاری و ترجیح منافع ملی و شهری به منافع شخصی و جنایی، عدالت، برابری، شفافیت، فساد ستیزی و قانون‌گرایی در بدنه شهرداری، تسریع در پاسخگویی، زندگی بهتر شهروندان، شهر و شهرداری به دور از فقر، تبعیض و فساد به علت حذف واسطه‌ها، حفظ حرمت و منزلت شهروند و اطمینان شهروند از آینده شهر برای زندگی فرزندان خود است.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهر هوشمند، شهری نوآورانه است که از فناوری اطلاعات، ارتباطات و دیگر امکانات بهره می‌برد، افزود: بهبود در کیفیت زندگی، کارایی بهتر در عملیات شهری و سرویس‌ها، رقابتی بودن و حذف پرسنل و پاسخگویی توسط سیستم از ثمره شهر هوشمند است.

وی تصریح کرد: جهان در حال حرکت به سمت شهر هوشمند و مدیریت الکترونیک است، زیرا به علت کم بودن خطا و صرفه‌جویی در هزینه، پاسخ‌دهی و سرعت بیشتر بهترین نوع مدیریت در شهر است.

میرباقری با بیان اینکه شهرسازی الکترونیک نیاز به اصلاح فرایندهای طرح تفصیلی و جامع و فرهنگ‌سازی دارد تا شهروندان بدون مراجعه به شهرداری پاسخ خود را دریافت کنند، ادامه داد: اصفهان در شهرسازی الکترونیک جز پنج شهر اول ایران است ولی شورای شهر از وضع موجود راضی نیست و به دنبال گسترش در این زمینه است تا با کمک مدیران شهرداری و شهروندان رتبه اول را به دست آورد.

کرونا زیرساخت‌های ضعیف شهرسازی الکترونیک را عیان کرد

وی افزود: در زمان شیوع کرونا شهرسازی الکترونیک و شهر هوشمند ضرورت بیشتری پیدا کرد، اما زیرساخت‌های ضعیف باعث استفاده کمتر شهروندان از این نوع خدمات شد. شهروندان در حوزه‌های اخذ پروانه، نوبت بازدید، حفاری، محاسبات، سطوح پایان، تأیید مهندسان، عوارض و سایر خدمات را می‌توانند به صورت الکترونیک دریافت کنند.

میرباقری با بیان اینکه تا سال آینده بهترین نوع شهرسازی الکترونیک به شهروندان ارائه خواهد شد، تصریح کرد: شورای دوره ششم از زمان شروع فعالیت خود با سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ریزی و شهرسازی دائماً جلساتی برای آسیب شناسی و یافتن راهکارهای این موضوع داشته زیرا شهرسازی الکترونیک یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که عزم جدی مدیریت شهری را نیاز دارد.

وی افزود: خدماتی که در شهرسازی الکترونیک این دوره از شورا تعریف شده، ۹۵ درصد مراجعات شهروندان به شهرداری را کاهش می‌دهد و در طول یک‌سال آینده قابل اجرا است، اما این خدمات را باید دائماً به روز کرد.

علت تفاوت نرخ مصوب در شهرسازی الکترونیک و مراجعه حضوری

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: برای تحقق اهداف در این زمینه عکس برداری مجدد از مناطق ۱۵ گانه و بروز رسانی نقشه‌های پایه، بازنگری طرح تفصیلی شهر بر مبنای طرح‌های جامع جدید، تهیه سند ریز پهنه بندی نظام جامع ارتفاعات شهر، اصلاح مواردی که دست و پا گیر است، مکانیزه کردن فرآیندها در داخل شهرداری و سایر دستگاه‌ها، ساماندهی وضعیت کدهای نوسازی، نقشه و آرشیو مناطق و در نهایت هوشمندسازی فرایندهای صدور گواهی ساختمان باید انجام شود که همگی به بودجه نیاز دارد.

وی افزود: قسمت بزرگ اجرای طرح شهرسازی الکترونیک مربوط به شهروندان است که با خودداری از مراجعه حضوری و انتقال اشکالات با مدیریت شهری همکاری کنند.

میرباقری درباره علت تفاوت نرخ مصوب در شهرسازی الکترونیک و مراجعه حضوری، تصریح کرد: اجرا و عملیاتی شدن هوشمندسازی شهرداری در مناطق مختلف متفاوت است، زیرا بعضی از سرویس دهی‌ها کامل و به روز تر و در برخی مناطق عزم شهرداری و کارمندان جدی تر است که با به روز رسانی عکس برداری مناطق، یکپارچگی نمایان می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های معاون شهرسازی در مدیریت شهری جدید برگزاری جلسه با معاونان شهرسازی مناطق و حرکت به سوی یکپارچگی و هماهنگی مناطق با یکدیگر است. تفاوت تعرفه مالی در شهرسازی الکترونیک و مراجعه حضوری مربوط به معاونت مالی و محاسبات است که باید یکسان سازی شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با کامل شدن شهرسازی الکترونیک، خطاهای انسانی برطرف می‌شود. قوانین ثابت است اما به علت تشخیص‌های متفاوت، تعرفه‌ها نیز متفاوت می‌شود که شهرسازی الکترونیک از این خطاهای انسانی جلوگیری می‌کند تا به شهروندان آسیب نرسد.

خلل در شهرسازی به درآمدهای شهر آسیب می‌رساند

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مراجعات شهروندان به شهرداری و البته ۷۰ درصد درآمد شهر مربوط به شهرسازی و عمران است، بنابراین هر جا در این حوزه دچار خلل شود به شهر آسیب می‌رساند، افزود: زمانی که شهر درآمد نداشته باشد چگونه می‌توان آن را نگه داشت؟ یک روز اگر شهر نظافت نشود، شهر قابل سکونت نیست لذا باید شهر را به گونه‌ای مدیریت کرد که مباحث مالی و اقتصادی شهر فلج نشده و نواقص نیز برطرف شود.

میرباقری خاطرنشان کرد: اصلاح فرایند در حوزه شهرسازی و معماری، بازآفرینی بافت‌های فرسوده و تاریخی، آسیب شناسی برای کاهش تخلفات ساختمانی، ارتقا کیفی پروژه‌های خرد و کلان عمرانی و استفاده از طراحی‌های نوین در اجرای پروژه‌ها، توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و گردشگری، توجه به درآمدهای پایدار، تاکید بر مهندسی ارزش در پروژه‌های عمرانی و توجه به مبلمان شهری از سیاست‌های کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان است.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تسهیل کار انبوه‌سازان با عدالت در برخورد و رفتار میان غنی و فقیر همراه خواهد شد تا سرمایه گذاری که می‌خواهد شهر را ارتقا دهد، تحت فشار قرار نگیرد و سرمایه خود را به شهری که تسهیلات بیشتری دارد، نبرد. ‌

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز