کشاورزی باید تقاضای خود را در مصرف آب کاهش دهد

افزایش ۲۰ درصدی شاخص بهره وری آب

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۵:۰۰:۴۳
کد خبر: ۵۰۵۸۹۳
افزایش ۲۰ درصدی شاخص بهره وری آب
معاون امور زراعی وزیر کشاورزی گفت: کلید آینده کشاورزی کشور در دست توسعه تکنولوژی است و نسخه بهبود صنعت کشاورزی، توسعه تکنولوژی، سرمایه و پایداری است.

به گزارش برنا از اصفهان، عباس کشاورز در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه تکنولوژی کشاورزی، تجهیزات کشاورزی و باغبانی اصفهان با اشاره به این که آب، مهم ترین چالش امروز کشور است، افزود: هیچ کار اقتصادی در مقابل تهدید سرزمین، ارزشمند نیست و از این رو باید تکنولوژی و سرمایه را در خدمت پایداری سرزمین به کار گرفت و پایداری سرزمین را اولین خط قرمز دانست.

وی تصریح کرد: کشاورزی باید تقاضای خود را در مصرف آب کاهش دهد. به عنوان مثال، حتی در گیلان و مازندران هم برنج نباید محصول اول باشد اما در حال حاضر جایگزینی برای آن وجود ندارد.

معاون وزیر کشاورزی، اذعان داشت: باید تغییرات اساسی در رفتار و الگوی کشت محصول و روش های زراعی ایجاد کنیم. کشت، تاریخ کشت، کود دهی و عملیات از جمله مواردی است که باید بر اساس الگوی کم آبی و کشاورزی حفاظتی مطابقت یابد.

کشاورز، ادامه داد: معتقدیم الگوهای پر مصرف آب در کشور باید به کلی حذف شود و تکنولوژی کشاورزی یعنی کشاورزی بهره مند از کود خوب، آفت کش خوب، بذر خوب، روش کشت و آبیاری خوب، به میدان آید و در این راه تمامی کشاورزان و مسوولان باید کمک کنند.

وی تصریح کرد: بنده سال ها پیش بحران آب را هشدار دادم و امروز نیز می گویم کشاورزی ما هر روز خسارت زیادی از نظر کمبود دانش و تکنولوژی می بیند.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در شروع کار دولت جدید، نزدیک به ۴۵ درصد انرژی مصرفی از واردات تامین می شد و حداکثر خودکفایی ما در شاخص انرژی ۵۵ درصد بود که قول ما به ریاست جمهور، رسیدن به خود اتکایی ۸۰ درصدی طی چهار سال بود و این مهم در سال جاری تحقق یافت.

وی با بیان این که هیچ کشوری در جهان، در این حوزه به بیش از ۹۰ درصد خودکفایی نرسیده است، افزود: دومین توفیقی که در این مدت حاصل شده این است که کشاورزی رشد مستمر و پایدار داشته و این دستاورد بسیار مهمی است. همچنین موفق شدیم طی سه سال، شاخص بهره وری آب را تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳ تا ۱۵ ماه ذخیره گندم در کشور وجود دارد که در دوره ۳۰ ساله اخیر بی سابقه بوده است.

کشاورز، با اشاره به این که این دستاوردها مانند برگزاری نمایشگاه، یک کار گروهی و نتیجه تلاش جمعی بوده است، اظهار داشت: در این نمایشگاه ها ارایه دهندگان نباید به صرف ارایه کالا یا محصول، بسنده کنند بلکه باید کالا و محصول را همراه با دستورالعمل و راهنمایی لازم در اختیار کشاورزان بگذارند.

وی با اعلام این که هم اکنون ۴۴۰۰ برند ثبت شده کود در کشور وجود دارد، گفت: با وجود این تعدد، محال است دولت بتواند به تک تک کشاورزان اعلام کند چه کودی بهتر است و چگونه و کی باید مصرف شود، از این رو در چنین نمایشگاه هایی که فضای تبادل، تعامل و مذاکره وجود دارد، باید چنین آموزش هایی در کنار ارایه محصول ارایه گردد.

وی اعلام کرد: به عنوان نمونه در زمینه آفت کش ها به آفت کش های دوستدار محیط زیست و کم مصرف نیاز داریم و به زودی آفت کش های پر خطر را ممنوع خواهیم کرد. این یک تکلیف است و طی یک سال و نیم گذشته نیز ۱۰۰ آفت کش جدید ثبت شده که از سال ۵۶ تا ۸۹، ۲۰ مورد نیز به ثبت نرسیده بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز