سکونت​۲۵ درصد جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده

۱۴۰۱/۰۴/۰۳ - ۱۲:۰۵:۵۱
کد خبر: ۱۳۴۳۰۲۳
سکونت​۲۵ درصد جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در اصفهان ۲۵ درصد جمعیت شهر در بافت فرسوده ساکن هستند که این بافت فرسوده ۱۲ درصد از ۱۵ منطقه و ۹۹ محله را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، ابوالفضل قربانی با موضوع نظارت بر ساخت‌و سازها و بافت فرسوده، اظهار کرد:  نقطه شروع ساخت و ساز با شهرداری‌هاست و براساس قوانین کشور، برای آغاز ساخت و ساز الزاماتی را باید رعایت کنند. همه دستگاه‌ها نیز موظف هستند که این استانداردها را به طور کامل اجرا کنند.

وی افزود: شهرداری اصفهان نیز در این زمینه آیین نامه‌هایی دارد که در اختیار مردم قرار داده است. تمامی مراحل مقدماتی ساخت و ساز باید به تایید سازمان نظام مهندسی برسد و پس از آن شهرداری وضعیت آن ساختمان را از همه جنبه‌ها بررسی می‌کند. 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در طول اجرا نیز نظارت شهرداری و سازمان نظام مهندسی به صورت مستمر انجام می‌شود تا ساختمان با ایمنی کامل ساخته شود. 

وی با تأکید بر حضور ناظر در همه مراحل ساخت و ساز بیان کرد: حضور ناظر در ساختمان هم الزام است و هم اجبار. در تمام مراحل نیز بنا به تایید ناظر، ساختمان می‌تواند به مرحله بعد ساخت ورود پیدا کند و اگر در این ارتباط قصوری صورت می‌گیرد باید برخورد لازم انجام شود.

قربانی با بیان اینکه شهرداری‌ها نیز موظف به رعایت اصول در حوزه ساخت و ساز هستند، گفت: شورای اسلامی شهر به عنوان جایگاه ناظر بر عملکرد مدیریت شهری، دقت لازم را دارد تا در این حوزه غفلتی صورت نگیرد.

وی با اشاره به نقش مجری ذی‌صلاح، در ساخت و سازهای شهری تصریح کرد: جایگاه مجری ذی‌صلاح در قانون‌های فرادستی باید به طور جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد. 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مجری‌ ذی‌صلاح باید به راحتی در اختیار مردم باشند. شهروندان نیز توجه داشته باشند که حضور این مجری قرار نیست هزینه‌ای بر دوش آنها تحمیل کند بلکه با حضور وی کار ساخت و ساز اصولی‌تر و به صورت استاندارد انجام می‌شود.

وی افزود: حضور مجری ذی‌صلاح، هنوز در بین سازندگان ما به عنوان یک فرهنگ شناخته نشده است. باید مطمئن باشیم که حرکت در این مسیر هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد.

قربانی با اشاره ویژگی‌های بافت فرسوده تصریح کرد: بافت فرسوده براساس سه عامل، شامل ناپایداری ساختمان‌ها، ریزدانگی و شبکه معابر شناخته می‌شود.

وی افزود: بعضی ساختمان‌ها از نظر سبک ساخت یا قدمت، ناپایدار محسوب می‌شوند، بعضی نیز مساحت زمین‌شان کمتر از ۲۰۰ متر است که ریزدانه نام دارند و اگر ساختمان‌ها در منطقه‌ای باشند که تردد در شبکه معابر به راحتی صورت نگیرد، به آنجا بافت فرسوده گفته می‌شود. 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در اصفهان ۲۵ درصد جمعیت شهر در بافت فرسوده ساکن هستند که این بافت فرسوده ۱۲ درصد از ۱۵ منطقه و ۹۹ محله را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: البته بنا به رصدی که انجام می‌شود بافت فرسوده هر سال رو به افزایش است و اگر اقدام مناسبی صورت نگیرد شیب تبدیل بافت شهری به فرسوده افزایش پیدا می‌کند.

قربانی گفت: در این بافت ساخت و ساز مقررات خاص خود را دارد و ممکن است نسبت به دیگر مناطق مقرراتی سخت‌تر یا براساس شرایط، قوانینی آسان‌تر داشته باشند. در این مناطق نیز ناظر باید حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: شهرداری اصفهان در این مناطق نسبت به دیگر نقاط شهر سخت‌گیری بیشتری در حوزه ساخت و سازها دارد و شهروندان خود به این امر تأکید می‌کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه میزان تخفیف صدور پروانه ساختمان در بافت فرسوده تا سال گذشته ۵۰ درصد بود، گفت: امسال ۲۵ درصد به این رقم اضافه کرده‌ایم. یعنی اگر کسی به دنبال نوسازی یا بازسازی ساختمان خود در بافت فرسوده است ۲۵ درصد بیشتر نسبت به سال گذشته تخفیف دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: وام‌هایی نیز در نظر گرفته شده است تا شهروندان ساکن در این مناطق نسبت به بازسازی و نوسازی ساختمان‌های خود تشویق شوند.

قربانی با بیان اینکه بیشترین میزان بافت فرسوده در منطقه ۱۴ اصفهان قرار دارد، گفت:مناطق ۳ و ۱، ۸ نیز پس از این منطقه قرار دارند. چهارباغ عباسی نیز که بین مناطق ۳ و یک قرار دارد شامل بافت فرسوده است که در این زمینه تذکرات لازم را به ساختمان‌هایی که محل تردد شهروندان هستند و کاربری عمومی دارند، داده‌ایم.

وی افزود: بدنه سازی چهارباغ یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر در راستای نوسازی بافت فرسوده این منطقه انجام شد. 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری ملزم به ارائه اخطار لازم به ساختمان‌های ناایمن شده است تا محدودیت‌هایی برای آن‌ها که به تذکرات اهمیت نداده‌اند ایجاد شود. 

وی تأکید کرد: مجموعه‌هایی که تا کنون اخطار دریافت کرده‌اند نسبت به اقدام در این زمینه توجه جدی داشته باشند. بازار اصفهان نیز در این زمینه مدنظر مااست و صنوف مستقر در آن باید نسبت به تذکرات اقدام کنند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز