اعلام نتایج تأثیر ۴ واکسن کرونای برکت، سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا در ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۲۷۷
اعلام نتایج تأثیر ۴ واکسن کرونای برکت، سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا در ایران
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ، بعد از انتشار نتایج مطالعه اصفهان، مقاله تأثیرگذاری ۴ واکسن کووید۱۹ در استان فارس را منتشر کرد.

به گزارش برنا؛ بنا بر اعلام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، در این مطالعه که توسط کامران باقری‌لنکرانی و همکارانش انجام شده و در وبسایت «medrxiv.org» منتشر شده است، افراد با سابقه ابتلای قبلی کووید-۱۹ کنار گذاشته شده‌ و فقط افرادی بررسی شدند که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. 

در بخشی ازاین مطالعه با بررسی تأثیرگذاری ۴ واکسن برکت، سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا در پیشگیری از مرگ، بستری و تست مثبت کووید-۱۹ آمده است: این مقادیر برای واکسن کوو ایران برکت به ترتیب ۸۷.۱، ۸۶.۴ و ۹۸.۳ درصد، برای آسترازنکا به ترتیب ۸۴.۴، ۸۱.۵ و ۹۱.۸ درصد، برای سینوفارم به ترتیب ۷۹.۹، ۷۱.۹ و ۸۶.۱ درصد و برای اسپوتنیک به ترتیب  ۷۴.۷، ۶۷.۵ و ۷۴.۷ درصد بوده است.

در ادامه آمده است: تأثیرگذاری برای کاهش ابتلا به عفونت در گروه‌های سنی بالای ۶۴ سال، برای برکت، آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک به ترتیب  ۶۷ درصد، ۶۲.۴ درصد، ۲۹.۱ درصد و ۷۶.۳ درصد بوده است.

این مقاله می‌افزاید: درخصوص کاهش بستری در گروه سنی بالای ۶۴ سال نیز بین دریافت کنندگان این واکسن‌ها برای برکت، آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک به ترتیب برابر با ۸۰.۳ درصد، ۷۶ درصد، ۴۵.۷ و ۴۵.۵ درصد بوده است.

در بحث کاهش مرگ و میر برای همه واکسن‌ها در همه گروه‌های سنی حداقل ۹۵% گزارش شده است.

نتایج این مطالعه درخصوص تأثیرگذاری دربرابر تست مثبت کرونا نیز به این ترتیب گزارش شده: واکسن برکت ۸۷.۱ درصد و فاصله اطمینان ۹۵% بین  ۸۶ تا ۸۸.۳ ، واکسن آسترازنکا ۸۴.۴ درصد (۸۳.۵ تا ۸۵.۳) ، واکسن سینوفارم ۷۹.۹ درصد ( ۷۹.۴ تا ۸۰.۴) ، واکسن ا سپوتنیک ۷۴.۷ درصد (۷۱ تا ۷۸.۴) است.

در بخش دیگری از این مطالعه نقش واکسن‌های مورد بررسی در کاهش بستری نیز مورد دقت قرار گرفته که موفقیت واکسن‌ها به این ترتیب  برکت ۸۶.۴ درصد ، آسترازنکا ۸۱.۵ درصد، سینوفارم ۷۱.۹ و اسپوتنیک ۶۷.۵ درصد بوده است.

همچنین درخصوص تأثیر تزریق واکسن کرونا در برابر مرگ ناشی از کووید-۱۹ نیز واکسن‌ها این نتایج رابه دست آورده‌اند که برکت ۹۸.۳ ، آسترازنکا ۹۱.۸ درصد ، سینوفارم ۸۶.۱ درصد و اسپوتنیک۷۴.۷ درصد. گفتنی است از جمعیت مورد بررسی در این مطالعه علمی، ۷۵.۳۳% واکسن سینوفارم ، ۱۴.۸۷% آسترازنکا، ۸.۱۸%  برکت و ۱.۶۲% اسپوتنیک دریافت کرده بودند.

 

نظر شما
پرونده ویژه