نشست علمی پایش و مقاوم سازی سازه های تاریخی

حفاظت از آثار تاریخی در کنار توسعه مدرنیته شهرهای تاریخی

۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۱۵:۳۷:۱۶
کد خبر: ۵۰۰۳۷۶
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت :هرگونه توسعه شهر سازی و حفاظت از آثار تاریخی می بایست به صورت متوازن برنامه ریزی و اجرا شود.

به گزارش برنا از اصفهان، فریدون اله یاری در میزگرد نشست علمی پایش و مقاوم سازی سازه های تاریخی ضمن تشکر از حضور اساتید رشته های مرمت از سایر کشورهای جهان، مدیران، دانشجویان و کارشناسان میراث فرهنگی در این نشست اظهار داشت: بدون شک برگزاری این نشست در استان تاریخی اصفهان که بخش قابل توجهی از آثار شاخص تاریخی کشور را به خود اختصاص داده، نوید بخش رویدادی مهم در نحوه مراقبت و حفاظت از آثار تاریخی است .

وی ادامه داد: امروزه مهمترین دغدغه ما در حوزه حفاظت از آثار تاریخی، چگونگی توسعه متوازن شهرهای تاریخی به ویژه اصفهان همزمان با حفاظت از آثار تاریخی است .

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: امروزه در چگونگی حفاظت از آثار تاریخی به ویژه در شهرهای تاریخی استان اصفهان با 3 ویژگی مهم مواجه هستیم، در همین رابطه اولین شاخصه ما در شهرهای تاریخی همچون اصفهان، پایش آثار تاریخی در کنار تاسیسات مدرن شهری است، به عنوان نمونه پس از راه اندازی مترو در محور تاریخی چهارباغ اصفهان، جدای از کیفیت عبور مترو از این محور تاریخی در سالهای گذشته، امروز ما با پایش آثار تاریخی در این مسیر همچون: مدرسه چهارباغ و کاخ هشت بهشت پس از راه اندازی مترو مواجه هستیم، لذا آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی در همین راستا از اهمیت ویژه ائی برای ما برخوردار است.

اله یاری به دومین دغدغه میراث فرهنگی در حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: امروز در شهر تاریخی اصفهان با مقوله خشکسالی مواجه هستیم ، لذا پایش پل های تاریخی اصفهان از یکسو و نیاز به استفاده از فناوری های جدید جهت پایش و بررسی واکنش مصالح پایه های این پلها به خشکسالی از اهمیت ویژه ائی برخوردار است.همچنین در اصفهان از سوی دیگر با خطر فرو نشست زمین حاصل از خشکسالی مواجه هستیم که در این زمینه نیازمند پژوهشهای علمی و متقن در زمینه خطر فرو نشست زمین در بافتهای تاریخی حاصل از خشکسالی هستیم.

وی در ادامه سخنانش به سومین دغدغه میراث فرهنگی در حوزه حفاظت از آثار تاریخی در اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: بدون شک با گذشت زمان شاهد پایان عمر مفید مصالح بکار رفته در بناهای تاریخی هستیم. به عنوان نمونه در اصفهان در برخی بناهای تاریخی همچون کاخ چهلستون، به صورت گسترده از مصالح همچون چوب استفاده شده، لذا از یکسو با معضل اتمام عمر این مصالح مواجه هستیم و از سوی دیگر مصالحی همانند چوب با معضلی همانند هجوم آفتها مواجه هستند، همچنین رطوبت نیز یکی دیگر از معضلات حفاظت از آثار تاریخی اصفهان است، با این وصف خوشبختم که به اطلاع برسانم اصفهان از جمله استانهایی است که در حوزه هائی که عنوان شد توانسته پژوهشهای ارزشمند و نظرات مهمی را در این زمینه حتی در سطح بین المللی ارائه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خواستار آن شد که جهت هرگونه توسعه مدرنیته در شهر اصفهان پژوهش جهت تهیه پیوست فرهنگی در راستای حفاظت از آثار تاریخی در کنار توسعه مدرنیته شهرهای تاریخی صورت پذیرد.

شایان ذکر است در ادامه این نشست اساتیدی از کشورهای ترکیه و ژاپن و همچنین اساتیدی از دانشگاه های هنر و اصفهان و همچنین یکی از اعضای شورای شهر به بیان دیدگاههای خود در زمینه حفاظت از آثار تاریخی پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز