شرح قصه عشق لیلی و مجنون در صحنه تالار هنر اصفهان

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۱:۳۳:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۱۲۳۲
شرح قصه عشق لیلی و مجنون در صحنه تالار هنر اصفهان
گارگردان و نویسنده نمایش "لیلی و مجنون" در تشریح اثر خود گفت: بازیگر خوانندگان این اُپُرا که گونه‌ای از نمایش یا اپرای تئاتر است همراه با آواز فراوان ( خوانندگان همان بازیگران هستند) به ایفای نقش‌های خود می پردازند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، عرشیا شفیعیون با بیان اینکه شعرهای کتاب لیلی و مجنون اثر نظامی گنجوی توسط بازیگران در حالی خوانده و اجرا می‌شود که داستان به روایت اصلی دلدادگی لیلی و مجنون پایبند بوده و براساس مقتضیات دراماتیک با ذهنیات نویسنده و کارگردان آمیخته شده است.

وی همچنین اضافه کرد لیلی و مجنون، معروف ترین نمونه عشق ناکام در سنت ادبی ما هستند. داستان قیس نامی که عاشق لیلی، دختر بزرگ قبیله می شود ولی پدرش او را به مجنون  نداد و درعوض به تاجری به نام ابن السلام داده می شود. پس از این واقعه شخصیت مجنون سر به بیابان گذاشته و صحراگردی را پیشه خود می کند و ادامه داستان که دیدن آن را به شما پیشنهاد می کنیم 

 کارگردان بیان داشت: این اثر با دقت هرچه تمام با بهره‌گیری از مطاعات گسترده‌ی در حوزه‌ی ادبیات ملی و نمایشی، قصه‌ی عاشقانه‌ی «لیلی و مجنون» به‌تصویر کشید‌ه شده است که علاوه‌بر روایات اپرا گونه اثر نورپردازی وایجاد فضاسازی مناسب با حال‌وهوای نمایش به جذابیت اثر افزوده است؛ به گونه ای که دکور به شکل کتابی بزرگ است و نوازندگان و خوانندگان روی آن در طبقه بالا  قراردارند و بازیگران لا به لای صفحات کتاب وقایع را بازی می کنند 

شفیعیون در ادامه  صحبت هایش بیان نمود: داستان لیلی و مجنون در ادبیات جهان نمونه های فراوانی دارد اما نظامی گنجوی بود که با آن منظومه خواندنی اش داستان را به این اسم جاویدان کرد و اسم مجنون را به عنوان نماد دلداگی مطرح نمود.

وی در خصوص جزئیات و تغییرات و شیوه اجرا اظهار داشت: این اثر هم به لحاظ ساختاری و هم محتوایی با آثار قبلی متفاوت است چرا که متن شاعرانه و عاشقانه آن اینگونه ایجاب کرده است.آنچه که بیش از پیش نمایان است توازن نقش ها بین بازیگران شناخته شده و بازیگران جویای نام است؛ در آثار قبلی معمولا نقش های بسیار مهم را فقط بازیگران باتجربه ایفا میکردند، اما در این اثر بسیاری از نقش های اصلی قبلا هیچ سابقه بازیگری نداشته اند و صرفا در دوره کارگاهی رایگانی که برگزار شده آموزش بازیگری دیده اند.

این کارگردان در مورد دلیل انتخاب این عنوان و اثر گفت: اپرا تئاتر لیلی و مجنون با اقتباس از داستان لیلی و مجنون نظامی و شاعران هم دوره اش از معدود اپرا تئاترهای ایرانی است که برای اولین بار پیوند تئاتر و موسیقی حقیقی را رقم زده است.

وی بیان داشت: بسیاری از بازیگران و خوانندگان این نمایش طی یک سال آموزش دیده تا بتوانند پیوند مابین موسیقی و نمایش را برقرار کرده و به استانداردهای اپرا نزدیک شوند. زبان گویا و ریتمیک، جلوه های ویژه، موسیقی قابل فهم و صحنه ی عامه پسند و بازیگران مردمی از ویژگی های بارز و متمایز کننده ی این نمایش است. شفیعیون

نمایش لیلی و مجنون از یکم الی بیست و هفتم خرداد ما 1401 در تالار هنر اصفهان/ دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری به روی صحنه خواهد رفت و علاقمندان تماشای آثار نمایشی می توانند به صورت اینترنتی و با مراجعه به سایت گیشه 8 اقدام به تهیه بلیط نمایند.

7548c697-3a80-4d09-b792-5e9c6e19c0bc

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز