جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان شهرضا برگزار شد

توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان در حوزه سواد رسانه‌ای

۱۳۹۵/۰۵/۰۶ - ۱۳:۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۳۷۷۵۶
توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان در حوزه سواد رسانه‌ای
کارشناس سازمان های مردم نهاد اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت:از دید شهروندان 15 تا 34 ساله شهر اصفهان مهمترین مؤلفه سبک زندگی متأثر از فضای مجازی، پیامدهای فضای مجازی بود.

به گزارش برنا از اصفهان، دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان شهرضا با موضوع آسیب شناسی فضای مجازی  در محل سالن شهید باهنر فرمانداری شهرضا با حضور خانم طاهری و خانم قاسمی از اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان برگزار شد.

در ابتدای جلسه ، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شهرضا، به بررسی مصوبات جلسه قبل که اردیبشت ماه سال جاری با محوریت هفته جوان برگزار گردیده بود پرداخت و از همکاری ادارات در زمینه اجرایی نمودن مصوبات مربوط به دستگاه خود و ارائه گزارش به این اداره تشکر و قدردانی کرد.

علی نقی انصاری ادامه داد: البته از برخی ادارات توقع همکاری بیشتر می رود که متأسفانه در زمینه اجرایی نمودن مصوبات و حضور در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان شهرضا همکاری شایسته ای ندارند.

وی افزود: جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان که با محوریت اداره ورزش و با ریاست فرماندار محترم برگزار می گردد از این پس می بایست با جدیت بیشتری پیگری شود.

در ادامه جلسه زهرا مردانی کارشناس امور جوانان اداره ورزش و جوانان شهرضا به تبیین موضوع جلسه پرداخت و گفت: امروزه ما با گسترش تکنولوژی روبرو هستم؛ از یک طرف فضای مجازی وسیله برقراری ارتباط ما و اطلاع از آخرین اطلاعات علمی و اخبار روز را میسر می کند و از طرف دیگر مسائل غیر اخلاقی که در بحث فضای مجازی وجود دارد تأثیرات نامطلوبی را روی افراد دارد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز با نگاه دغدغه مندانه، اهمیت فضای مجازی را همتراز با انقلاب دانسته اند و فرموده اند باید در این فضا انقلاب صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: 85درصد از جوانان ایرانی وقت قابل توجهی را در فضای مجازی سپری می کنند. از این رو لازم است در زمینه توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان در حوزه سواد رسانه‌ای برنامه ریزی و به تولید محتوای سالم پرداخت.

مردانی خاطرنشان کرد: باید به جوانان آموخت با دیدگاه تحلیل گرایانه و انتقادی وارد این فضا شوند تا بتوانند از سفره فضای مجازی به گونه ای هوشمندانه و مفید بهره مند شوند.

در ادامه این نشست دکتر زهرا طاهری کارشناس سازمان های مردم نهاد اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با استناد به پژوهش خود به تبیین وضعیت موجود استفاده از فضای مجازی و عوامل تأثیر گذار برآن پرداخت و تاکید کرد: سبک زندگی متأثر از فضای مجازی به عنوان سبک زندگی دوم افراد در امتداد سبک زندگی دنیای واقعی تأثیر گذار است که مؤلفه های آن نیز بدین شرح می باشد: بازنمایی هویت، کسب لذت، تولید محتوا، بهره مندی از خدمات، ایجاد ارتباط و پیامدهای فضای مجازی.

او اظهار داشت: از دید شهروندان 15 تا 34 ساله شهر اصفهان مهمترین مؤلفه سبک زندگی متأثر از فضای مجازی، پیامدهای فضای مجازی بود. همچنین در زمینه علت استفاده از فضای مجازی تخلیه هیجانی نسبت به گذراندن اوقات فراغت و تأمین نیازهای جنسی نمره بالاتری را به خود اختصاص داد. از نتایج دیگر پژوهش مذکور این بود که؛ تولید محتوای غیر رسمی نسبت به محتوای رسمی، استفاده از خدمات اقتصادی فضای مجازی نسبت به خدمات اجتماعی، آسیب های روانی استفاده از فضای مجازی نسبت به آسیب های فیزیکی آن نمره بالاتری را در جامعه آماری مورد نظر کسب کرد.

وی یادآور شد: دهه هفتاد و هشتادی ها نسبت به دهه شصتی ها تأثیرگذاری بیشتری از فضای مجازی دارند. کسب دانش خانم ها بیشتر از آقایان، افراد مجرد بیشترین استفاده از فضای مجازی جهت کسب لذت را به خود اختصاص دادند.

طاهری گفت: سرمایه اجتماعی، اختلال روانی و فردگرایی با سبک زندگی متأثر از فضای مجازی رابطه مثبت و معنادار داشت. همچنین هویت بریکولاژ یا هویت چهل تکه رابطه قوی و مثبتی با سبک زندگی متأثر از فضای مجازی داشت.  او در ادامه سخنان خود گفت؛ بر اساس نتایج پژوهش گونه شناسی‏ از سبک زندگی بدست می آید که بدین شرح است؛ 1-افرادی که در عین استفاده از فضای مجازی زندگی خود را مدیریت می کنند. 2-افرادی که اتحاد بین زندگی واقعی و فضای مجازی آن ها وجود دارد اما یکسری از ضد ارزش ها را نیز با خود بهمراه دارند. 3- افرادی که بین فضای مجازی و واقعی مردد هستند. 4- افرادی که بدنبال جبران کمبودهای خود در دنیای واقعی به فضای مجازی رو می آورند.. 5- افرادی که ترجیح می دهند وارد این فضا نشوند.

در ادامه جلسه خانم قاسمی کارشناس امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با بیان اینکه آینده اجتماعی در فضای مجازی شکل می گیرد به تشریح کارگروه های فضای مجازی؛ خانواده، هویت و آسیب های اجتماعی؛ اشتغال و تشکل های مردمی؛ علمی و پژوهشی؛ تولید محتوای دیجیتال؛ بازی های رایانه ای پرداخت.

مهندس محمدحسین داراب معاونت محترم فرمانداری شهرضا نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد؛ بخش مهمی از سبد فرهنگی ما به فضای مجازی اختصاص دارد که نتایج آن بر سایر بخش های زندگی نیز مشهود است. وی گفت:  لازم به ذکر است فواید فضای مجازی قابل انکار نیست. از آنجاکه ترافیک کارها بالا می باشد فضای مجازی به سرعت دادن انجام کارها کمک کرده است.

داراب اظهار داشت: از سوی دیگر فضای مجازی به بنیاد خانواده آسیب رسانده و از تبعات آن افزایش آمار طلاق، خودکشی، سرقت، تضعیف اعتقادات دینی، قبح شکنی و هنجارشکنی می باشد و دلیل آن نیز این است که  چون ما بهره برداری مناسبی از این فضا نداشته ایم دشمن خوب توانسته است از این فضا بهره برداری کند. او تأکید کرد با ایجاد نشاط اجتماعی و اختصاص سرانه ورزشی بیشتر بایستی در جهت روی آوردن کمتر جوانان به فضای مجازی گام برداشت. وی در پایان گفت: شهرضا خانه دیجیتال دارد و از همکاران در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود در زمینه تولید محتوای سالم کار کنند.

در ادامه جلسه، کلیه رؤسا و نمایندگان ادارات عضو ستاد ساماندهی امور جوانان در ارتباط با آسیب شناسی فضای مجازی به تبادل نظر پرداختند.مهدی الصاق رئیس پلیس فتا نیز به اقدامات خانه دیجیتال و اورژانس اجتماعی در شهرستان شهرضا  اشاره داشت.

 به نقل از روابط عمومی اداره ورزش و جوانان شهرستان شهرضا، برگزاری همایش پیاده روی و کوهگشت خانوادگی با عنوان یک روز بدون تلفن همراه یا یکروز بدون اینترنت، تولید محتوای سالم برای فضای مجازی از طریق خانه دیجیتال شهرضا توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بالا بردن سواد رسانه ای دانش آموزان از طریق کارگاه آموزشی فضای مجازی توسط پلیس فتا و  انجام پژوهش در زمینه فضای مجازی در شهرستان شهرضا از اهم مصوبات این جلسه بود.

 

نظر شما