هشدار عقوبت خشکی زاینده‌رود به زبان هنر

۱۴۰۱/۰۲/۱۵ - ۱۸:۳۹:۱۹
کد خبر: ۱۳۲۵۷۳۳
هشدار عقوبت خشکی زاینده‌رود به زبان هنر
اعضای شورای شهر از کارگاه یک‌روزه تصویرسازی و کارتون «زنده‌ باد زنده‌رود» که با موضوع خلق آثار هنری با موضوع زاینده‌رود و به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در ضلع جنوبی پل خواجو برگزار شد، بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از اصفهان، یکی از ویژه برنامه های هفته فرهنگی اصفهان برگزاری کارگاه یک‌روزه تصویرسازی و کارتون «زنده‌ باد زنده‌رود» با موضوع خلق آثار هنری با موضوع زاینده‌رود است که در ضلع جنوبی پل خواجو برگزار شد و با استقبال عموم مردم نیز همراه بود.

در این برنامه مسئولان مختلف شهری نیز حضور داشتند و اعضای شورای شهر نیز از این کارگاه یک روزه بازدید کردند.

در حاشیه این برنامه رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه  زاینده‌رود یکی از مشکلات اساسی اصفهان بوده و خشکی ممتد آن برابر با مرگ این شهر و تاریخ آن است گفت: مشکلات شهر اصفهان باید از ابعاد گوناگون بررسی شود که یکی از این مشکلات اساسی نیز مسئله زاینده‌رود است.

مجید نادرالاصلی زاینده‌رود را تاریخ اصفهان نامید و افزود: زاینده‌رود همواره در طول تاریخ و به اندازه صدها کیلومتر جاری بوده اما امروز با خشکی ممتد آن مواجه هستیم که این خشکی ممتد برای تمام تاریخی که در بستر این رودخانه جاری و زنده بوده و هست، نوعی میرایی زودرس را موجب شده است.

نادرالاصلی برپایی کارگاه «زنده‌ باد زنده‌رود» را تلاش برای نمایش واقعیات زاینده‌رود دانست و ادامه داد: با جاری نبودن آب در بستر زاینده‌رود، شهر اصفهان با تمام پیشینه تاریخی خود در حال مرگ است و باید تلاش کنیم زاینده‌رود را به هر صورت ممکن زنده کنیم.

عقوبت تاریخی خشکی زاینده‌رود چالشی برای تمام ایران است

در این بازدید همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جاری نبودن زاینده‌رود به معنای از بین رفتن تمدنی چندهزار ساله، آثار تاریخی چندصد ساله، بروز مشکلات اقتصادی و زیست محیطی و چالشی جدی برای تمام ایران است.

علی صالحی اظهار داشت: در برهه‌ای از تاریخ نصف‌جهان قرار داریم که اگر همه در کنار یکدیگر برای فهم درست از آسیب‌های تمدن کهن اصفهان از خشکی زاینده‌رود تلاش نکنیم، دچار خسران خواهیم شد.

وی افزود: در این رویداد تلاش شد فریاد تمدن در خطر اصفهان و عقوبت تاریخی خشکی زاینده‌رود را با زبان هنر به گوش همه ایرانیان رسانده و لزوم جاری بودن زاینده‌رود از سراب تا پایاب را تکرار کنیم.

صالحی ادامه داد: با اینکه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان در مسئله آب تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز نیست، اما نتوانستیم نسبت به رسالت خود در حوزه مسئولیت اجتماعی درباره زاینده‌رود و مطالبه مردم از منتخبان خود در شورای اسلامی شهر غافل باشیم. در همین راستا پس از بررسی‌های متعدد کارشناسی به این نتیجه رسیدیم، خلأیی که در سال‌های اخیر موجب توقف جریان پایدار زاینده‌رود شده در دو حوزه بیشتر احساس می‌شود.

وی گفت: از یک طرف، مدیریت و تصمیم‌سازی برای مباحث فنی و تأمین منابع آب و حراست از آن بسیار اهمیت دارد و عامل دوم که شاید بر عامل نخست نیز سایه افکنده باشد، فهم مسئله زاینده‌رود و تأثیر آن بر هویت تمدنی چند هزار ساله نصف‌جهان است. شاید در خارج از اصفهان نگاه‌ها به مطالبه جاری بودن دائمی زاینده‌رود نگاهی لوکس و صرفاً مربوط به حوزه گردشگری باشد؛ بنابراین در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود تلاش خواهیم کرد به فهم این مسئله کمک کنیم که جاری نبودن زاینده‌رود به معنای از بین رفتن تمدنی چندهزار ساله، آثار تاریخی چندصد ساله، بروز مشکلات اقتصادی و زیست محیطی و چالشی جدی برای تمام ایران است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اگر درصدد کنترل این تبعات، حفظ یکی از پایگاه‌های تمدنی اصلی ایران و پاسخگو بودن به نسل‌های آینده درباره به‌کارگیری تمام توان خود برای نجات اصفهان عزیز هستیم، این بهترین فرصت است چون تمام دستگاه‌ها و گروه‌ها در کنار مدیریت شهری قرار دارند. باید روی فهم مسئله و پیوست فرهنگی درباره آثار جاری نبودن زاینده‌رود تأکید کنیم و در کنار مدیران ارشد استان قرار گرفته‌ایم تا بتوانند مباحث زیررساختی و تأمین منابع آب را بهتر جلو ببرند.

صالحی ابراز امیدواری کرد به مسئله زاینده‌رود به‌صورت ملی نگاه شود تا با ایجاد همبستگی اجتماعی میان تمام اقوام و استان‌ها این موضوع به سرعت و با رعایت تمام جوانب به نتیجه‌ای مثبت منجر شود که همان احقاق حق طبیعی و مطالبه اصلی مردم اصفهان درباره جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب است.

گفتنی است این رویداد به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و اداره شهروندی این سازمان در اولین روز هفته فرهنگی به این برنامه اختصاص داده شد که با حضور هنرمندان در رشته‌های تصویرسازی، کاریکاتور و نقاشی برگزار شد و موضوع اصلی آن مطالبه‌گری در حوزه آب، پیامدها و چالش‌های خشکی زاینده‌رود است.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز