شهردار اصفهان:

کاهش دامنه خسارت‌های انسانی با راه‌اندازی مرکز فناوری‌های نوین

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۱۵:۲۵:۴۲
کد خبر: ۴۶۴۴۷۲
کاهش دامنه خسارت‌های انسانی با راه‌اندازی مرکز فناوری‌های نوین
شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان با رویکردی دانش‌محور، با راه‌اندازی مرکز فناوری‌های نوین شهری و استفاده بهنگام فناورانه جدید زمینه‌های کاهش دامنه خسارت‌های انسانی را در بروز بحران‌های ثانوی پیش‌بینی و فراهم آورده است.

به گزارش برنا و  به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در کنفرانس بین‌المللی انجمن یکپارچه ریسک سوانح اظهار کرد: امروزه مدیریت بحران به عنوان یکی از چالش‌های همیشگی بشر در دنیا بوده و هست به نحوی که با وجود تلاش‌ها و تمهیدات لازم، اغلب مدیران بحران حتی در کشورهای پیشرفته در مقابله با بحران‌ها تسلیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: کشور عزیزمان ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، تنوع و گستردگی اقلیمی و وضعیت زمین‌شناختی یکی از کشورهای آسیب‌پذیر جهان به شمار می‌آید، به طوری که از 40 نوع بلایای طبیعی که در جهان به ثبت رسیده 31 نوع آن در کشور ما به وقوع پیوسته و ایران را در زمره 10 کشور اول آسیب‌پذیر در مقابل بحران‌های طبیعی دنیا به ویژه منطقه آسیا می‌دانند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پس از هند و بنگلادش، چین و ایران در مقام بعدی کشورهای حادثه‌خیز آسیا قرار دارند، ادامه داد: کلانشهر اصفهان با جمعیتی در حدود 2 میلیون نفر، 15 منطقه شهری و 200 محله، دارای شبکه گسترده‌ای از مراکز اقتصادی، تاسیسات و شریان‌های حیاتی شهری حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: عمده‌ترین عامل موفقیت مدیریت شهری در زمان بحران به میزان آمادگی قبل از وقوع بحران بستگی دارد، در غیر این صورت شاهد تعمیق و تشدید بحران خواهیم بود.

جمالی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: شهرداری اصفهان با رویکردی دانش‌محور، با راه‌اندازی مرکز فناوری‌های نوین شهری و استفاده بهنگام فناورانه جدید مانند ربات‌های آتش‌نشان و زنده‌یاب، سیستم‌های ترافیکی هوشمند، پهپادها و نظایر آنها، زمینه‌های کاهش دامنه خسارت‌های انسانی را در بروز بحران‌های ثانوی پیش‌بینی و فراهم آورده است.

وی تاکید کرد: بی‌شک چنین فناوری‌هایی سبب کاهش زمان و هزینه در زمان وقوع حوادث می‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره به برخی از اقدامات پیشگیرانه شهرداری اصفهان گفت: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و ابنیه‌های تاریخی و قدیمی، ساخت پهپادهای آتش‌نشان، ربات‌های زنده‌یاب و آتش‌نشان، سیستم‌های هوشمند کابلی و وایرلس، روشنایی هوشمند شهری، کنترل و هوشمندسازی دوربین‌های شهری، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای شهرداری همچون رادیو شهر جهت اطلاع‌رسانی به موقع در زمان حادثه، آموزش نیروی انسانی برای حضور به موقع در زمان حادثه، بهره‌برداری از فناوری GIS در زمینه شناخت بحران، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت اشیاء و وسایل خطرناک و مدیریت امداد از جمله اقدامات مهم پیشگیرانه شهرداری اصفهان است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آتی شهرداری در مواقع بروز بحران تاکید کرد: ضرورت پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه شهری در راستای مدیریت بحران، برنامه‌ریزی دقیق در جهت تکمیل آمار صحیح و تهیه بانک اطلاعات منسجم و به روز، ضرورت هماهنگی و تبعیت سازمان‌های خدماتی و امدادی در مواقع وقوع بحران، متناسب‌سازی امکانات، تجهیزات و فناوری‌های نوین با جمعیت شهر اصفهان، تهیه برنامه و طرح جامع مدیریت بحران و نقشه خطرپذیری شهر اصفهان از برنامه‌های آتی شهرداری اصفهان محسوب می‌شود.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: به امید آنکه به پشتوانه بهره‌گیری از تازه‌های دانش ایمنی، پیشگیری، کنترل و مدیریت بحران، افق‌های روشنی به روی جهانیان گشوده شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز