نخستین گردهمایی مدیران ایمیدرو در سال ۹۵

سهم فولاد مبارکه در تولید ناخالص ملی به ۵ درصد رسید

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۷:۳۶:۴۸
کد خبر: ۴۱۰۳۷۷
سهم فولاد مبارکه در تولید ناخالص ملی به ۵ درصد رسید
مدیرعامل فولادمبارکه گفت: فولاد مبارکه توانسته است سهم یک درصدی تولید ناخالص داخلی و سهم 5 درصدی تولید ناخالص ملی را در بخش صنعت بدست آورد.

به گزارش برنا از اصفهان ، بهرام سبحانی در نخستین گردهمایی مدیران ایمیدرو در سال 95 افزود: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست که با سهم بیش از 50 درصدی در کشور و 22 درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا توانسته است بخش عمده ای از نیاز بازار داخل و خارج را تأمین کند.

به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه وی افزود: ارزش فعلی گروه فولاد مبارکه معادل 200 هزار میلیارد ریال است که بعنوان بزرگترین شرکت بورسی نیز شناخته می شود.

وی گفت: فولاد مبارکه توانسته است سهم یک درصدی تولید ناخالص داخلی و سهم 5 درصدی تولید ناخالص ملی را در بخش صنعت بدست آورد.

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: این شرکت تنها شرکت فولادی در کشور است که بصورت زنجیره ای از سنگ معدن تا محصول نهایی در حال فعالیت است.

وی گفت: توسعه سبد محصولات در راستای پاسخ به نیاز خودروسازان و صنایع نفت و گاز در محیط های ترش و شیرین، اجرای طرح های توسعه با ساخت و بهره برداری واحدهای فولادسازی مانند هرمزگان، فولادسپید دشت، توسعه ظرفیت های گروه فولاد مبارکه با امضای سه قرارداد در سفر اخیر رییس جمهوری به رُم شامل توسعه فولاد هرمزگان، فولادسپید دشت و خط دوم نورد گرم از مهمترین فعالیت هایی است که در فولاد مبارکه محقق شده است.

سبحانی، تولید و فروش حدود 10 میلیون تُن فولادهای ویژه در 10 سال گذشته را یکی دیگر از فعالیت های مهم فولادمبارکه اعلام کرد.

وی اظهار کرد: با امضاء سند همکاری با شرکت فولاد 'اکسین' و تولید ورق های خاص موفق به قطع وابستگی به ورق های مورد نیاز صنعت نفت و گاز در کشور شدیم و با تولید ورق های آجدار و رنگ چروک بسوی تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کردیم.

سبحانی گفت: درآمد فولادمبارکه از محل فروش محصولات خود از سال 82 تاکنون افزایش قابل توجهی داشته است.

وی گفت: در سال 93 با 10 هزار میلیارد تومان بیش از همه سال های گذشته درآمد کسب کردیم و در سال 94 بدلیل رکود بازار داخل و اُفت قیمت جهانی فولاد با کاهش 19درصدی فروش مواجه شدیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: در سال های پس از بهره برداری، میزان فروش محصولات 70 میلیون تُن در بازار داخل و 16 میلیون تُن در بازار خارج بوده که ارزش این فروش بالغ بر 35 میلیارد دلار است.

وی اظهار کرد: از ابتدا تاکنون با حدود 16 میلیون تُن صادرات محصولات فولادی باعث ارزآوری بیش از 6.5 میلیارد دلار برای کشور شده ایم و برند فولادمبارکه در بازارهای جهانی تثبیت شده است.

سبحانی ادامه داد: خشک شدن زاینده رود از مواردیست که به ناروا تهمت آن به فولاد مبارکه زده می شود .

وی گفت: سهم فولاد مبارکه از برداشت آب زاینده رود 29 میلیون مترمکعب یعنی حدود یک درصد سهم آبریز زاینده رود است.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: مصرف آب فولاد مبارکه 3 صدم درصد از آب قابل استحصال کل کشور و 16 درصد از آب مصرفی فولادسازان داخلی است در صورتی که حدود 50 درصد فولاد تولیدی در کشور تنها در فولاد مبارکه تولید می شود.

وی با اشاره به کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه گفت: با اقدامات فولاد مبارکه برای تولید هر تُن فولاد، میزان مصرف آب در این مجتمع 68 درصد نسبت به طراحی اولیه آن کاهش یافته و از 16.6 متر مکعب بر تُن به 5.33 مترمکعب بر تُن رسیده است.

وی گفت: این میزان مصرف آب در یک شرکت تولیدکننده فولادی مطرح در جهان مانند 'تاتااستیل' شش مترمکعب بر تُن فولاد است و این رقم کاهش مصرف آب در حالی عملی شده است که در 25 سال گذشته با رشد تولید هم مواجه بوده ایم.

سبحانی گفت: تمام آب مصرفی در فرآیند تولید، مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: این کارخانه توسط شرکت های اروپایی طراحی و راه اندازی شد و بمنظور تأمین قطعات یدکی و مصرفی از داخل، گروهی با عنوان بومی سازی و مهندسی معکوس در فولادمبارکه شکل گرفت.

وی افزود: با تلاش مجدانه کارکنان از سال 1390 طرح بومی سازی در فولاد مبارکه قوت گرفت تا جایی که توانستیم در سال 94 بیش از 82 درصد از قطعات مورد نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم.

سبحانی گفت: ارزش صرفه جویی حاصل از بومی سازی قطعات یدکی و تجهیزات بصورت تجمعی در فاصله 81 تا 94 به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل فولادمبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه همواره بر بهره وری و استفاده بهینه از منابع تأکید دارد اما همچنان این واحد صنعتی با چالش هایی روبرو است که دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده را با سختی همراه می سازد.

وی گفت: تأمین حامل های انرژی از جمله آب، گاز و برق، تأمین سنگ آهن و گُندله، تأمین منابع مالی ارزان قیمت برای اجرای طرح های توسعه و محدودیت در زیرساخت های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی و اسکله ها از مواردی است که در کنار هزینه های مالی سنگین فولادسازان کشور در حدود سه هزار میلیارد تومان در سال، پیمودن مسیر توسعه را با سختی همراه ساخته است.

سبحانی افزود: استاندارد بهره وری در دنیا یکهزار و 50 تُن فولاد به ازای هر نفر است در صورتی که این رقم در فولاد مبارکه 385 تُن به ازای هر نفر است.

وی گفت: امیدواریم با راه اندازی طرح های توسعه و افزایش ظرفیت تولید، چالش تورم نیروی انسانی را برطرف کنیم تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان تاکید کرد: فولاد مبارکه با ظرفیت تولید بیش از 11 میلیون تُن آهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده این نوع فولاد در جهان محسوب می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در گردهمایی مدیران ایمیدرو گفت: تولیدات صادرات محور، راهبرد معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی است.

مهدی کرباسیان گفت: صادراتی شدن تولیدات معدنی و صنایع معدنی از راهبردهای اساسی این بخش در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

کرباسیان تصریح کرد: سال گذشته قیمت جهانی تولیدات فولادی با اُفت بیش از 50 درصدی همراه شد.

وی گفت: بحران عمیق بخش معدن و صنایع معدنی سال گذشته وجود داشت که همچنان گریبانگیر صنعت فولاد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مشکلات جهانی سبب شده است بسیاری از کارخانه ها با نیمی از ظرفیت تولید خود فعالیت کنند اما ایران توانست با رویکرد صادراتی خود در صنعت فولاد که زنجیره بالایی از محصولات را دربرمی گیرد، بخش زیادی از چالش ها را پشت سر بگذارد.

وی افزود: بخش معدن و صنایع معدنی نقش پررنگی در اقتصاد مقاومتی دارد و باید بتواند به وظایف خود برای اعتلای این حوزه از اقتصاد ملی عمل کند.

کرباسیان گفت: سال گذشته با هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بودیم اما کمیته نقدینگی این سازمان با پایش های هفتگی توانست علاوه بر عبور از بحران، به تزریق اعتبار و نقدینگی به طرح ها ادامه دهد.

وی افزود: ایمیدرو نسبت به سال 92 پیشرفت قابل توجهی داشت و شرکت های وابسته هم توانستند خود را بازسازی کنند.

کرباسیان یادآور شد: سال گذشته با توجه به وجود تحریم ها، نه تنها برای صنعت، بلکه برای کشور سال سختی بود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو، تحرک در طرح ها و گشایش های مالی را از نتایج برجام توصیف کرد و اظهار کرد: تا پیش از برجام، شرکت های صاحب نام خارجی حاضر به پاسخ دادن به تقاضای طرف های ایرانی نبودند اما پس از آن، طرف های خارجی دست همکاری بسوی ایران دراز کردند که نتیجه آن نیز امضای تفاهمنامه های سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های بزرگ جهانی بود.

مدیرعامل ایمیدرو، این امر را ناشی از حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب و زحمات دولت دانست و گفت: در سومین نشست اقتصادی ایران و اروپا که در زوریخ سوییس انجام شد، بانک های اروپایی آمادگی خود را برای تأمین اعتبار پروژه های ایران اعلام کردند هر چند در آینده شاهد گسترده شدن این روابط خواهیم شد.

کرباسیان با اشاره به عملکرد ایمیدرو در سال 94 گفت: توسعه فعالیت اکتشافی از اقداماتی است که کمک فراوانی به افزایش فعالیت معدنی در راستای اقتصاد مقاومتی می کند.

به گفته وی، همکاری بخش معدن با سازمان انرژی اتمی که در بیش از چهار دهه اخیر بی سابقه بوده در سال گذشته عملی شد و یکی از ثمرات آن، کشف شش عنصر نادر خاکی در محدوده ایران مرکزی است.

وی ادامه داد: 11 برابر شدن سرمایه بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و رسیدن به سرمایه 110 میلیارد تومانی این نهاد پشتیبان معدن، از دیگر اقدامات سال قبل است.

کرباسیان گفت: حمایت از شرکت های کوچک و متوسط معدنی از جمله نقش هایی است که این صندوق در مسیر اقتصاد مقاومتی بر عهده دارد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو افزود: در سال 95 نیز علاوه بر توسعه فعالیت اکتشافی، طرح های استانی فولاد به مرور وارد مدار تولید می شود.

وی افزود: فعال شدن طرح تولید کنسانتره و سرباره تیتانیوم که از دهه های گذشته بر جای مانده نیز از برنامه های امسال ماست.

کرباسیان تصریح کرد: ارزش طرح هایی که امسال راه اندازی خواهد شد به 680 میلیون دلار می رسد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز