اتاق بازرگانی اصفهان برای بهبود زیرساخت‌های پالایشگاهی کشور به دولت و مجلس پیشنهاداتی ارائه داد

۱۴۰۰/۱۱/۰۵ - ۱۰:۴۶:۲۳
کد خبر: ۱۲۹۰۲۹۷
اتاق بازرگانی اصفهان برای بهبود زیرساخت‌های پالایشگاهی کشور به دولت و مجلس پیشنهاداتی ارائه داد
براساس آنچه که در نشست کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی با همکاری واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی پیرامون بخش انرژی بودجه 1401 مطرح شد، بندهای تبصره یک لایحه بودجه سال 1401 با موضوع نفت و روابط مالی آن با دولت به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان بر این اساس در بودجه 1401 مقرر شده است که معادل مبلغ یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) تحویل دستگاه‌های اجرایی شود و با توجه به اینکه تخصیص وکیوم باتوم به سازمان‌های دولتی، بازار این محصول را از شفافیت و تعادل خارج می کند در این نشست پیشنهاد شد برای حمایت از بخش خصوصی و تامین تقاضای کشور، عرضه تمام این محصول با قیمت مشخص در بورس کالا صورت گرفته و به سازمان‌های دولتی نیز بودجه مشخص برای خرید این محصول اختصاص داده شود.

همچنین دولت در متن پیشنهادی بودجه در خصوص احداث پالایشگاه نفت سنگین به ظرفیت سیصد هزار بشکه در روز از محل منابع داخلی با مشارکت بخش غیردولتی، تأمین مالی خارجی(فاینانس) و یا تحویل نفت خام به پیمانکاران را مطرح نموده است. براساس نظر کارشناسان حاضر در این نشست درحالی بر مشارکت بخش غیردولتی و تحویل نفت خام به آنها در این بند تاکید شده که هیچ یک از ابعاد مشارکت پیمانکاران مشخص نشده و در تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه‌ها نیز با توجه به محدودیت‌های فعلی هم برای فروش در داخل و هم صادرات ابهاماتی وجود دارد؛ برهمین اساس پیشنهاد شد با تضمین تحویل نفت خام یا میعانات گازی به پتروپالایشگاه‌های بخش خصوصی با قیمت‌های رقابتی (90 درصد فوب خلیج فارس) و عقد قراردادهای طولانی مدت برای تحویل خوراک، توسعه صنایع پتروپالایشی توسط بخش خصوصی بدون الزام دولت محقق شود. در این صورت علاوه بر فعال سازی ظرفیت پالایشگاه‌های خصوصی کوچک، تامین سرمایه برای احداث پالایشگاه جدید (برای پالایش نفت سنگین) و بزرگ نیز توسط بخش خصوصی فراهم خواهد شد.

در پایان این نشست مقرر شد براساس دغدغه فعالان حوزه انرژی،پیشنهادات اتاق بازرگانی اصفهان ناظر به بخش‌های انرژی بودجه 1401 برای بهبود زیرساخت‌های پالایشگاهی کشور تدوین و به دولت و مجلس ارائه شود.

انتهای پیام

نظر شما