دستانی که کلام می شوند

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۱۴:۲۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۸۰۶۷
دستانی که کلام می شوند
عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان گفت: روز جهانی معلولین فرصت مناسبی است تا مردم نسبت به جامعه ناشنوایان شناخت بیشتری پیدا کنند چرا که جامعه ناشنوایان با ظاهر ساکت خود بسیار فعال و پویا است.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان؛ برپایی مراسم‌ها و نمایشگاه‌ها بیشتر با صدا وشلوغی همراه است صداهایی که نشان از تجمع افراد برای ورود و دیدن آثار است. اما در موزه هنرهای تزئینی شهر اصفهان، نمایشگاهی برگزار شد که دستان هنرمندان کلام آن‌ها بود و مخاطبان این نمایشگاه اغلب شنوای صدای سکوت بودند؛ سکوتی پر از حرف که با دستان فرد به سخن می‌رسد.

همه افراد جامعه باهم دیگر برابرند اما گروهی شرایط ویژه‌تری دارند، انسان‌هایی با شرایط خاصی که گرچه می‌توانسته موجب دوری از اجتماع و ایجاد انزوا در این افراد شود اما اراده این افراد از تمامی سختی‌ها پیشی گرفته است. (جامعه ناشنوایان) ناشنوایان افرادی هستند که دستان آن ها کلام آن ها است. شرکت در نمایشگاه‌ها و تجمعات گروهی این قشر از جامعه حس متفاوتی را در افراد شنوا ایجاد می کند.

خلیل رحیمی،  عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار برنا از اصفهان اظهار کرد: مناسبت‌ها همواره حامی پیامی هستند. مناسبت‌های ملی مذهبی و روزهای جهانی معمولا برای خیلی‌ها حسی خوشایند دارد. در این بین افرادی از جامعه هستند که بنا بر تقدیرات الهی دچار نقص عضو می‌شوند. این افراد روز خاصی به نام روز جهانی معلولین دارند و این فرصتی است تا توجهی به این افراد شود.

وی افزود: در شهر اصفهان همه ساله به مناسبت روز جهانی معلولین برنامه‌های مختلفی توسط ادارات و نهاد های مردمی همچون انجمن ها برگزار می شود. امسال هم ناشنوایان با حمایت مسئولین برنامه‌های مختلفی به همین مناسبت دارند که شامل مسابقات ورزشی برای برادران و خواهران و همچنین برگزاری نمایشگاه و جشن است.

وی ادامه داد: البته وجود ویروس کرونا این برنامه هارا تحت تاثیر قرار داده و لیکن با همه این اوصاف برنامه ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. امید است با برگزاری این برنامه ها و نشان دادن توانایی های معلولین و قشر ناشنوا شاهد بهبود وضعیت ناشنوایان در همه زمینه ها باشیم.

معنای هنر در سکوت

آیگین عباسی مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان اظهار کرد: هنر در دنیای سکوت معنای خاصی دارد اما معنای واقعی آن را میتوان در دستان هنرمندانی یافت که در دنیای سکوت خود خالق آثاری زیبا و شگفت انگیز هستند. من از ناشنوایان میگویم از هنرمندان ناشنوایی که تماشای هنرشان هر بیننده‌ای را لب به تحسین می‌گشاید. این گروه از هنرمندان از استعداد و نبوغ خود به بهترین شکل ممکن بهره می‌برند و بر این باورند که تماشای آثارشان باورهای نادرست را نسبت به خودشان تغییر می‌دهند. باورهایی که ساخته ذهنیت جامعه نسبت به عزیزان ناشنوا است.

وی افزود: هنرمند ناشنوا می‌گوید بیننده‌ای دارم که باید او را راضی نگه دارم. در شهر اصفهان که مهد هنر و صنایع دستی آن نه تنها در ایران بلکه در جهان شهره است. در کوچه پس کوچه‌های میدان نقش جهان جایی که آثاری زیبا طراحی می‌کنند و می‌سازند. تعداد تقریبی هنرمندان اعم از خانم‌ها و آقایان بالغ بر 200 نفر است که در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند و هر کدام توانایی‌های منحصر به فردی دارند و شایسته است مورد حمایت ویژه قرار گیرند تا آثارشان بهتر در معرض دید قرار گیرد و استقلال شغلی داشته باشند.

وی گفت: برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی افراد ناشنوا و آگاه سازی عموم مردم با جامعه ناشنوایان بدون تردید باعث ایجاد ارتباط موثر بین ناشنوایان و دیگر افراد خواهد شد چرا که در این گونه مراسم‌ها افراد به شناخت بهتری از جامعه ناشنوایان دست پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: ناشنوایان افرادی تلاشگر هستند که همیشه سعی دارند بهترین خود را در جامعه پیرامون خود عرضه کنند و در بسیاری از مسابقات مختلف هنری و ورزشی برای خود کسب مقام کنند. زبان اول ناشنوایان زبان اشاره است و ناشنوایان با افرادی می توانند به راحتی ارتباط برقرار  کنند که زبان آن هارا فرا گرفته باشد.

تار و پود هنر یک ناشنوا

مینا امینی  هنرمند صنایع دستی گفت: من سال‌های زیادی است که در زمینه بافت تابلو فرش ها و گلدوزی آثاری را به عنوان یک فرد ناشنوا خلق می کنم. تابلو فرش های که با گره خوردن تار و پود  نخ ها به یکدیگر شکل منسجمی مانند جامعه مارا شکل می دهد. بافتن فرش برای من یکی از لذت بخش ترین فعالیت ها است. البته این کار سختی های خاص خودش را دارد اما زمانی که یک فرش بافته می شود و می توانم نتیجه زحمات خود راببینم بسیار خرسند می شوم.

وی افزود: گلدوزی هم یکی از هنر های من است. گلدوزی هنری است که بیشتر روی پارچه انجام می شود من با نخ روی پارچه طرح های مختلف و برجسته ای ایجاد می کنم همانطور که از اسم این هنر پیداست بیشتر طرح ها و نقش و نگار گل ها روی پارچه دوخته می شود.

 

وی ادامه داد: اگر به پوشش آدم ها دقت کرده باشید هنر گلدوزی  را می توانید بر روی مانتو ها و لباس ها مشاهده کنید البته  امروزه این هنر بسیار مدرن شده است و با پیشرفت تکنولوژی و طرح های مختلف این هنر پیشرفته تر خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز