صرفه جویی و مصرف بهینه آب در فضای سبز

۴۶درصد فضای سبز اصفهان در معرض خشکسالی

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۱۴:۴۲:۳۳
کد خبر: ۴۲۶۸۷۵
۴۶درصد فضای سبز اصفهان در معرض خشکسالی
استاندار اصفهان گفت: رعایت الگوی فضای سبز متناسب با شرایط خشکسالی را بسیار ضروری است و باتوجه به خشکسالی شدید باید در جهت صرفه جویی و مصرف بهینه ، تغییر الگوی فضای سبز و سایراقدامات لازم اقدام نماید.

به گزارش برنا ازاصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ای که در خصوص چگونگی بررسی میزان فضای سبز شهر اصفهان، برگزار شد، اظهارداشت: شهرداری اصفهان باید لیست کلیه چاه های مجاز و غیر مجاز و همچنین چاه های متروکه ی خود را در اختیار آب منطقه ای قرار دهد تا میزان دقیق مصرف روشن شود.

وی در خصوص تأمین آب فضای سبز اصفهان تصریح کرد : چنانچه به گفته ی شهرداری ۵۴ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شهرداری است بایستی روشن شود مصرف بهینه چقدر است.

مدیریت ارشد استان افزود: پس از بررسی های لازم اگر تخصیص مصوب آب فضای سبز شهر کمتر از نیاز بهینه شهرداری است باید برای تأمین آب تصمیم لازم اتخاذ شود و البته شهرداری نیز باید در جهت صرفه جویی و مصرف بهینه ، تغییر الگوی فضای سبز و سایراقدامات لازم اقدام نماید.

وی رعایت الگوی فضای سبز متناسب با شرایط خشکسالی را بسیار ضروری خواند و گفت: در ۴۰ سال گذشته وضعیت خشکسالی بدین گونه نبوده است لذا برای میان مدت لازم است کلیه ی شیوه ها ، روش ها و اقدامات جهت کاهش مصرف با حفظ سطح فضای سبز بررسی و انجام شود.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه در کوتاه مدت نیز لازم است کمیته ای در خصوص میزان مصرف آب فضای سبز اصفهان تشکیل شود،‌گفت: این کمیته باید منطقه به منطقه شرایط را بررسی و برای هر منطقه تصمیمات مربوطه را اتخاذ نماید که این کمیته با مسئولیت فرماندار اصفهان و عضویت شهردار اصفهان و مدیریت آب منطقه ای استان خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان نیز در این جلسه اظهارداشت: در شرایط بحرانی آب، نگهدای این الگوی فضای سبز امکان پذیر نخواهد بود و تغییر الگوی فضای سبز با توجه به دورنمایی که از بحران آب مشاهده می شود بسیار ضروری بلکه حیاتی است.

میرمحمد صادقی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای استان از هرگونه کمکی در این خصوص دریغ نخواهد کرد، گفت: شهرداری اصفهان نیز باید به محدودیت های موجود توجه داشته باشد.

وی افزود: نتایج نهایی مطالعه و تحقیق در خصوص حقابه ها با همکاری مردم تا آخر تابستان اعلام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه در اصفهان ۵۰ درصد و در شرق استان حدود ۸۰ درصد کاهش بارش گزارش شده است، گفت: وضعیت بسیار سخت است و وضعیت آب های زیرزمینی نیز بسیار وخیم می باشد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: ۴۶ درصد فضای سبز شهر اصفهان در معرض خشکسالی می باشد و ۲۳۰ هزار اصله درخت در معرض خشکی می باشد.

وی با بیان اینکه اصفهان در مقایسه با سایر شهرها در استفاده از گونه های مقاوم به کم آبی نمونه بوده است، گفت: ۸۰ درصد از فضای سبز اصفهان نیز مجهز به آبیاری نوین و تحت فشار است.

احمد سلیمانی پور اضافه کرد: اگر فضای سبز اصفهان از بین برود جایگزینی برای آن وجود ندارد بطوری که درختان منطقه ی ناژوان نیز بعنوان ریه ی شهر اصفهان در معرض خطر می باشد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، دکتر مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان هم در این جلسه بر هماهنگی و همکاری کامل با مدیریت آب استان در جهت کاهش مشکلات تاکید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز