رکورد مصرف گاز اصفهان در بخش خانگی

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۱۵:۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۸۱۵۰۵
رکورد مصرف گاز اصفهان در بخش خانگی
بخش خانگی با مصرف روزانه ۴۷ میلیون متر مکعب رکورددار مصرف گاز هستند و با توجه به کاهش دما طی چند روز اخیر امکان کمبود گاز در زمان‌های اوج مصرف مخصوصا در مناطق شرق استان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، در حال حاضر در همه شهرها و 1060 روستا برابر 99.5 درصد جمعیت استان اصفهان از گاز بهره‌مند هستند. بخش خانگی با مصرف روزانه 47 میلیون متر مکعب رکورددار مصرف گاز هستند و با توجه به کاهش دما طی چند روز اخیر امکان کمبود گاز در زمان‌های اوج مصرف مخصوصا در مناطق شرق استان وجود دارد.

انتظار داریم بخش‌های دولتی و ادارات پیشتاز بهینه‌سازی مصرف گاز باشند

رئیس بهینه‌سازی شرکت گاز استان با اشاره به برنامه مدیریت مصرف گاز در بخش‌های خانگی و اداری، اظهار داشت: با بالا رفتن مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی، اداری و تجاری در نیمه دوم سال مخصوصا فصل زمستان توازن بین تولید و مصرف گاز دچار چالش می‌شود.

پژمان روحی افزود: تولید گاز در استان اصفهان صورت نمی‌گیرد و توسط خطوط انتقال از مناطق گازخیز به استان منتقل می‌شود بنابراین بر اساس میزان گازی که وارد استان اصفهان می‌شود باید بتوانیم مصرف آن را مدیریت کنیم.

رئیس بهینه‌سازی شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز به مردم شده است، گفت: شرکت گاز طرح‌هایی برای بهینه سازی مصرف گاز در نظر گرفته، اولین طرح، بازرسی از ادارات است و همانطور که به مردم در بخش خانگی توصیه می‌شود در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند، انتظار داریم بخش‌های دولتی و ادارات پیشتاز این موضوع باشند.

وی ادامه داد: بازرسی‌های مستمری از ادارات مختلف در خصوص رعایت مصرف بهینه انجام شده و به اداراتی که در این زمینه کوتاهی کردند، در مرحله اول اخطارهای لازم داده شده و در مراحل بعدی نسبت به قطع گاز ادارات پر مصرف اقدام می‌شود.

روحی تصریح کرد: برخی ادارات در سال‌های گذشته اخطارهایی را دریافت کرده‌اند که باید نسبت به بهینه‌سازی موتورخانه‌ها برای جلوگیری از قطع گاز  اقدام کنند، چرا که همچنان بازدیدها و نظارت‌ها ادامه دارد.

رئیس بهینه‌سازی شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده برای مصرف بهینه گاز در بخش خانگی، اظهار داشت: در این بخش طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها آغاز شده هر چند شروع طرح مربوط به فصل سرما نیست بلکه از تابستان این طرح اجرایی شده است.

وی افزود: بخش خانگی که دارای موتورخانه هستند می‌توانند در سایت nigc.ir یا goc.nigc.ir ثبت‌نام کنند و بازرسان با مراجعه به موتورخانه‌ها و با توجه به نیاز سنجی که انجام می‌دهند بر اساس بودجه‌ای که به هر موتور خانه با توجه به حجم مصرف می‌تواند اختصاص پیدا کند از طریق پیمانکاران شرکت گاز برای بهینه‌سازی موتورخانه‌ها اقدام می‌شود.

روحی خاطرنشان کرد: در بخش بهینه‌سازی موتورخانه‌های خانگی، تنظیم مشعل، عایق‌کاری و نصب ضد رسوب تا سقف مبلغ تعیین شده توسط پیمانکاران شرکت گاز انجام می‌شود و هیچ مبلغی از مشترکان اخذ نخواهد شد و بر روی قبوض گاز هم اعمال نخواهد شد.

سرپیچی ادارات از قانون صرفه‌جویی در مصرف گاز

 مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان اظهار داشت: پیگیر اجرای دقیق این قانون صرفه‌جویی در مصرف گازدر دستگاه‌های اجرایی بودیم و بیشتر ادارات بر خلاف این ابلاغیه عمل کردند و کمتر اداره‌ای این موضوع را جدی گرفت.

سیدمصطفی علوی افزود: در ابتدای سال جاری بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهور ادارات دولتی موظف به رعایت نکاتی در استفاده از گاز طبیعی شدند که نسبت به 4 ماهه پایانی سال گذشته امسال باید 10 درصد کاهش مصرف داشته باشیم و دمای رفاه را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع در سطح ادارات ابلاغ شد، گفت: متاسفانه صرفه‌جویی و کاهش مصرف گاز  به طور کامل در ادارات اجرا نشد. ولی به هر حال ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مفاد بخشنامه ابلاغیه تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: رعایت این قانون نه تنها خود ادارات بلکه همه استان اصفهان را در روزهای سرد زمستان از گرمای گاز بهره مند خواهد کرد بنابراین همه ما باید در کاهش مصرف سوخت سهیم باشیم.

لیست اداراتی که در مصرف گاز صرفه‌جویی نکردند به استانداری اعلام شد

معاون عمرانی استاندار با اشاره به قانون صرفه‌جویی مصرف گاز در ادارات دولتی، اظهار داشت: به منظور مصرف بهینه گاز طبیعی تمامی وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای انقلابی موظف شدند در 4 ماهه پایانی امسال حداقل 10 درصد از مصرف خود را کم کنند.

مهران زینلیان افزود: شرکت گاز استان اقدام به پایش ادارات مبنی بر رعایت قانون صرفه‌جویی در مصرف گاز کردند و در نهایت لیست برخی از دستگاه‌هایی که در این حوزه کوتاهی کردند را به استانداری گزارش دادند.

معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه تعدادی از ادارات این قانون را به خوبی اجرا کردند، گفت: هر چند تعداد آنها کم است اما جای تقدیر و تشکر دارند و امیدواریم در پایش‌های بعدی تعداد این ادارات افزایش یابد.

وی ادامه داد: طبق پایشی که انجام شده برای اولین بار اسامی ادارات به استانداری اعلام شده و به طور یقیت در این مورد مذاکراتی از طرف استانداری انجام خواهد شد و  طبق گزارش‌های بعدی این ادارات معرفی می‌شوند.

زینلیان تصریح کرد: در صدر ادارات رعایت کننده قانون صرفه‌جویی گاز،  شرکت گاز استان، دانشگاه اصفهان، شرکت‌های صنعتی اصفهان، ساختمان مرکزی شرکت صمت، دانشگاه آزاد خمینی‌شهر و اداره کل محیط زیست استان قرار دارند.

معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه تعداد موارد منفی بیشتر بود، اظهار داشت: تا پایش‌های بعدی‌ صبر می‌کنیم  اگر عملکرد بهتر نبود ظرف یک هفته اسامی را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام

 

نظر شما