کارخانه ریسباف نقطه هدف ایجاد موزه بزرگ اصفهان است

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۱۱:۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۳۲۹۱۱۷
کارخانه ریسباف نقطه هدف ایجاد موزه بزرگ اصفهان است
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان کارخانه ریسباف را به عنوان نقطه هدف ایجاد موزه بزرگ اصفهان عنوان کرد و گفت: براساس تصویب کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نقل و انتقال این کارخانه بین بانک ملی و شرکت بازآفرینی شهری به زودی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، محمدنورصالحی در نطق پیش از دستور چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: هفته جاری با مناسبت‌های ارزشمندی مقارن است که در معرفی و تبیین هویت تاریخی و میراث ارزشمند ملموس و ناملموس ایران اسلامی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، گفت: شاهنامه یکی از نمونه‌های ارزشمند میراث مکتوب زبان فارسی است که در زمره میراث ناملموس فرهنگی قلمداد می‌شود و همان‌گونه که خود می‌سراید این اثر سترگ زنده کننده هویت ایرانی و زبان گران قدر پارسی است، اثری که مبنای آن خرد و تعقل است و آغازگر این اثر جاودان به ستایش خداوند بلند مرتبه می‌پردازد. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حکیم توس با سرایش اثر حماسی شاهنامه به زبان فارسی ریشه‌ها و علائق ملی ایرانیان را نیرو بخشید و خودباوری و خودشناسی را به آن‌ها نشان داد و این خود گامی بزرگ برای وحدت و یکپارچگی ایران و بستری برای تجلی آموزه‌های دین مبین اسلام در کنار ارزش‌های ناب ملی ایرانی بود، که حکیم توس خود پیرو شریعت محمدی بود و به گواه اکثر محققان و فردوسی شناسان بر مذهب حقه جعفری بود.

وی تأکید کرد: نکته‌ای که نباید از آن غفلت داشته باشیم نقش زبان فارسی در هویت و یکپارچگی ملی است، لذا در حوزه آموزش و فرهنگ یکی از دغدغه‌های همه ما باید حفظ و ترویج زبان فارسی باشد و ما به عنوان نمایندگان مردم شهر اصفهان در این زمینه رسالت ویژه‌تری داریم و باید از این جهت الگو باشیم. 

نورصالحی با اشاره به ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی و بزرگداشت خیام نیشابوری گفت: اصفهان یک شهرموزه تاریخی است و آثار و ابنیه و بافت‌های تاریخی و عرصه‌های ارزشمند و بی نظیر معماری آن آراسته و مزین به انوع هنرهاست. همچنین وجود هنرها و صنایع دستی و سنتی بیشماری که در شهر هنوز شمعشان روشنایی دارد گواه این ادعاست. 

وی افزود: اما این روزها فرونشست به عنوان تهدیدی جدی مطرح است و بناها و آثار تاریخی اصفهان و دیگر عناصر و جلوه‌های هنر و تاریخ که این شهر را بسان موزه ارزشمندی درآورده در معرض تهدید است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رونق بازار این هنرها و صنایع دستی به جاری بودن آب در رگ‌های حیات این شهر وابسته است. امیدواریم روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با همت و تلاش مضاعف همه مسئولان در سطوح ملی و استانی با جریان پایدار آب زاینده رود بیش از پیش درخشش داشته باشد.

وی با اشاره به طرح ایجاد موزه بزرگ اصفهان گفت: این طرح در برنامه سال ۱۴۰۱ شورا و شهرداری است و نیازمند همراهی مسئولان ذی ربط در کشور و استان است و این موزه بی بدیل آنچنان که شایسته اصفهان است در این شهر ایجاد شود.

نورصالحی تاکید کرد: در مجموعه شورا و شهرداری اهتمام ویژه‌ای هست بر اینکه موزه بزرگ شهر را با کمک همه مسئولان تحقق بخشیم. کارخانه ریسباف که ثبت ملی شده و به عنوان آخرین بازمانده صنعت ریسندگی اصفهان حفظ شده به عنوان نقطه هدف برای ایجاد موزه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در آخرین جلسه بین شورا و نمایندگان مجلس قرار شد با همت نمایندگان از طریق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی این موضوع پیگیری شود. دکتر طغیانی نماینده اصفهان و آقای ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس، موضوع را در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری کردند. هفته پیش نیز جلسه‌ای انجام شد که بنده نیز حضور داشتم. مصوب شد طی ۲۰ روز از تاریخ آن جلسه که یک هفته آن گذشته این نقل و انتقال بین بانک ملی و شرکت بازآفرینی شهری به عنوان مالک انجام شود تا با اهتمام شهرداری اصفهان و شرکت بازآفرینی شهری و استاندار و همه مسئولان ملی و محلی عملیات اجرایی موزه بزرگ اصفهان شروع شود و این یک یادگاری از این دوره باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ۲۹ اردیبهشت مقارن با ۱۷ شوال روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، بیان کرد: سالروز مبارزه امام علی (ع) با عمر بن عبدود در جنگ خندق یادآور روحیه جوانمردی و فتوت امیرالمومنین (ع) است. مولوی نیز به زیبایی آن را به تصویر کشیده است و همگی آشنای با این واقعه هستند.

وی افزود: اقدام امام علی (ع) در این واقعه درس بزرگی برای بشریت است که جز برای رضای خود شمشیر از نیام بر نمی‌کشد و آنجایی که نفس میدان‌داری می‌کند شمشیر را غلاف کرده و سر نفس را از تن جدا می‌کند. این روز را به همه پهلوانان و جوانمردان این سرزمین تبریک می‌گویم. ان شالله همگی ما از این حرکت امام علی (ع) درس بگیریم و در همه کارها اخلاص داشته باشیم و جز در پی رضای حق نباشیم.

نورصالحی بیان کرد: آیین پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای یکی از مصادیق میراث فرهنگی ناملموس ایران است که سال ۸۹ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است، البته در اصفهان مصادیق آن با اهتمام مدیران شهری و شورا یکی از بسترهای خوب در اصفهان بوده است. 

وی با اشاره به ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت مصادف با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۳ تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی و بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته این سیاست‌ها را ابلاغ فرمودند. همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی تاکید نمودند. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: لذا با گرامیداشت این روز امیدواریم بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود به ویژه در حوزه آموزش، بهداشت، فرهنگ در راستای تحقق و عملیاتی شدن این سیاست‌ها گام برداریم. 

وی گفت: سال گذشته مجلس قانون حمایت از جوانی جمعیت را تصویب کرد و امیدواریم با وجود مشکلات این امر مغفول واقع نشود و این قانون که شورا نیز در مصوبات خود به آن اهتمام داشته در کشور اجرایی شود. 

نورصالحی با اشاره به تصمیمات اخیر دولت در جراحی اقتصادی تصریح کرد: از هفته گذشته اقدام جدی و شجاعانه‌ای از طرف دولت به مرحله اجرا گذاشته شد. سال‌ها همه دغدغه داشتند که یارانه‌ها به صورت هدفمند توزیع شود که این موضوع به عنوان یک جراحی بزرگ در اقتصاد ملی قلمداد می‌شد.

وی ادامه داد: دولت در این امر اهتمام و جدیت به خرج داشت. پیاده سازی سیاست‌های کار سختی است و نیازمند همراهی مردم و اهتمام جدی همه مسئولان دولتی است. امیدواریم با حمایت همه ارکان نظام و سران قوا همه موفق شوند و به خوبی و به نحوی که عدالت گستری صورت گیرد این قانون و سیاست‌ها پیاده شود.

انتهای پیام

 

نظر شما