مسوولان استانی باید پاسخگوی نیاز اشتغال باشند

رشد نرخ بیکاری در استان اصفهان بیش از ۲ درصد متوسط کشور

۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۱۱:۳۵:۴۴
کد خبر: ۴۸۴۸۶۸
رشد نرخ بیکاری در استان اصفهان بیش از ۲ درصد متوسط کشور
بر اساس گزارش نیروی کار برای تابستان 1395، استان اصفهان با 17.4 درصد بیشترین نرخ بیکاری را پس از دو استان کرمانشاه و چهار محال بختیاری در میان استان های کشور به خود تخصیص داده است.

به گزارش برنا از اصفهان،شرایط اقتصادی کشور در هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم به دنبال بی برنامگی و سوء مدیریت باوجود درآمدهای سرشار نفتی به گونه ای رقم زده شد که مردم تبعات آن را در این سال ها حس می کنند.

افزایش نقدینگی، بالارفتن معوقات بانکی، بالارفتن نرخ بیکاری، شرایط رکود و تورمی که در ابتدای دولت یازدهم بر اقتصاد کشور حاکم بود،سیاست های نادرست در حوزه بین المللی که منجر به انزوای ایران و در نهایت تحریم ها شد، تعطیلی واحدهای اقتصادی، فعالیت با ظرفیت کمتر از 30 درصد بسیاری از بنگاه های اقتصادی، تخریب محیط زیست، بیکاری بالای زنان جوان (47.3درصد) و بسیاری از مصائب دیگر همه و همه تبعات هشت سال بی درایتی دولت های نهم و دهم است.

متاسفانه بر خلاف اهداف و برنامه های دولت یازدهم که  گام های مهمی در عرصه بین المللی و اقتصادی برداشته، سوء مدیریت و بی برنامگی در استان اصفهان بویژه در بخش تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بیداد می کند!

فرایند توسعه متکی به تولید و ایجاد ثروت است و باوجود آن که مسوولان همواره از بهره مندی نیروی انسانی جوان و توانمند گفت و گو می کنند، اما بخش وسیعی از نیروی کار جوان کشور بدون شغل هستند و نقشی در تولید ملی ندارند.

استان اصفهان پتانسیل های خوبی به لحاظ منابع انسانی و طبیعی دارد اما اگر از این سرمایه بهره ای نبریم همین سرمایه می تواند به ضد خود بدل شده و موجب افزایش آسیب های اجتماعی از جمله فقر،فحشا و طلاق گردد.

نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان در تابستان 1395 به طور عام بین 40.2 تا 40.7 درصد و در تابستان 1394 بین 37.7 تا 40.4 درصد بوده است.

تردیدی نیست، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به دلیل افزایش تقاضای کار و جویندگان کار است و مسوولان استانی باید پاسخگوی نیاز اشتغال آنان باشند.

اقتصاد ایران سال های متمادی است در انتظار تحقق رونق اقتصادی است تا جوانان کشور را از دور باطل تحصیلات دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و سپس بیکاری رها سازد.

«کار نکرده» و « راه نرفته» بسیار است و اقتصاد کشور به ویژه استان اصفهان در انتظار رخدادهای خوب اقتصادی ست. و لازمه تحقق این موضوع  مدیریت کارآمد و احیای شایسته سالاری و تخصص گرایی به جای مدیریت محافظه‌کارانه ،رانتی و سیاست زده کنونی می باشد.

وحید آب نیلی

مدرس دانشگاه و کارشناس خبره تعاون،کار و رفاه اجتماعی

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز