۴۰ درصد از جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۰۹:۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۲۸۰۷۳۶
۴۰ درصد از جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حدود ۲۱ درصد جمعیت شهر اصفهان در بافت ناکارآمد تاریخی و ۱۸ درصد نیز در بافت ناکارآمد میانی شهر زندگی می‌کنند، تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، رسول میرباقری با اشاره به عوامل کند شدن فرآیند احیا و نوسازی و بهسازی بافت تاریخی اصفهان اظهار داشت: پویایی بافت تاریخی با محوریت استاندار ممکن است، بسیج همه ارگان‌ها را می‌طلبد و برای این منظور نباید صرفاً ضابطه‌ای عمل شود؛ هر چند متولی اصلی بافت تاریخی میراث فرهنگی است، اما شهرداری نیز در حوزه شهرسازی باید کمک کند.

وی افزود: بسیاری از راهکارهای احیا و نوسازی بافت تاریخی قابل انعطاف است، اما اگر با عزم جدی به این موضوع ورود نکنیم به نتیجه مطلوب دست پیدا نخواهیم کرد؛ متأسفانه علی‌رغم تلاش‌ها و اقدامات زیادی که در بافت تاریخی شهر انجام شده است، کارها گسسته بوده و به همین دلیل شاید کمتر به چشم آید؛ به طور مثال در محلات مختلف هر بار اقداماتی انجام شده، اما تداوم پیدا نکرده است.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: البته پراکندگی بافت تاریخی شهر نیز نکته قابل توجه دیگر است، سرمایه‌های تاریخی اصفهان عمدتاً در مناطق یک و سه شهرداری واقع شده، هر چند در مناطق دیگر شهر از جمله پنج، شش و ۹ نیز این پهنه‌ها وجود دارد.

وی درباره مساحت بافت تاریخی شهر گفت: به طور کلی دو نوع بافت فرسوده شامل بافت فرسوده تاریخی و بافت فرسوده غیر تاریخی در اصفهان داریم که احیای هر کدام روش‌ها و دستور العمل‌های خاص خود را می‌طلبد، ۴۴ پهنه بافت ناکارآمد و فرسوده تاریخی به وسعت ۵۰۱ هکتار در اصفهان وجود دارد و علاوه بر آن ۴۱ پهنه یا ۴۳۱ هکتار نیز بافت ناکارآمد میانی در شهر اصفهان است.

میرباقری ادامه داد: حدود ۲۱ درصد جمعیت شهر اصفهان در بافت ناکارآمد تاریخی و ۱۸ درصد نیز در بافت ناکارآمد میانی شهر زندگی می‌کنند و می‌توان گفت تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت شهر اصفهان در بافت تاریخی زندگی می‌کنند. بافت ناکارآمد فرسوده تاریخی اصفهان ۱۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۳۴۹ هزار نفر از جمعیت شهر نیز در بافت فرسوده غیر تاریخی هستند.

وی درباره بسته‌های تشویقی شهرداری برای احیا و نوسازی این بافت‌ها گفت: اگر این بسته‌ها مؤثر بود، در حال حاضر بخش زیادی از بافت‌های ناکارآمد احیا شده بود؛ شواهد نشان می‌دهد این بسته‌ها جذابیت چندانی برای مردم نداشته زیرا آنها به این موضوع توجه می‌کنند که آیا احیا و ساخت خانه در این بافت‌ها، ارزش افزوده‌ای به همراه دارد یا خیر؛ به طور مثال شهرداری در بافت فرسوده ۵۰ درصد برای صدور پروانه ساختمانی تخفیف می‌دهد که جذابیتی برای مردم ندارد و باید این درصد بالاتر برود.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نمی‌توان همه قانون‌هایی که در شهر اجرا می‌شود را در بافت فرسوده نیز اجرا کرد؛ ضوابط را باید تغییر داد و بسته‌های تشویقی را به گونه‌ای که جذابیت لازم برای ساکنان این بافت‌ها داشته باشد، اجرا کرد تا مردم برای سرمایه‌گذاری و احیای بافت تشویق شوند. متأسفانه سطح زیادی از بافت‌های تاریخی شهر تبدیل به انبار و مخروبه شده و بافتی که از نظر اقتصادی، فرهنگی و موارد دیگر می‌توانسته ارزش افزوده داشته باشد، تبدیل به تهدید و محلی برای معتادان و بروز سایر آسیب‌های اجتماعی شده است.

وی درباره برنامه های مدیریت شهری ششم برای نوسازی و احیای این بافت‌ها تصریح کرد: کمیسیون عمران و شهرسازی به طور متوسط هفته‌ای یک جلسه در کارگروه‌های تشکیل شده در شورا یا در دل بافت تاریخی برگزار کردیم، همچنین جلسات خوبی با حضور شهردار، معاون عمران استاندار و سرپرست میراث فرهنگی داشته و سعی کرده‌ایم تا مسئولان مشکلات بافت‌ها را با حضور در محل حس کنند.

میرباقری افزود: قرار بر این است که این جلسات به صورت مستمر و ماهانه با محوریت معاون استاندار ادامه پیدا کند و جلسات فصلی نیز با حضور استاندار برگزار شود تا همه این موضوعات را با حضور استاندار به خط کنیم و اتفاقات خوبی را در بافت تاریخی رقم بزنیم.

وی گفت: پنج محور اصلی در کمیسیون عمران انتخاب کردیم تا تلاش خود را بر این پنج محور متمرکز کنیم که یکی از آنها بافت تاریخی است. گام‌های خوبی در سه چهار ماه اخیر برداشته شد و امیدواریم در این دوره با توجه به عزمی که شهردار و شورای اسلامی شهر دارند، شاهد اتفاقات خوبی در بافت تاریخی باشیم‌.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز