ورود تکنولوژی های جدید به سیستم آتش نشانی اصفهان

امداد رسانی در کمترنی زمان با پرنده های عمودپرواز

۱۳۹۵/۰۹/۱۵ - ۱۱:۵۸:۲۲
کد خبر: ۴۸۹۹۴۷
امداد رسانی در کمترنی زمان با پرنده های عمودپرواز
در اقدام مشترک مرکز فناوریهای نوین شهرداری و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مانور آتش نشانی با موضوع کاربرد پرنده های عمود پرواز Drone و با هدف پیدا کردن مکان آتش و فیلمبرداری از صحنه آتش سوزی و سنجش میزان سرعت رسیدن به محل حادثه انجام شد.

به گزارش برنا از اصفهان، رئیس مرکز فناوریهای نوین شهری شهرداری اصفهان در این باره گفت: در دنیای امروز پرنده های عمود پرواز، کاربردهای مختلفی دارند و بسیاری از وظایف مدیریت شهری می تواند با بهره گیری از این تکنولوژی به بهترین نحو ممکن انجام گیرد؛ که یکی از این کاربردها کمک در انجام مأموریت های خطیر آتش نشانی و عملیات امداد و نجات است.

محمدرضا نیلفروشان افزود: در مأموریت های آتش نشانی، سرعت رسیدن به محل حادثه و انجام سریع اقدامات امداد و نجات، نقش قابل توجهی در موفقیت مأموریت ها دارد که این مهم محققان را به استفاده از پرنده های عمود پرواز در آتش نشانی سوق داده است.

وی اضافه کرد: یکی از محاسن کاربرد این فناوری حذف نقش حضور انسان در شرایط خطرناک است که در این راستا، محققان نوعی پرنده عمود پرواز را طراحی کرده اند که با داشتن حسگرهای ویژه قادر به تشخیص آتش سوزی و همکاری در مهار حریق است.

مشاور شهردار اصفهان، از دیگر مزایای بکارگیری پرنده های عمود پرواز بدون سرنشین را قابلیت پرواز در ارتفاعات و در شرایط آب و هوایی مختلف دانست و گفت: اینگونه قابلیت های ویژه موجب شده است بسیاری از فعالان و پژوهشگران توجه مضاعفی بر استفاده های گوناگون از آنها داشته باشند.

نیلفروشان در ادامه به تشریح و توضیح کاربرد این فناوری نوین در مباحث آتش نشانی اشاره کرد و گفت: پرنده های عمود پرواز می‌توانند اولین واحدی باشند که به محل حادثه می رسند و با بررسی محل حادثه به سرعت واحدهای اعزامی را از اطلاعات دقیق حادثه آگاه نمایند؛ تا با حداقل صرف وقت بتوان امداد رسانی را آغاز کرد؛ حتی می‌توان به کمک این پرنده‌ها اطلاعات ضروری را تا رسیدن امدادرسان ها در اختیار حاضران در محل قرار داد.

وی گفت: در آتش سوزی ساختمان‌ها، پرنده های عمود پرواز می‌توانند به سرعت اطلاعات بسیار مفیدی را با دید از بالا و بررسی ساختمان از زوایای مختلف در اختیار آتش‌نشان‌ها بگذارند.

وی ادامه داد: اطلاعاتی همچون محل دقیق حادثه و فاصله دقیق آن تا مرکز، دورنمای بزرگ از حادثه، مشخص کردن کلیه مکان های حادثه دیده ، معرفی مسیرهای خلوت برای هرچه سریع تر رسیدن آتش نشانان به محل، مشخص کردن درجه حرارت آتش و وسایل و تجهیزات موردنیاز را می توان از طریق این پرنده های عمود پرواز مشاهده کرد.

رئیس مرکز فناوریهای نوین شهرداری اصفهان عنوان کرد: در دنیای امروز پرنده های عمود پرواز وارد فاز جدیدی از فعالیت خود شده اند تا بتوانند در زمان های خاص به کمک شهر و شهروندان بیایند.

وی ادامه داد: امیدواریم شهرداری اصفهان نیز با برنامه ریزی های لازم بتواند، با بهره گیری از این فناوری در خدمت رسانی مناسب به شهروندان کوشا باشد.

رئیس مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان بیان کرد: امیدواریم استفاده از پرندهای بدون سرنشین در کشورمان به امری رایج تبدل شود و با تکیه بر توان داخلی در تولید این پرنده های عمود پرواز بدون سرنشین، بتوانیم شاهد انتقال و توسعه تکنولوژی و ساخت آنها در داخل کشور با ویژگی های خاصی همچون ورود به آتش با قابلیت حمل دوربین های مادون قرمز، عمودپروازهای اورژانس و غیره باشیم.

 

نظر شما