مرمت مناره باقوشخانه یادگار دوره ایلخانی توسط شهرداری اصفهان

۱۴۰۱/۱۱/۱۵ - ۱۹:۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۴۳۲۰۹۸
مرمت مناره باقوشخانه یادگار دوره ایلخانی توسط شهرداری اصفهان
مناره باقوشخانه یکی از ظریف‌ترین و پر تزئین‌ترین مناره‌های اواخر عهد ایلخانی به همت شهرداری اصفهان مرمت و بازسازی شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان ، مرمت و بازسازی این مناره تاریخی که در شمال‎ غربی‎ میدان قدس شهر اصفهان‎ در کنار باغ باقوشخانه‎ قرار دارد از اول آذرماه سال جاری به دست معماران و استادکاران اصفهانی آغاز شد.

داوود بحیرایی مدیر منطقه 10 شهرداری اصفهان گفت: مرمت و بازسازی این مناره تاریخی و مسجد صاحب الزمان شامل مرمت و بازسازی بنای قدیمی به مساحت 150 مترمربع و نماچینی و آجرچینی ساختمان جدید به مساحت 250 مترمربع با اعتبار ده میلیارد  ریال با پیمانکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و استاد ناصر عیسی پرست اجرا شده است.

وی هدف از مرمت و بازسازی این بنای تاریخی را احیا و حفاظت از این اثر تاریخی بی بدیل است و افزود: مرمت و بازسازی این بنای تاریخی در طرح های محله محوری محله مصلی در سال جاری بوده است.

مناره باقوشخانه اصفهان در سال 1385 مرمت و بازسازی شده است و اکنون منطقه 10 شهرداری اصفهان پس از گذشت 16 سال با اجرای سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان آن را دوباره در دست مرمت و بازسازی قرار داد.

مناره باقوشخانه اصفهان با توجه به تزئینات و نحوه معماری، زمان ساخت آن را قرن هشتم هجری و یادگار دوره‌ ایلخانی می‌دانند.  دلیل معروفیت این مناره به باقوشخانه، مجاورت آن با باغ قوشخانه  است .

این مناره یکی از دو مناره ای است که در دو طرف "مسجد حضرت صاحب الزمان (عج)  قرار داشته است که تا اواخر قرن سیزدهم در منتهی الیه شمالی میدان قدس قرار داشته است  جفت آن از بین رفته است. مناره قوشخانه را "مناره طوقچی"  نیز می‌‌نامند. 

در حال حاضر مناره‌ باقوشخانه در مسجدحضرت صاحب الزمان(عج) قرار گرفته است.

Screenshot_۲۰۲۳۰۲۰۴-۲۰۱۳۳۷_Eitaa

تصویر : استاد ناصر عیسی پور

انتهای پیام

نظر شما