حقابه‌ها و کنترل مصارف آب؛ درخواست شورای شهر اصفهان از رئیس جمهور

۱۴۰۱/۰۲/۲۱ - ۱۱:۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۳۲۷۷۸۹
حقابه‌ها و کنترل مصارف آب؛ درخواست شورای شهر اصفهان از رئیس جمهور
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در کنترل مصرف آب مدیریت ملی باید ورود کند، گفت: حقابه‌ها و کنترل مصارف آب مهمترین درخواست ما از رئیس جمهور است.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، مجید نادرالاصلی با اشاره به پدیده فرونشست زمین اظهار کرد: اخیرا در دانشگاه صنعتی اصفهان همایشی در این ارتباط برگزار شد و موضوع به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفت. با این حال کمتر در رسانه ملی به این موضوع پرداخته شده است.

وی افزود: اگرچه فرونشست می‌تواند موضوعی علمی باشد اما در سرزمین ما مقداری دست‌ساز است و برای بررسی این پدیده باید به عملکرد خود مراجعه کنیم. 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عمده زمین اصفهان به صورت «رُس» است و از دیرباز از سفره‌های زیرزمینی آب برداشت می‌کردیم. این سفره‌ها نیز به واسطه زنده‌رود در حد نیاز مملو از آب بوده است، اما به دلیل اینکه این سفره‌ها کم کم تهی شده، زمین نیز کم کم دچار نشست شده است.

وی با بیان اینکه برداشت بیش از حد مجاز از آب‌های زیرزمینی به عنوان مهمترین علت فرونشست زمین در این شهر است، گفت: سال‌های مدیدی است که زاینده‌رود به علت برداشت‌های غیرواقعی دچار خشکی شده است. ما به صورت دست‌ساز باغاتی را ایجاد کردیم و مصارف جدیدی را در حوزه‌های صنعت و شرب رقم زدیم، در نهایت مجبور شدیم به سفره‌های زیرزمینی هجوم بیاوریم. 

نادرالاصلی ادامه داد: در همین راستا چاه‌هایی به عمق بعضا ۳۵۰ متر حفر و آب سفره‌های زیرزمینی خالی شد و طبیعی است که زمین دچار فرونشست می‌شود.

وی با بیان اینکه فرونشست مشکلی است که مردم با ترس به آن نگاه می‌کنند، اظهار کرد: در ابنیه شکاف‌هایی ایجاد شده که دلهره مردم را صدچندان کرده و باید به این موضوع به صورت ویژه دقت کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همچنین مصارف کشاوزی، فضای سبز، صنعت و حوزه شرب باید پیگیری شود. البته تاکید کرد که مردم اصفهان در مصرف آب شرب جایگاه بسیار خوبی در کشور دارند و در رده‌های بالای صرفه‌جویی ایستاده‌‌اند. 

وی با بیان اینکه فرونشست فقط مختص اصفهان نیست و در کشور این پدیده دیده می‌شود، تصریح کرد: به علت جایگاه تاریخی اصفهان این پدیده از اهمیت بالاتری برخوردار است.

نادرالاصلی افزود: دولت توانست عمده سواحل جنوبی و شمالی کشور را از تعرض پاک کند. تمام طول مسیر زاینده‌رود نیز باید کنترل و سالم سازی شود. 

وی با بیان اینکه مصرف در بخش صنعت قابل کنترل‌تر از کشاورزی است، افزود: البته صحبت ما درباره کشاورزی‌های کنترل نشده و ایجاد باغاتی است که متناسب با اقلیم ما نیست. نوع کشت و کشت بهینه باید مورد توجه قرار گیرد تا هم در برداشت به نتیجه بهتری برسیم و هم در مصرف، شرایط را بهتر مدیریت کنیم، لازمه این کار نیز فرهنگ سازی و مدیریت در حوزه آب است. 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از مردم و مدیریت استان، توقع می‌رود که مصارف را کنترل کنند. در سراب اگر مدیریت ملی ورود کند، مصارف این حوزه نیز که بالاست کنترل می‌شود. 

وی با بیان اینکه در مسیر رودخانه، با گود کردن کف آن، پمپ‌های قوی وجود دارد که آب را بالا می‌کشد، تصریح کرد: نکته اینجاست که برای استفاده از این آب که محدود است باید مدیریت صحیح صورت گیرد. 

نادرالاصلی با اشاره به فعالیت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: شورای شهر به این جمع بندی رسید که معضل اصلی امروز اصفهان آب است، در این مدت از عمر شورا، توانستیم حساسیت استانی و حتی ملی را ایجاد کنیم. در ردیف بودجه نیز به موضوع آب پرداختیم. 

وی با بیان اینکه درون ساختار شهرداری دبیرخانه‌ای را با چند مقصود ایجاد کردیم، گفت: هدف نخست این بود که مردم را با واقعیات موضوعی به نام زاینده‌رود آشنا کنیم. هنرمندان را بسیج کنیم و مستندسازی‌هایی نیز در همین ارتباط انجام شود که مردم شهر در این حوزه به نوعی دانشمند و مطلع علمی شوند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: خیلی‌ها تصور می‌کنند ما از زاینده‌رود برای خوش‌گذرانی استفاده می‌کنیم در حالی که زاینده‌رود یک جریان تاریخی است و اگر این رودخانه زنده نباشد، پدیده فرونشست زمین بیش از این اصفهان را گرفتار می‌کند. بنابراین برداشت‌های نامناسب و غیرعلمی از سفره‌های زیرزمینی توسط همه حوزه‌ها باید کنترل شود. 

وی افزود: رئیس جمهور به زودی به اصفهان سفر می‌کند، در این سفر ما حقابه‌ها و کنترل مصارف غیرواقعی را از ایشان خواستاریم. 

نادرالاصلی تصریح کرد: باید با کمک همه گروه‌های علمی و شرکت‌های دانش بنیان موضوع آب را پیگیری کنیم و از آن‌ها بخواهیم از این ظرفیت علمی برای کمک به مسئله آب اصفهان استفاده کنند. 

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز