حضور بانوان در ورزشگاه نقش جهان

سلفی با ورزشگاه بزرگ اصفهان

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۱۲:۲۲:۴۶
کد خبر: ۵۰۲۴۴۴
حضور بانوان در ورزشگاه های تمام دنیا اگر امری بدیهی و عادی باشد، در اینجا غیر طبیعی و ماورایی است.

به گزارش برنا از اصفهان،آن هم حضور در ورزشگاه فوتبال که خط قرمز های فراوانی دارد. البته اگر ایرانی نباشید و تیم ملی کشورتان مقابل ایران به میدان به رود و از قضا ورزشگاه آزادی محل مسابقه باشد، می توانید بدون هیچ دردسر و محدودیتی وارد ورزشگاه شوید و در جای خیلی خوبی بنشینید و بازی فوتبال را تماشا کنید. البته تاکید می کنم ،اگر ایرانی نباشید به این مهم نائل می شوید.

اما چندی پیش شاهد اتفاق عجیب و خارق العاده ای بودیم که افتتاح ورزشگاه نقش جهان مسبب آن بود و از قضا نه تنها رسانه ای و دردسرساز نشد، بلکه بسیار عادی و به قول عادل فردوسی پور مِلو پیش رفت. این اتفاق خاص که جنجال رسانه ای و ناراحتی عزیزان مسئول را در پی نداشت، مربوط به حضور بانوان خبرنگار اصفهانی ویک نفر از نهاد ریاست جمهوری در ورزشگاه نقش جهان بود.

حضور ما در ورزشگاه در ابتدای امر برای مامورین حراست غیر قابل باور و امری محال بود و بعد از رایزنی روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه و راه حل های پیشنهادی مکرر که مهم ترین آن عدم حمل کیف بانوان به داخل ورزشگاه بود ختم به خیر شد و ما با یک خودکار و دفتر و گوشی همراه مان قدم به نقش جهان گذاشتیم تا نقشی ماندگار را در عرصه ورزش ترسیم کنیم. که معتقدم این وظیفه مهم را به خوبی انجام دادیم.

حرکت پشت سر رئیس فدراسیون فوتبال، مدیرتیم های ملی و رئیس کمیته ملی المپیک شاید برای همه فوتبالیست ها هم اتفاق نیوفتاده باشد که در اولین حضور رسمی ما بانوان خبرنگار در ورزشگاه فوتبال اتفاق افتاد. نکته حائز اهمیت این بود که جز در ابتدای ورود و واکنش نیروهای حراست که مکرر می گفتند وظیفه شان حفظ امنیت مسئولان است و ممکن است ما خبرنگاران در کیف های زنانه خود سلاحی برای برهم زدن این امنیت ولو بطور ناخواسته داشته باشیم، مابقی از حضورما متعجب، شگفت زده و هراسان نشدند و با رویی گشاده برخورد کردند.

بازار مصاحبه هم داغ داغ بود و تمام مسئولان با رویی باز به سوالات بانوان خبرنگار ورزشی و بعضا اقتصادی در خصوص ورزشگاه و هزینه های صرف شده برای ساخت آن جواب می دادند. سوی دیگر میدان تماشاگران و هوادارن تیم محبوب سپاهان مستقر بودند و با وجود دیدن ما به عنوان تنها بانوان حاضر در ورزشگاه، هیچ واکنش منفی به این حضور نشان ندادند و یکسره تیم و بازیکنان محبوب خود را تشویق کردند.

شاید عده ای بگویند که در آن شلوغی حضور تعداد بیش از ده نفر بانو خیلی احساس نشده است؛ اما برای تنویر افکار عمومی بد نیست به این نکته اشاره کنم که بانوان عزیز به دلیل اینکه ممکن بود این اولین و آخرین حضورشان در استادیوم فوتبال باشد، قبل از شروع رسمی مراسم افتتاح تا نیمه های چمن سبز و زیبا و عالی نقش جهان نیز رفتند و سلفی های زیبایی برای عکس پروفابل و صفحات مجازی شان گرفتند که ما هنوزم درحال لایک کردن آنها هستیم. پس بعید است که از نگاه تیزبین تماشاگران دورمانده باشیم.

مخلص کلام اینکه برخلاف تصور مسئولان و صاحبان امر، تماشاگران پذیرفته اند و یا حداقل آمادگی پذیرفتن حضور خانم ها در ورزشگاه را دارند. که اگر نداشتند باید با دیدن ما بجای تشویق محرم نویدکیا و تیم سپاهان، واکنش هایی در غالب شعاردادن، هوکردن و این رفتارهای غیر ادبی از خود بروز می دادند. نویسنده بر این باور است که هواداران و تماشاگران فوتبال آنقدر فهیم هستند که بپذیرند خانم ها نیز حقوق برابر با آنها دارند و می توانند به همراه پدر، برادر و یا همسر و فرزندانشان به ورزشگاه بیایند  و یک فضای خانوادگی توام با آرامش و حمایت همه جانبه هواداران از تیم محبوب شان را تجربه کنند.

مسئولانی که شناخته نشدند

نکته دیگر در افتتاح ورزشگاه نقش جهان موضوع مهم تامین امنیت مسئولان کشور بود که به زعم برادران متعهد ودلسوز حراست ممکن بود با کیف های ما به خطر بی افتد. نیروی حراست با وجود داشتن کارت خبرنگاری بانوان خبرنگار که مهر حراست استانداری روی آن درج شده بود، اعلام کردند که هیچ نهادی را قبول ندارند و فقط از مافوق شان دستور می گیرند. بعد از رضایت دادن مافوق برای حضور ما ، خداراشکر بدون دردسر وارد ورزشگاه شدیم. اما آنچه از ذهن ما فراموش نخواهد شد این بود که عزیزان موظف به حفظ امینت مسئولان ، کمتر شناختی از این مسئولان داشتند بطوریکه با ورود مهندس محمدرضا نعمت زاده  وزیر صنعت معدن و تجارت به ورزشگاه، با داد و فریاد اورا به آخرین ردیف صندلی ها برای نشستن هدایت کردند و گفتند ردیف های جلو مختص مسئولان است! این اتفاق برای دکتر محمد سلطان حسینی مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز به گونه دیگری رخ داد که از توضیح آن خودداری می کنم.

به هرحال بدنیست حالاکه جامعه آماده پذیرش حضوربانوان در ورزشگاه ها شده است، این فرصت را غنیمت شمریم و با فرهنگ سازی شرایط حضوربانوان که پرورش دهنده نسل ها هستند را در ورزشگاه ها فراهم کنیم. فراموش نکنیم که مردان مدعی اند در برابر خانم ها ، رعایت ادب و نزاکت لازم و واجب است، پس حتما خویشتن داری کرده و خودمراقبتی انجام خواهند داد که بانوان نیز حرف رکیک و زشت یادنگیرند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز