توسعه گردشگری میان اصفهان و سن پطرزبورگ امکان پذیر می شود

۱۳۹۴/۰۸/۱۴ - ۱۱:۵۶:۴۱
کد خبر: ۳۳۶۸۱۹
توسعه گردشگری میان اصفهان و سن پطرزبورگ امکان پذیر می شود
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در دیدار با فعالان عرصه گردشگری ورسانه شهر سن پطرز بورگ در کشور روسیه از امکان توسعه گردشگری میان اصفهان واین شهر تاریخی خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛فریدون اله یاری در این دیدار ضمن عرض خیر مقدم به هییت روسی عنوان کرد: بی شک شهر سن پطرز بورگ به عنوان یکی از خواهر خوانده های شهر اصفهان نقش مهمی در توسعه ارتبا طات فرهنگی واقتصاد ی میان روسیه و ایران به ویژه اصفهان می تواند ایفا نماید.

وی به دیدارش از این شهرتاریخی در سال 2011میلادی اشاره کرد وافزود در آن سال به نمایندگی از دانشگاه اصفهان جهت شرکت در همایش پاسداشت شصتمین سال تاسیس دانشگاه شرق شناسی وایرانشناسی سن پطرز بورگ به این شهر زیبای تاریخی سفر کردم و ودرآنجا پی بردم که اشتراکات فرهنگی زیادی میان دوملت ایران وروسیه وجود دارد.

وی به سفر بسیاری از مردم روسیه در سالهای گذشته به ایران اشاره کرد وافزود: بسیاری از مردم روسیه که به ایران وبه ویژه اصفهان سفر کرده ومدتی را در اصفهان اقامت داشته ودر مراکزی همچون کارخانه ذوب آهن فعالیت می کردند، در بازگشت شیفته فرهنگ ایران شده وحتی بسیاری از آنها در زمینه ایرانشناسی به صورت علمی به تحقیق می پرداختند که دراین میان بسیاری از فرهیختگان روسیه همچون "پیگولوسکایا"، "پطروشفسکی"د و "دیاکونوف" مطالب ارزشمندی را درباره فرهنگ وتمدن دیرینه ملت بزرگ ایران به رشته تحریر درآورده اند.

اله یاری درادامه این نشست به وجود بیش از 22000اثر تاریخی در استان اصفهان اشاره کرد وافزود؛ در حال حاضر بیش از 1800 اثرتاریخی در این استان به ثبت ملی رسیده واز سوی دیگر4 اثر تاریخی نیز دراین خطه ثبت جهانی شده و هم اینک در انتظار ثبت جهانی سه قنات تاریخی نیز در آینده نزدیک دراین استان پهناور تاریخی می باشیم.لذا همه این دستاوردهای تمدنی، دستمایه گرانبهایی برای رونق صنعت گردشگری ودر راستای جذب گردشگر به این استان تاریخی برای ما به شمار می روند.

اله یاری به وجود یک سوم صنایع دستی جهان در شهر تاریخی اصفهان اشاره کرد وافزود معتقدم با انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ، در کنار سایر دستاوردهای فرهنگی این ملت بزرگ و با توجه به انعقاد پیمان خواهر خواندگی میان دو شهر اصفهان و سن پطرز بورگ، توسعه ارتباطات فرهنگی این دوشهر تاریخی در قالب صنعت گردشگری امکان پذیر خواهد بود.

اله یاری همچنین به تجربه حضور هنرمندان صنایع دستی اصفهان در جشنواره باغ های سلطنتی سن پطرزبورگ در سال 2014 اشاره کرده وعنوان کرد ؛در حال حاضر 9باغ ایرانی به ثبت جهانی رسیده اند که دراین میان دوباغ "چهلستون" و"فین" (ازاین 9باغ) دراستان اصفهان قرار دارند که تلاش داریم با برگزاری برنامه های فاخر فرهنگی دراین باغها به توسعه گردشگری مبادرت ورزیم. بااین وصف امیدوارم گسترش اینگونه جشنواره های فرهنگی به توسعه گردشگری بینجامد.

در ادامه این نشست خانم" اولگا کاستینا" مدیر باغهای تاریخی وهمچنین نماینده موزه "روس"در سن پطرز بورگ ، به برگزاری جشنواره باغهای سلطنتی روسیه باهمکاری هنرمندان صنایع دستی ایران در سال2014 درسن پطرزبورگ اشاره کرده وافزود در این جشنواره بیش از100000نفر از مردم روسیه مشارکت نموده وشیفته فرهنگ مردم ایران شدند لذا به اصفهان سفر نمودیم تا اطلاعات بیشتری از فرهنگ وتمدن مردم ایران وبخصوص اصفهان دریافت نموده وبه مردم خود ارایه کنیم. با این وصف ، با توجه به استقبال بی نظیر مردم روسیه ازاین جشنواره تصمیم داریم در سال 2016 نیز این جشنواره را با شعار"کودکان گلهای زندگی ما "مجددا برگزار کنیم لذا امیدواریم در این جشنواره هنرمندان وفعالان فرهنگی اصفهان حضوری چشمگیر داشته باشند. در ادامه این نشست "یوری کوزنیتسوف"فعال رسانه وتهیه کننده برنامه های فرهنگی کانال 5 روسیه سوالی در رابطه با تسهیلات برای سفر معلولان مطرح کرد. مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز درپاسخ وی عنوان کرد: در فرهنگ ملی ودینی مردم ایران نوع دوستی واحترام به سایر انسانها به ویژه معلولین از جایگاه ویژه ایی برخورداراست .به ویژه اینکه امروزه بخشی از معلولان جامعه ما جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی می باشند که در میان مردم از جایگاه خاصی برخوردار هستند واین درحالی است که بسیاری از آنها بدون در نظر گرفتن معلولیت خود هم اینک مصادر امور مهمی درجامعه هستند. با این حال در ساختار معماری وشهرسازی مدرن نیز ، شرایطی برای تردد بهینه معولان در شهر وبه ویژه در بناهای تاریخی اصفهان در نظر گرفته شده. دراین نشست که باحضور مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان واعضای مجامع صنفی صنایع دستی وگردشگری استان همراه بود خبرنگاران وفعالان گردشگری شهر سن پطرزبورگ با فعالان فرهنگی وگردشگری اصفهان در جهت توسعه گردشگری دوشهر خواهر خوانده اصفهان وسن پطرز بورگ به تبادل نظر پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز