۱۵درصد پناه جویان به ایران در اصفهان زندگی می کنند

اصفهان منطقه ای امن برای مهاجرین و پناهندگان

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۵:۴۰:۱۷
کد خبر: ۴۸۵۹۸۵
استاندار اصفهان در دیدار با رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تهران عنوان کرد: بر اساس ، تعالیم عالیه دین مبین اسلام و فرامین و تاکیدات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی، خود را موظف به رسیدگی ویژه به امور پناهندگان و مهاجران در همه ی ابعاد می دانیم.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در دیدار سیوانکا داناپالا رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تهران و تعدادی از سفرا و کارداران سفارت خانه های کشورهای مختلف اروپایی و آسیائی با ایشان اظهارداشت: ایران از امن ترین کشورهای منطقه و اصفهان از امن ترین استان های کشور است که میزبان توریست های مختلف و همچنین مهاجرین و پناهندگان کشورها مختلف است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد پناهندگانی که در ایران زندگی می کنند در اصفهان سکونت دارند، گفت: ۱۲۰ هزار نفر از پناهندگان کشور افغانستان و عراق و ۵۰ هزار نفر از مهاجرین در اصفهان زندگی می کنند و به همین تعداد نیز مهاجرین غیرقانونی در استان وجود دارند.

زرگرپور با بیان اینکه بیش از ۵۲ هزار نفر دانش آموز در مراکز آموزشی استان تحصیل می کنند که برخی از آن ها هیچگونه مدرکی ندارند ادامه داد: بیش از ۲ هزاردانشجو در دانشگاه های اصفهان تدریس می کنند و این ها جزئی از جامعه ی اصفهان هستند و کمتر از ۳ درصد آن ها در مهمان شهرها زندگی می کنند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: برخلاف آنچه در اروپا اتفاق افتاده است، جمهوری اسلامی ایران همواره از پناهندگان به خوبی پذیرایی کرده و کمک به آنها را اقدامی بشر دوستانه قلمداد کرده است و فاصله ای بین پناهندگان و مردم کشور وجود ندارد.

رسول زرگرپور اظهار داشت: بر اساس تمدن این کشور، تعالیم عالیه دین مبین اسلام و فرامین و تاکیدات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی، خود را موظف به رسیدگی ویژه به امور پناهندگان و مهاجران در همه ی ابعاد می دانیم و آنان را جزئی از جامعه ی خود تلقی می کنیم.

وی افزود: ناامنی هایی که در اطراف کشور وجود دارد باعث شده است که سیل ورود مهاجرین به کشور نه تنها کاهش نداشته باشد بلکه در زمان هایی نیز افزایش پیدا کند.

استانداراصفهان با اشاره به اینکه نا امنی های سوریه موجب عزیمت پناهندگان زیادی به مرزهای کشورهای اروپایی شد، افزود: گرچه مهاجرت این پناهندگان، دردآور است اما موجب شد تا کشورهای اروپایی تبعات سیل مهاجران به دیگر کشورها را بیشتر احساس کنند که امیدواریم احساس همدردی بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی یادآور شد: در دو دهه ی گذشته بارها شاهد سیل مهاجرت از افغانستان و عراق بوده ایم و بهتر از کشورهای اروپایی از این مهاجران میزبانی کردیم و تلاش نموده ایم که در این مدت میزبانان خوبی برای مهاجران باشیم.

زرگرپور با اشاره به بازدید اعضا از امکانات و اقدامات صورت گرفته جمهوری اسلامی ایران در اصفهان، گفت: نقطه نظرات اصلاحی و نقادانه می تواند در بهبود اقدامات موثر باشد چرا که معتقدیم که پناهندگان مستحق این امکانات هستند و همچنین این بازدید ها باعث خواهد شد که کشورهای دیگر در جریان مشکلات کشورهای میزبان پناهجویان قرار بگیرند.

استانداراصفهان در ادامه به اشاره به اینکه نرخ بیکاری در اصفهان ۳ درصد بالاتر از متوسط کشور است، گفت: در شرایط فعلی فرصت های شغلی برای ما بسیار مهم است و تاکنون برای ۴۳ هزار نفر پناهنده فرصت شغلی داده ایم که به همین میزان فرصت های شغلی مردم ایران را گرفته است و فشارهای اقتصادی و اجتماعی را به استان وارد می کند ولی همچنان این روند را ادامه می دهیم.

مدیرارشد استان با بیان اینکه در خصوص مدارس محدودیت وجود دارد، گفت: در حال حاضر نیازمند مدارس جدید، بازسازی مدارس و ایمن سازی آن ها هستیم وبا این وجود ۱۶۰ مدرسه ی ۱۰ کلاسه در اختیار فرزندان مهاجرین است و علیرغم برخی فشارهای اجتماعی این روند را هم ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از تخت های بیمارستان های استان در اختیار مهاجرین است، گفت: باتوجه به کمبود تحت های بیمارستانی در استان این امر نیز باعث ایجاد فشار به مدیریت استان شده است.

زرگرپور خاطر نشان کرد: تا زمانی که مهاجرین در اصفهان زندگی می کنند از این امکانات و نعمات برخوردار هستند و مدیریت استان قصد محدود کردن این امکانات را نخواهد داشت چرا که تمدن کهن ما ، آموزه های اسلام و دستورات مقام معظم رهبری این اجاره را به ما نخواهد داد.

رسول زرگرپور افزود: راه حل اصلی این است که کشورهای اروپایی کمک کنند تا امنیت در کشورهای مبدأ پناهندگان هرچه سریعتر برقرار شود و شرایط برای بازگشت پناهجویان به کشورهای خود فراهم گردد.

استانداراصفهان همچنین خواستار کمک به کشورهای میزبان پناهندگان از سوی مجامع بین المللی شد و گفت: کمک به کشورهای میزبان موجب می شود تا خدمات بهتری به پناهندگان ارائه شود و بخشی از محدودیت ها و کاستی ها را جبران نماییم و امیدوارم سفیران اروپایی در راستای کمک به کشورهای میزبان پناهجویان و پناهندگان اقدام کنند.

خدمات ارائه شده ی ایران به پناهندگان مثال زدنی است

سیوانکا دانا پالا نیز در این دیدار اظهارداشت: چنین ملاقات ها و بازدید هایی اهمیت کشورهای میزبان به مهاجرین را نشان می دهد.

دانا پالا با اشاره به اینکه در سال گذشته جمهوری اسلامی ایران ۵۲ میلیون دلار برای کمک به پناهندگان هزینه کرد، گفت: این درحالی است که جامعه جهانی برای کمک به این پناهندگان تنها هشت میلیون دلار کمک کرد که در مقابل رقمی که ایران برای پناهندگان هزینه کرده است، بسیار کم است.

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تهران با اشاره به اینکه در اختیار قرار دادن امکانات و پذیرش به این شمار از پناهجویان و مهاجرانی که به اجبار محل سکونت خود را ترک کرده اند، چالش هایی را به دنبال دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان افغانستانی و عراقی به خوبی میزبانی کرده است.

وی با اشاره به درگیری های منطقه و بحران سوریه گفت: شرایط سوریه و سیل مهاجران و پناهندگان سوری به کشورهای اروپایی، توجه جامعه جهانی برای کمک به پناهندگان را به خود جلب کرد و موجب شد تا سمینارهای بزرگی در کشورها از جمله آمریکا برای کمک به مهاجران و پناهندگان برگزار شود.

داناپالا با بیان اینکه کمک به پناهجویان و مهاجران یک مسئولیت بین المللی است، تصریح کرد: یکی از نتایج این سمینارها این بود که جامعه جهانی یکبار دیگر با پناهجویان و پناهندگان ابراز همدردی کند و به کشورهایی که میزبان این پناهجویان و پناهندگان می شوند، کمک نماید.

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تهران خدمات ارائه شده ی ایران به پناهندگان را مثال زدنی خواند و گفت: در بازدید کمیسر عالی امور پناهندگان ملل متحد از ایران ایشان نیز اذعان داشتند که کشور ایران الگو برای کشورهای دنیا است و خدمات آموزشی و فنی و حرفه ای و بهداشتی نظیر بیمه ی سلامت به پناهندگان ارائه می شود که بسیار ستودنی است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز