برگزاری آیین سنتی مذهبی سفره برکت در بَرزُکِ کاشان

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۰۵:۵۰:۵۰
کد خبر: ۱۳۶۴۴۳۸
برگزاری آیین سنتی مذهبی سفره برکت در بَرزُکِ کاشان
رییس شورای شهر برزک گفت: آیین سنتی مذهبی سفره برکت با قدمتی بیش از یک قرن در ششمین روز شهادت امام حسین(ع) در بَرزُک کاشان برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری برنا از کاشان؛ ‌محمد مهرانفر اظهار کرد: در این آیین سنتی، زنان برزک هفت کاسه و بشقاب از آجیل یا تنقلات بومی را در مجمع (سینی بزرگ) مسی قرار می دهند و بر روی سر می گذارند و در روی سفره ای مشکی که در داخل مسجد محله مصلی بَرزُک پهن شده می چینند. 

IMG-20220815-WA0107

او افزود: داخل سفره های برکت در مسجد تنقلاتی از جمله آجیل یا تنقلات محلی نظیر جوزغند، گردو، بادام، کشمش، نخودچی، برگه قیسی، سیب قرار می دهند و اهالی برزک با قرائت سوره مبارکه یاسین آنها را متبرک می کنند و سپس مشغول عزاداری می شوند.

IMG-20220815-WA0109

مهران فر ادامه داد: اهالی بَرزُک با اعتقاد به اینکه با آوردن محصولاتشان در سفره برکت محصول باغ هایشان پر برکت می شود، در پایان این آیین آنها را در بسته هایی بین عزاداران حضرت سیدالشهدا(ع) تقسیم می کنند. 

او خاطر نشان کرد: روضه خوانی و گریه در رثای سالار شهیدان(ع) و 72 یار باوفایش از برنامه های اصلی آیین سنتی مذهبی سفره برکت برزک است.

IMG-20220815-WA0108

 گفتنی است که آیین سنتی_ مذهبی سفره برکت برزک به شماره ۷۰۵ به تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۱ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز