در کمیسیون صنایع اتاق اصفهان مطرح شد:

ضرورت تعدیل نرخ ارز متناسب با نرخ تورم

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۱۱:۵۹:۰۹
کد خبر: ۴۲۱۲۱۵
ضرورت تعدیل نرخ ارز متناسب با نرخ تورم
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تعدیل نرخ ارز راه نجات تولید و صنعت کشور است .

به گزارش برنا از اصفهان  ،بهرام سبحانی در سومین جلسه کمیسیون صنایع اتاق اصفهان افزود: با توجه به این که درکشور هرساله به صورت میانگین شاهد تورم 15 درصدی  هستیم، تعدیل نرخ ارز متناسب با نرخ تورم ضروری است.

 به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان وی افزود: چنانچه هرساله به تعدیل نرخ ارز بپردازیم، این افزایش در تورم 15 درصدی گم خواهد شد و اگر این تعدیل به صورت سالیانه انجام نشود و پس از گذشت چند سال، مجبور به افزایش شویم، شاهد اتفاقاتی خواهیم بود که نظیر آن درسال 1391 به وقوع پیوست و ارز 1200 تومانی یکباره به بالای 3000 تومان رسید و منجر به افزایش قیمت اقلام گوناگون در کشور و وارد شدن فشار زیادی بر اقشار مختلف مردم و اقتصاد کشور شد.

مجتبی ملا احمدی نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق اصفهان  نیز با بیان این که افزایش نرخ و یکسان سازی ارز نباید هدف باشد، اظهارداشت: افزایش و یکسان سازی نرخ ارز ابزاری است که از آن می توان برای رسیدن به بعضی از اهداف اقتصادی کشور استفاده کرد، اما وقتی به هدف تبدیل می شود، فساد اقتصادی و رانت را به دنبال خواهد داشت.

مهدی مسایلی مسوول کمیته خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری کمیسیون نیز در اینباره خاطرنشان کرد: متاسفانه در دولت های دهم و یازدهم به دلیل مشکلاتی که در فروش نفت به وجود آمد، ساده ترین راه کنترل اقتصاد، مانور بر روی نرخ ارز بود.بازی با نرخ ارز تنها راه نجات اقتصاد ایران نیست.

احسان خیام باشی مسوول کمیته بازیافت نیز در ادامه این نشست گفت: اگر عرضه و تقاضای واقعی در کشور وجود داشته باشد و دولت بازارسازی نکند، قیمت ارز نوسان زیادی را تجربه نخواهد کرد.

«مهدی فخاری» دبیر کمیسیون صنایع گفت: در اقتصاد کشور همیشه با رکود یا تورم مواجه خواهیم بود و این ها بزرگترین معضل اقتصاد هستند که بر اثر عدم انعطاف پذیری قیمت ها و دستمزدها به وجود خواهند آمد.

وی افزود: وقتی تقاضا کم می شود در یک شرایط انعطاف پذیر، قیمت ها باید خودشان را تعدیل نمایند اما وقتی قیمت ها چسبنده بوده و قادر به تعدیل نباشند، تقاضا از عرضه فاصله گرفته و رکود یا تورم به وجود می آید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز