هوای اصفهان ناسالم است

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۱۱:۳۱:۴۲
کد خبر: ۱۲۷۹۸۱۲
هوای اصفهان ناسالم است
کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز با میانگین ۱۳۵ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، محمود مزارع کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کیفیت هوا براساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش آنلاین در خیابان احمدآباد و فرشادی با شاخص ۱۰۶، استانداری با شاخص ۱۳۴، باهنر با شاخص ۱۲۲، پروین با شاخص ۱۴۱، رودکی با شاخص ۱۱۶، بزرگراه خرازی با شاخص ۱۳۶، فیض با شاخص ۱۴۷ و کاوه با شاخص ۱۲۹ برای گروه‌های حساس ناسالم است.

وی گفت: شاخص کیفی هوا در خیابان‌های انقلاب و ورزشگاه میثاق با ۱۵۴، جِی با ۱۵۵ و میرزا طاهر با ۱۵۳ وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان (قرمز) را نشان می‌دهد.

کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: امروز هوای شهر صنعتی سجزی با شاخص ۱۱۱، شاهین شهر با شاخص ۱۰۷ و مبارکه با شاخص ۱۰۹ ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده ضمن اینکه ایستگاه‌های منطقه صنعتی دولت آباد، خمینی‌شهر، نجف آباد و کاشان همچنان قطع است.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان به سبب استقرار جوی به نسبت پایدار در سطح استان و کاهش محسوس دما، غلظت آلاینده‌های جوی به ویژه در مناطق مرکزی و صنعتی از جمله کلانشهر اصفهان افزایش یافته است و این شرایط تا شامگاه امروز ادامه دارد.

به دلیل استمرار آلودگی شدید هوا، امروز هشتم دی ماه برای دومین روز پیاپی کلاس‌های همه مقاطع تحصیلی در شهر اصفهان و ۱۰ شهر دیگر از جمله شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، دولت‌آباد، زرین‌شهر، مبارکه، فولادشهر، فلاورجان، کاشان، آران‌وبیدگل و نجف‌آباد غیر حضوری برگزار می‌شود و طرح زوج و فرد ترافیک از در منازل از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب در سراسر شهر اصفهان برقرار است.

با توجه به تشدید آلودگی هوای کلانشهر اصفهان به همه شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و ریوی و کودکان کمتر از پنج سال توصیه می‌شود از تردد غیر ضروری در سطح شهر و فعالیت ورزشی در فضای باز در این مدت بپرهیزند.

هواشناسی استان اصفهان همچنین از بهبود شرایط کیفی هوای مناطق مرکزی از فردا  با نفوذ و فعالیت یک سامانه ناپایدار بارشی خبر داده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما