اصفهان مهد هنر، فرهنگ، تمدن، معنویت، تاریخ و خلاقیت

ضرورت حفظ و صیانت از میراث ارزشمند هنرهای سنتی و صنایع دستی

۱۳۹۵/۰۷/۰۵ - ۰۹:۰۴:۳۹
کد خبر: ۴۶۱۳۳۱
ضرورت حفظ و صیانت از میراث ارزشمند هنرهای سنتی و صنایع دستی
استاندار اصفهان گفت:جانمایه ی حیات اصفهان هنر است و برگزاری اجلاس مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان گواه خلاقیت و شکوه هنر این دیار است و ما اصفهان را مهد هنر، فرهنگ، تمدن، معنویت، تاریخ و خلاقیت می نامیم و اصفهان شهر موزه ای است که پلکان تاریخ است.

به گزارش برنا از اصفهان اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در آیین افتتاحیه ی اجلاس مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی، اظهارداشت: بعنوان استاندار استان هنر خیز و هنرپرور اصفهان، مفتخرم تا از طرف مردم فرهنگ دوست، هنر آفرین، خلاق و سخت کوش اصفهان، حضور شما را در این مراسم در میعادگاه هنر و اندیشه، فرهنگ و تمدن، حکمت و معنویت دیار همیشه جاوید ایثار و مقاومت و شهر بی بدیل گنبدهای فیروزه ای و شهر جهانی صنایع دستی خیرمقدم عرض نمایم.

استانداراصفهان افزود: زمانی که سخن از اصفهان است، سخن از کهن شهری است که سفرنامه نویسان و مورخین آنرا سحر آمیز و افسانه ای خوانده اند و این تعریفی از آن سوی دنیای اصفهان است.

رسول زرگرپور اضافه کرد: ما اصفهان را مهد هنر، فرهنگ، تمدن، معنویت، تاریخ و خلاقیت می نامیم و اصفهان شهر موزه ای است که پلکان تاریخ است.

زرگرپور افزود: اصفهان سرزمینی با بیش از ۷ هزار سال تمدن مکشوف، سه دوره تاریخی پایتخت سیاسی ایران و بیش از ۲۲ هزار جاذبه ی فرهنگی، تاریخی، طبیعی، مذهبی و گردشگری است و ۱۰۲ اثر هنری دارای مهراصالت یونسکو دارد.

مدیرارشد استان با اشاره به اینکه جانمایه ی حیات اصفهان هنر است، اظهارداشت: رمز و راز شکوه جاودانه این خاستگاه بی بدیل تمدن و فرهنگ و هنر ایران اسلامی را باید در دل ارزش های تعالی بخش و مولفه های مهم و سرنوشت سازی همچون اصالت، دیرپایی مدنیت، اقتدار معنوی اندیشه و حکمت، پویش فرهنگی و جوشش بی وقفه ی هنر و دیانت جستجو کرد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: آیین ها، باورها، آداب و سنن، هنرهای بومی و اصیل و ارزش های برآمده از ژرفای فرهنگ پویا و ماندگار و معنویت هستی بخش این بوم کهن که در گذرگاه تاریخ و طی قرون و اعصار متمادی به اوج پختگی و بالندگی رسیده است از یک سو و همچنین ذوق و نبوغ شگرف هنری که در آثار ارزشمند صنایع دستی و نیز معماری تجلی و تبلور یافته از سوی دیگر، از مصادیق بارز میراث فرهنگی ملموس و ناملموس اصفهان است.

رسول زرگرپور افزود: در حقیقت دست آفریده های هنری و صنایع دستی و مواریث بی نظیر آن تجلی همان معنویت جاودانه و ناملموس است که بیانگر ذوق هنری کمال یافته و ایمان مذهبی هنرمندان سازنده ی آن است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان اصفهان، میراث بزرگ هنری این دیارند، افزود: این هنرمندان با خلق آثاری ارزشمند برگ زرین دیگری را در کتاب جاودانه هنر رقم زده اند.

استانداراصفهان اظهارداشت: بدون شک در عصری که پدیده هایی نظیر جهانی شدن و ظهور فضاهای مجازی، مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری ملل دنیا را در نوردیده و اصالت جوامع بشری را در حوزه های مختلف کم رنگ می کنند، ضرورت حفظ و صیانت از حریم و موجودیت میراث ارزشمند هنرهای سنتی و صنایع دستی بیش از پیش آشکار می گردد.

زرگرپور یادآور شد: برگزاری اجلاس مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان گواه خلاقیت و شکوه هنر این دیار است و شأن منزلت این خطه هنرپرور را در نزد جهانیان بیش از پیش نمایان می سازد.

استانداراصفهان در پایان ضمن تقدیر از تلاش های مسئولین شورای جهانی صنایع دستی و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در انتخاب اصفهان بعنوان محل برگزاری اجلاس، گفت: بر این باورم که این فرصت طلایی بیش از پیش ظرفیت ها و گنجینه های پنهان اصفهان، این دانشنامه ی هنر و معماری اسلام را در توسعه ی گردشگری بین المللی تبیین و فراهم می سازد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز