پویایی اقتصاد اصفهان با راه اندازی شهرک‌های دارویی و پوشاک

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۱۰:۲۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۹۷۹۲
پویایی اقتصاد اصفهان با راه اندازی شهرک‌های دارویی و پوشاک
در هفتمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان آخرین اقدامات صورت‌گرفته در خصوص احداث شهرک دارویی اصفهان بررسی شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، احمد خوروش، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست با بیان اینکه اهتمام خوبی برای ایجاد شهرک‌های گوناگون در اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به مسائل محیط زیستی و آب در استان، ایجاد شهرک‌هایی مانند شهرک دارویی و شهرک پوشاک می‌تواند به پویایی اقتصاد اصفهان کمک کند.

وی با بیان اینکه براساس آمارها درصد قابل توجهی از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: بنابراین ظرفیت علمی بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد و ایجاد شهرک دارویی فرصتی بسیار طلایی برای اشتغال‌زایی در اصفهان خواهد بود. امیدوارم بتوانیم در این زمینه به جمع‌بندی مناسبی برسیم تا بتوان آنرا در سفر استانی هیئت دولت به اصفهان مطرح و تصویب نمود.

 

داروسازی از صنایع پرسود است

غلامرضا اخوان فرید رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه مردم در بیشتر کشورهای جهان استفاده از خدمات سلامت و مراقبت‌های بهداشتی را حق مسلم خود می‌دانند و در این زمینه از دولت‌ها انتظار دارند، گفت: هرچه یک کشور پیشرفته‌تر باشد خدمات سلامت آن بیشتر است. امروزه صنعت داروسازی یکی از صنایع پرسود است که به جز حوزه سلامت، نقش مهمی در حوزه سیاسی و اجتماعی دارد.

وی با اشاره به اینکه از 500 شرکت دارویی کشور، 350 شرکت دانش‌بنیان است افزود: با این حال با اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان بیشتر از متوسط کشوری است اما تنها پنج شرکت در حوزه دارویی فعالیت دارند. در صورتی که امروزه داروهای شیمیایی، معدنی و گیاهی جای خود را به داروهای نوترکیب داده‌اند؛ بنابراین ایجاد شهرک دارویی در اصفهان می‌تواند به توسعه اشتغال و به‌کارگیری نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده در استان کمک کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: بیش از 70 درصد داروی جهان توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی تولید می‌شود در حالی که 15 درصد جمعیت جهان را دارا می باشند. اما این وضعیت در حال تغییر است و تولید دارو در کشورهایی مانند هند و ایران در حال رشد است. صنعت دارو صنعتی مهم، استراتژیک و راهبردی است که به تولید دانش و تولید ثروت می‌انجامد.

ایجاد شهرک فناوری سلامت به جای شهرک دارویی 

همچنین امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان اظهار داشت: با توجه به نیاز و پتانسیل استان به نظر می‌رسد می‌توان به‌جای شهرک دارویی اقدام به ایجاد شهرک فناوری سلامت کرد، چون در استان اصفهان ظرفیت بالایی در حوزه تجهیزات پزشکی، بیوانفورماتیک و غیره وجود دارد و حوزه دارو نیز می‌تواند در زیرمجموعه شهرک فناوری سلامت قرار گیرد.

بهره گیری از مجموعه های دارویی تعطیل یا نیمه تعطیل

احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز گفت: هیئت‌دولت در سفرهای استانی به راحتی با تصویب ایجاد صنایع در شعاع کمتر از 50 کیلومتری شهرها موافقت نمی کند .البته پیشنهادات دیگری برای برای مکان احداث پروژه می‌توان مطرح وآنها را بررسی‌  نمود. همچنین امکان استفاده از برخی بنگاه‌های اقتصادی که ظرفیت‌ خالی دارند یا برخی مجموعه‌های دارویی نیمه‌تعطیل و تعطیل نیز برای این امر وجود دارد.

 

نقش موثر شهرک سبز در توسعه اقتصاد دانش محور و

روح‌الله میرزاامیری، مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: هدف از پیگیری ایجاد شهرک سبز بسترسازی به منظورتحقق توسعه مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان استان، خوشه سازی‌های تخصصی و ارتقا و رشد سرمایه‌گذاری در صنایع نوین و سبز در استان بوده است.در حال حاضر مطالعات امکان سنجی این پروژه در حال انجام است و با عنایت به آن چه که از مجموع جلسات به دست آمده شهرک سبز می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصاد دانش محور و اشتغال نیروهای متخصص ایفا نماید.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز