واژه گزینی مناسب دولت در امور خارجه باعث توافق شد

۱۳۹۴/۰۸/۲۵ - ۱۲:۵۳:۱۵
کد خبر: ۳۴۰۰۸۷
واژه گزینی مناسب دولت در امور خارجه باعث توافق شد
دکتر جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در برنامه پندار ما سازمان عدالت و ازادی با موضوع پسا توافق،تهدید های و فرصت های سیاسی به سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان دکتر جهانبخش  خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در  برنامه پندار ما سازمان عدالت و ازادی با موضوع پسا توافق،تهدید های و فرصت های سیاسی به سخنرانی پرداخت.

خانجانی در ادامه این برنامه گفت: توافق هسته ای یک تحول عظیم که مجموعه ای از عوامل است که حاکمیت و مردم فهم نزدیکی از توافق بین الاذهانی رسیدند که این فهم می تواند از شرایط  تحریم ها واقتصادی حاصل شده باشد .چیزی که باعث شد که کشورهای1+5 و جمهوری اسلامی به این نتیجه برسند نافرجام بودن تصمیمات قبل چه در داخل کشور وچه در خارج کشور بود که باعث تصمیمی مصمم تر برای حل این مسئله شد. با توجه به این شرایط هر دولتی که سرکار می امد مسیری جز گفتگو را نمی توانست دنبال کند اما اینکه با چه ادبیاتی و واژه گزینی به گفتگو بپردازد از عوامل موثر بر این شرایط می بود که تیم دکتر ظریف و حمایت دکتر روحانی باعث این موفقیت هاست .در دولت نهم و دهم با انتخاب واژه گزینی نامناسب باعث بحرانی در جامعه شدند که در دولت یازدهم تصحیح شد .

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: این توافق حاصل تطابق خواسته های حاکمیت و مردم بود.

  وی افزود : هر سخن نابه جا خارج از حوزه دیپلماتیک هزینه‌های را رقم زده بود تحریم‌ها و قطعنامه‌های متعدد توانسته بود ما را زمین‌گیر کند.  اولین دست اورد توافق هسته‌ای در ایران یک اعتماد نسبی بین حاکمیت و مردم در قبال خواسته‌هاشون بوجود بیاد. و در قبال حفظ منافع ملی در یک راستا حرکت کنند. و با این تأمل یک امید به جامعه و سرمایه‌ اجتماعی به مردم باز گردد دومین دستاورد با توافق همبستگی ملی است.

به جزء عده‌ای که در مجلس بوسیله رسانه‌های که رد اختیارشان بود و همچنین بنگاههای اقتصادی در اختیار داشتند می‌خواستند برجام را به فرجام نرسانند ولی یک همبستگی بین ملت و مردم و حاکمیت بوجود آمد و ما با یک منافع ملی توانستیم نقطه مشترک پیدا کنیم. در عین حال که استقلال را حفظ کردیم وارد گفتگو و مذاکره بشویم. اما ناگزیر ما مجبوریم هستیم گفتگو را ادامه بدهیم. ما می‌توانیم استقلال خود را داشته باشیم اما گفتگو کنیم. آیا با گفتگو نکردن ما می‌توانیم قوی و قدرتمند باشیم و وقتی به یک تامل مناسب برسیم آیا او دیگر برای شیطان بزرگ خواهد بود؟ ما باید علاوه بر ادبیات مناسب گفتگو استراتژیهای مدرن تر را انتخاب کنیم. ما نه دشمن دائمی داریم نه دوست دائمی داریم.در شرایط فعلی نباید در آرایش سیاسی تغییریاتی رخ دهد اگرچه توافق هسته‌ای باعث شد اصلاح گرایان یا اصولگریان در مواجه با این موضوع و یا گروه سوم رادیکال یا  ستیزه‌جویان با این موضوع دو گروه داشتیم موافقین یا مخالفین توافق بودند.

خانجانی  در پایان فعالیت احزاب را در راستای منافع ملی دانست و از این موضع به بصیرت حزر

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز