کودکان سرمایه های اصلی توسعه اند

راه اندازی پویش «عبور از ترس» برای تحول در نقش اجتماعی زنان در جامعه

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۰:۴۸
کد خبر: ۵۰۶۹۳۹
راه اندازی پویش «عبور از ترس» برای تحول در نقش اجتماعی زنان در جامعه
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: متاسفانه امروز آموزش و پرورش درگیر مسایل زیادی است که با وجود این مسایل، ایجاد تحرک و تحول در آن تا 15 سال آینده بعید به نظر می رسد.

به گزارش برنا از اصفهان، محسن رنانی در«کارگاه آموزشی مهارت های گفتگو و نقش آن در توانمندسازی زنان» که به همت معاونت بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: بازدهی سرمایه گذاری در آموزش و پرورش- دوران دبستان و پیش از دبستان- 5 برابر سرمایه گذاری در دانشگاه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز آموزش و پرورش درگیر مسایل زیادی است که با وجود این مسایل، ایجاد تحرک و تحول در آن تا 15 سال آینده بعید به نظر می رسد، تصریح کرد: در حال حاضر نظام تدبیر کشور ما در برنامه های خود رابطه ای بین آموزش و پرورش و توسعه برقرار نکرده، در حالی که اگر برای سه نسل به همان میزانی که برای سد سازی سرمایه گذاری شد، برای دبستان وپیش دبستان هزینه شود، روند توسعه در کشور آغاز خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان  با بیان اینکه در تحقیقات مشخص شده بازدهی منافع اقتصادی سرمایه گذاری در آموزش از همه انواع دیگر سرمایه گذاری ها، بیشتر است، افزود: مغز کودکان تا ده سال مانند یک توده عظیم از« سیناپس» بوده و بعد از این دوره، سیناپس ها کاهش خواهند یافت. سیناپس‌ها واسطه‌هایی هستند که امکان ارتباط بین سلول‌های مغزی یا نورون‌ها را فراهم‌ می‌آورند. هرچه سیناپس‌ها بیشتر باشد، ظرفیت عملکرد مغز بالاتر است.

رنانی خاطرنشان کرد: بنابراین کودکان ذخیره عظیمی از سرمایه اند و درواقع سرمایه های اصلی توسعه هستند.

وی ضمن بیان اینکه امروزه کشورهای مختلف در حال سرمایه گذاری در تحول نظام آموزشی هستند، گفت: کشور فنلاند بالاترین درآمد توریستی را از توریسم آموزشی دارد. یعنی حجم عظیمی از توریست ها از کشورهای مختلف برای بازدید از نحوه عملکرد نظام آموزشی این کشور، به آن وارد می شوند.

رنانی افزود: متاسفانه در کشور ما در صد سال اخیر، تنها انسان های دانشمند تربیت شده در حالی که توسعه، نیازمند توانمندی است و در کشور ما انسان‌ها به اندازه کافی توانمند پرورش نمی‌یابند. اگر در نظام آموزشی ما از همان هشتاد سال پیش بر پرورش کودکان متمرکز می شد، انسان های توانمند تربیت می یافت.

وی تاکید کرد: اصلی ترین عامل توسعه یا توانمندی انسان‌ها، مادران هستند. در واقع لازم است مادران ما یاد بگیرند که چگونه کودکانشان را تخریب نکنند زیرا کودکان بالقوه توانمند هستند و معمولا ما با نحوه عمل خود توانایی آنان را تخریب می‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مادران توانمند می توانند کودکان توانمند تربیت کنند، تصریح کرد: محوری ترین توانمندی برای توسعه، توانایی «گفت وگو» بوده وتمرین گفت وگو، محوری ترین سرمایه‌گذاری برای آغاز توسعه است.

رنانی افزود: هر تحولی به منظور توسعه از گفت وگو آغاز می شود و لازم است ضرورت مساله گفت وگو و تمرین روش‌های گفت‌‌وگو از طریق همه نهادهای مدنی بویژه فرهنگسراها به خانوارها منتقل شود و بانوان با مهارت های گفت و گو آشنا شوند.

وی ادامه داد: گفت و گو صحبت کردن متفرقه یا همان «اختلاط» نیست. گفت وگوی واقعی، شرایط و ویژگی‌هایی دارد که هر دو طرف گفت‌وگو باید داشته باشند. در این صورت، در پایان هر گفت‌وگوی واقعی نگرش فرد تغییر یافته و چیدمان انگاره های ذهنی وی جابه‌جا می‌شود.

رنانی در پایان با بیان اینکه راه اندازی پویش «عبور از ترس» یکی از الزامات برای تحول در نقش اجتماعی زنان در جامعه ما است، گفت: زنان ما با دو نوع ترس «بیولوژیک»‌ و ترس «اجتماعی» روبه رو هستند که قدرت آنها را در ایفای نقش موثر درجامعه محدود می‌کند. مثلا ترس از حیواناتی مانند سوسک، موش یا گربه یکی از مواردی است که مانع افزایش قدرت اجتماعی زنان شده است. همچنین بسیاری از زنان به دلیل ترس اجتماعی توان بروز خود و پذیرش مسئولیت‌های درخور و هم شأن خود را ندارند. و البته این نوع ترس با ناتوانی در گفت و گو آغاز می شود.

وی تصریح کرد: اگر بانوان در گفت و گو توانمند شوند، ترس اجتماعی نیز از بین خواهد رفت

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز