کارگران غیر رسمی را باید جایگزین بیکارها کرد

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۱۰:۴۳:۴۳
کد خبر: ۱۲۴۱۱۵۵
کارگران غیر رسمی را باید جایگزین بیکارها کرد
عضو کمیته کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بدنبال حمایت از کارگران غیر رسمی، بیکاری حذف خواهد شد و نیاز به جایگزین این دو مقوله با هم‌است.

به گزارش خبرنگار برنا در اصفهان، اکبر اخوان مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آمار ضد و نقیض مسئولان در ارتباط با جامعه کارگران غیر رسمی اظهار داشت: با وجودی که گمانه زنی‌ها خبر از آمار 7 میلیونی جمعیت کارگران غیر رسمی در کشورمیدهند اما تاکنون آمار رسمی از آنها ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه کارگران غیر رسمی شامل معلولان، زنان سرپرست خانواده، زندانیان،معتادین و کارگران بی‌مهارت و افرادی که شرایط کار در بیرون از منزل را ندارند، گفته میشود، گفت: کارفرما تنها در یک حالت که کارگر برایش سوددهی بالایی داشته باشد حاضر به پرداخت حقوق اداره کار، بیمه و تسهیلات و مزایا است حال یا متخصص و اهل فن باشند یا از سابقه کاری بالایی برخوردار، اهل مهارت و سالم باشد در غیر اینصورت برای افرادی که کارآموزند و هیچ سابقه کاری و مهارتی ندارند و به نوعی سربار خانواده‌‌اند در رسته کارگران غیر رسمی قرار می‌گیرند.

عضو کمیته کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در این حالت کارفرما تنها در صورت انعقاد قراردادهای توافقی با آنها حاضر به اشتغالزایی میشود که دولت بجای تشویق این دست کارفرمایان که از جمعیت بیکارها کاسته‌اند و افراد سربار را مشغول به کار کرده، آنها را به جهت قراردادهای توافقی جریمه و حتی تعطیل می کند.

اخوان مقدم گفت: دولت همواره از کارگران رسمی در قانون سخن رانده و هیچ توجهی به جمعیت کارگران غیر رسمی نکرده و حتی تاکنون آمار رسمی از آنها ارائه نداده است.

وی با بیان اینکه بطور میانگین بالغ بر 40 درصد از جمعیت کارگری در هر استانی را کارگران غیر رسمی تشکیل می‌دهند که در برخی از استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان آمار بالاتر است و در برخی جمعیت کمتری را پوشش میدهد، ادامه داد: بطور قطع کارگر غیر رسمی بهتر از جمعیت بیکار است و دولت با پذیرش و دیدن آنها در قانون جامع کار، کارفرماها را مجاب به اشتغالزایی کارگران ناتوان، معلول، زنان سرپرست خانوار، زندانیان و افراد بی‌مهارت میکند.

 عضو کمیته کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون حقوق پایه کارگران غیر رسمی نصف حقوق کارگران رسمی است و با حمایت دولت از این افراد، امکان بیمه شدن و عدم تعطیلی کارگاه‌های کوچک ، افزایش اشتغالزایی وجود دارد، گفت: امسال برای اولین بار وزیر کار با شعار حمایت از کارگران غیر رسمی از تریبون دولت، صدای این دست از کارگران را شنید.

وی همچنین دوبار اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی به کارگاه‌های کوچک و اصلاح قانون کار  و بیمه کارگران غیر رسمی را نقطه امید دانست و گفت: در کشور بجای حمایت از کارگران غیررسمی و ایجاد زمینه برای اشتغالزایی آنها، سازمان های حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد  و اعطای صدقه را راه انداختیم در صورتی که یک فرد ناتوان اگر تحت پوشش هر یک از این نهادها باشد نهایتا تا 500 هزار تومان دریافتی ماهانه دارد اما بعنوان یک کارگر غیر رسمی در زمان حاضر بالغ بر 2 میلیون تومان ماهانه حقوق دریافت می کنند.

اخوان مقدم گفت: سال گذشته شورای گفتگوی استان اصفهان‌، قراردادهای توافقی با کارفرما را مصوب کرد .

وی گفت: تامین اجتماعی اجازه بیمه کارگران غیر رسمی را نمی‌دهد با این عنوان که باید حقوق کارگران غیر رسمی را دو برابر افزایش دهید که مشمول بیمه شود و این سخت‌گیری باعث تعطیلی کارگاه های کوچک و همچنین افزایش سهم بیکاری و بیکار شدن افراد بی‌مهارت شده است .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز