موسسه سرزمین قصه های کهن برگزار می کند

جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان در اصفهان

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۶:۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۸۶۵۴۱
جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان در اصفهان
دبیر اجرایی جام باشگاه های کتاب خوانی در اصفهان می گوید:موسسه سرزمین قصه های کهن مجری طرح باشگاه های کتاب خوانی در اصفهان است و امروز با حضورمدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این جام را برگزار می کنیم.

به گزارش برنا از اصفهان،کتاب، خواندن ، عطش دانستن و پرواز در هزار توی کلمات ، تورا می برند به جایی که روح و فکرت را بارور می سازد و پرمی کشی در رویاها و آرزوها و روی رنگین کمان جادویی صور خیال راه می روی و ذهنت را پر می دهی تا ببیند هرآنچه که نیاز به دانستن را اغنا می کند.اما خواندن این روزها در سرزمین ما بین هزاران شبکه اجتماعی و کانال ها و دنیای مجازی ، لای بوق ماشین و ترافیک و روزمرگی ها دنبال کور سویی برای بقا می گردد. کتاب ها درحال تل انبار شدن هستند و از حجم تردد در کتاب فروشی ها کاسته شده است.

با این حال عده ای برای نجات کتاب و کتاب خوانی ترویج این فرهنگ میمون و مبارک که بالندگی و مطالبه گری انسان را در پی دارد وارد عمل شده اند و با اجرای طرح جام باشگاه های کتاب خوانی سعی کرده اند فرهنگ خواندن را در بین کودکان و نوجوانان ترویج دهند. جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرح جدیدی برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است.

این باشگاه‌ها در مرحله اول در ۱۶ اصفهان، اهواز، تبریز، بوشهر، خورموج، دزفول، رامهرمز، رشت، سبزوار، شهرری، شهرکرد، شیراز، کاشان، گنبدکاووس، نیشابور و یزد تشکیل شده اند.

در یک مرحله پژوهشگران و مدرسان برجسته حوزه کودک و نوجوان پس از چند جلسه هماهنگی اولیه، به همه این شهرها مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را برای تعدادی از مربیان ارائه دادند. بر این اساس، هر مربی که بیشتر در یکی از دستگاه‌های آموزشی یا فرهنگی شهر فعال است (معلمان، روحانیان، مربیان کانون پرورش فکری، کتابداران کتابخانه‌های عمومی و غیره) می‌توانست باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را راه‌اندازی کند.

فرآیند ثبت نام بسیار ساده بو و مربیان اعضای باشگاه خود را به همراه کد ملی آن‌ها معرفی کردند. کد ملی برای هماهنگی‌های بعدی به منظور رساندن کتاب همراه با تخفیف ۵۰ درصد به اعضای باشگاه بود. کتابفروشی‌های هر شهرستان کد ملی بچه‌های آن شهرستان را در اختیار گرفتند و هنگام مراجعه این تخفیف را به آن‌ها ارائه دادند.

کتاب‌های قابل مطالعه در این باشگاه‌ها هم در چهار فهرست و برای گروه‌های سنی مختلف تهیه و ارائه شده‌ بود. این فهرست را هم خود پژوهشگران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان از میان کتاب‌های موجود در بازار انتخاب کرده‌اند و تخفیف فقط به این کتاب‌ها تعلق گرفت.

هدف اصلی از برگزاری این باشگاه‌‌ها، کتاب‌خوانی گروهی کودکان و نوجوانان است؛ اگرچه اهداف دیگری از جمله آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتاب‌فروشی، انتخاب و خرید کتاب، مطالعه و بحث درباره کتاب، چرخش کتاب در میان همسالان، ارزیابی کتاب بر اساس نظر شخصی و دفاع از نظر خود در جمع همسالان، برقراری ارتباط مستقیم میان نویسندگان کودک و نوجوان با خوانندگا نو تهیه یک قطعه فیلم کوتاه (حدود ۱ دقیقه‌ای) با موضوع کتاب نیز مدنظر بود.

    در مرحله بعد، باشگاه‌های شهرستان در یک رقابت داخلی بهترین باشگاه‌ شهرستان، بهترین کتاب خوانده شده در شهرستان، بهترین فیلم ساخته شده و بهترین نامه نوشته شده در شهرستان را برای شرکت در رقابت‌های کشوری انتخاب می‌کند. به همین ترتیب در مرحله کشوری هم بهترین کتاب، نامه، فیلم و باشگاه معرفی و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

دبیر اجرایی جام باشگاه های کتاب خوانی در اصفهان در اینباره می گوید: موسسه سرزمین قصه های کهن مجری طرح باشگاه های کتاب خوانی در اصفهان است و امروز عصر ما مراسم جام باشگاه های کتاب کودکونوجوان را در سالن آمفی تاتر تالار فرشچیان اجرا می کنیم.

فرحناز علیزاده ادامه داد: مهمانان ما در این مراسم علی اصغرسید آبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آتوسا صالحی نویسنده و شاعر و مریم محمد خوانی نویسنده وپژوهشگر هستند. مربیان باشگاه های کتابخوانی به همراه اعضای کودک ونوجوانشان نیز حضور دارند.

وی افزود: در نیمه اول بهمن ها  بخش دیگری از جام باشگاه ها برگزار می شود که باشگاه های کتاب خوانی  که گزارش عملکرد شان را ارسال کرده اند در این مرحله حضورخواهند داشت.دراین مرحله به بهترین باشگاه ، بهترین نامه، به نویسنده پنج نامه برگزیده، به پنج فیلم معرفی کتاب موبایلی  جوایزی اهدا خواهد شد. کتاب های برگزیده و نویسنده برگزیده و مترجم برگزیده توسط خود بچه ها انتخاب می می شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز