اصفهان سال آینده آرام دیده می شود

انقلاب در حوزه حمل و نقل شهری اصفهان

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۱۱:۰۲:۵۳
کد خبر: ۵۳۱۸۰۷
انقلاب در حوزه حمل و نقل شهری اصفهان
شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان در صدد است پارادایم جدیدی کلید بزند و آن را به دیگر شهرهای کشور تسری دهد.

به گزارش برنا از اصفهان،مهدی جمالی نژاد با اعلام اینکه شهر اصفهان در سال آینده بسیار آرام دیده خواهد شد عنوان داشت: بسیاری از این خیابان های شلوغ که تابلوهای فوق العاده زیادی داشته و از حیث بصری آشفتگی های زیادی دارند در سال آینده آرام بخشی خواهد شد.

وی ادامه داد: اما یقین بدانید که سلیقه ها خیلی مختلف است. در اصفهان هنرمندان بسیار زیادی در رشته های هنری مختلف وجود دارند و لذا در چنین فضایی کار کردن خیلی دشوار است. مثلا اگر به شهر مشهد بروید می بینید در اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) که سابقه و قدمتی چند صد ساله دارد برج ها و ساختمان های بلندی ساخته شده و هسته مرکزی شهر را تشکیل می دهند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: شهرهای دیگر مثل شیراز، تهران و اهواز و ... هم همینطور هستند اما در اصفهان هم در زمینه میراث فرهنگی که مردم اصفهان به آن می بالند و افتخار می کنند، محدودیت زیادی از حیث ساخت وساز ساختمان های جدید وجود دارد و هم مردم خیلی به این موضوع حساس هستند و با دقت این مسائل را پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: مثلا ساختمان ارگ جهان نما با ساختن یک یا دو طبقه بیشتر حساسیت مردم را برمی انگیزد، که البته این حساسیت بسیار ارزشمند است و نشان می دهد حس تعلق مردم به شهرشان فوق العاده زیاد است. هرچند این مسئله شاید برای مدیران شهری مشکل باشد اما به نظر من این حضور مردم و نظارت قوی آنها در جریانات مختلف خیلی ارزشمند است. لذا یکی از شاخصه های اصلی شهر اصفهان دیده بانی بسیار خوب مردم در اقدامات شهری است که یقینا در حوزه زیباسازی هم نمود خودش را دارد.

مهدی جمالی نژاد در نشست خبری پایانی سال که در سینما خانواده برگزار شد٬ گفت: در قالب رویکرد جدید شهرداری که در تمام عرصه های فرهنگی ، هنری، ورود پیدا کرده است بازسازی سینماها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود:سینما خانواده؛ سینمایی متروکه بود که احیا شد و به همین دلیل نشست خبری امروز در این محل برگزار شد.

شهردار اصفهان ادامه داد: در کنار بازسازی سینماها احداث پردیس های فرهنگی در دستور کار قرار دارد. جمالی نژاد با اشاره به اینکه در سال آینده بودجه خوبی برای این مهم پیش بینی شده است، اضافه کرد: از اهل رسانه می خواهیم شهروندان را ترغیب کنند تا با سینما آشتی کنند. شهردار اصفهان  اظهار کرد:  در گذشته شهرداری ها دستگاه هایی خدمت رسان بودند که تنها وظیفه جمع آوری زباله،رفت و روب،توسعه معابر و ... داشتند اما در حال حاضر رویکرد فرهنگی و اجتماعی به رویکرد خدماتی  شهرداری ها غالب شده است.

جمالی نژاد اظهارکرد: گفتمان جدید شهرداری اصفهان مجموعه ای از بینش ها و اندیشه هاست که بر ذهنیت ها اثر می گذارد .

وی با اشاره به اینکه کلانشهرهای کشور امروزه درگیر مسائل بسیاری از جمله آسیب های اجتماعی و ترافیک هستند، گفت: این دشواری ها شهرداری ها را به سمت گفتمان های جدید می کشاند و شهرداری اصفهان پرچمدار این گفتمان است.

کارگروه پیرایش شهری

شهردار اصفهان در خصوص زیباساری شهری یادآور شد: چنانچه می دانید در حوزه زیباسازی کمیته های مختلفی داریم و عزیزان هنرمند را با این حوزه درگیر کرده ایم، چراکه وقتی می گوییم شهر اصفهان نصف جهان است، هنرمندانمان را به رخ می کشیم و لذا در حوزه زیباسازی هم از حضور و همکاری این عزیزان هنرمند بسیار بهره مند شده ایم.

جمالی نژاد خبر داد: درخصوص کاری بسیار ارزشمند که قرار است در سال آینده آغاز شود از هم اکنون به اصحاب رسانه نوید می دهم به طوری که آشفتگی فضایی و آشفتگی بصری که در تمامی کلان شهرها دیده می شود در سال آینده با کارگروه پیرایش شهری به نوعی برطرف می شود.

وی افزود: شهرداری اصفهان برای نخستین بار کارگروهی را با نام پیرایش شهری راه اندازی کرده است چون معتقد است قبل از زیباسازی شهری باید پیرایش شهری انجام شود تا شهر از تابلوهای زائد، زوائد شهری، نماهای مختلف ناهمگون خالی شود، سیما و منظر شهری بایستی با هویت شهری ما همگون شود به همین دلیل هم کارهای بسیار ارزشمندی در این حوزه انجام شده است که یقینا در سال آینده شاهد آن خواهیم بود و مشاهده می شود که بیشتر فعالیت ما در سال آینده در حوزه پیرایش شهری خواهد بود تا آلودگی ها و زوائد بصری از شهرمان حذف شود.

محدودیت زیادی  در مقوله میراث ملموس و  ناملموس  وجود دارد

 

وی با بیان اینکه کار کردن در شهر اصفهان بسیار سخت  و متفاوت است گفت: برای مثال در شهر مشهد، حرم امارضا(ع) با قدمت تاریخی چند صد ساله،  در طول چند سال شاهد آن هستیم  در اطراف آن برج های بسیار عظیمی در دور این حرم ساخته می شود وبه یکباره تمام هسته ی مرکزی مشهد تبدیل به برج های مختلف می شود و در شهرهای دیگر همچون تهران شیراز و اهواز نیز به همین گونه است.

 وی در ادامه تصریح کرد : در اصفهان محدودیت زیادی  در مقوله میراث هم در حوزه ملموس و  ناملموس  وجود دارد که بایستی دقت عمل زیادی داشته باشد.

 

جمالی نژاد با بیان این مطلب یادآور شد:  مردم نیز بسیار حساس هستند و با توجه به اینکه در شهرهای دیگر چنان برج هایی ساخته می شود، در شهر اصفهان جهان نما وقتی یک یا دو طبقه اضافه تر می سازد مردم حساسیت زیادی از خود نشان می دهند که این حساسیت بسیار ارزشمند است و گفت : اگرچه این امر کار را برای مدیران شهری مشکل می کند ولی بسیار ارزشمند است.

وی بر حضور مردم در جریانات مختلف ، دادن ایده های مختلف و در عین حال  نظارت قوی بر آن ها تاکید کرد.

وی از شاخصه های شهر اصفهان را دیده بانی خوب مردم عنوان کرد درالزامات شهری که این امر در حوزه زیباسازی نیز نمود خودش را دارد.

شهردار اصفهان متذکر شد: در حوزه زیباسازی سلیقه ها متنوع است وبا تنوع هنرمندان و تخصص های مختلف در امور ممکن است بر اساس ذائقه های مختلف برخی را بپذیریم و برخی را نپذیریم.

وی گفت: کمیته ساماندهی از ابتدای سال آینده کار خود را شروع می کند و در تمام مناطق شهر اصفهان یک خیابان را به عنوان پایلوت انجام می دهیم و تمام شهر را به نوعی آرام سازی خواهیم کرد

وی با بیان اینک درمورد وضعیت پارکینگ های شهر ما در حوزه حمل و نقل شهری در اصفهان یک انقلابی را ایجاد کردیم گفت : با شعار "فتح" (فرصت تاریخی حمل و نقل ) که با رمز فتح شروع کردیم اقدامات بی نظیری را در این حوزه در مقابل کلانشهرهای دیگر انجام دادیم.

به نظرات هنرمندان شهر احترام بگذاریم

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیباسازی سلیقه های متنوعی وجود دارد گفت: این سلیقه های متنوع موجب ابراز نظرات مختلف و گاه متضادی می شود. اما من خواهشمندم که چون هنرمندان مختلفی از رشته ها و تخصص های مختلف در این کار با ما همکاری دارند، آنچه را که با ذائقه مان هماهنگ نیست بپذیریم و به نظرات هنرمندان شهرمان احترام بگذاریم.

وی افزود: اقداماتی سال گذشته در حوزه زیباسازی انجام شد که شاید جای تامل بیشتری داشت، هرچند بعضی از کارها در حوزه شهری بصورت موقتی و فصلی است، مثلا ما در طی سال سه یا چهار بار گل های فصلی می کاریم. در ایام نوروز، فصل تابستان، پاییز و زمستان هر کدام بصورت جداگانه کاشت گل داریم. بنابراین ناچاریم هزینه هایی را برای آرام بخشی به شهر و روحیه بخشیدن به شهروندان صرف کنیم. لذا در کنار یکی دو موردی که مطرح شد کارهای قابل توجه دیگری هم درسال گذشته انجام شد. هرچند امیدواریم بتوانیم همه شاخصه ها را در حوزه زیباسازی در سال آینده لحاظ نماییم.

وی درخصوص کمیته ساماندهی عنوان کرد: این کمیته از ابتدای سال آینده کار خود را آغاز می کند و در تمام مناطق شهر اصفهان یک خیابان در نظر گرفته می شود و امیدواریم بزودی تمامی مناطق آرام سازی شود.

انقلاب در حوزه حمل و نقل کارهای جدیدی کلید خورده است

وی در خصوص پارکینگ های شهر اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل شهری در اصفهان یک انقلابی را ایجاد کرده ایم، کارهایی در این دوره انجام شده است که در صورت مقایسه با کلانشهرهای دیگر در تمامی حوزه ها اصفهان بی نظیر است نمونه آن در خرید 700 اتوبوس، راه اندازی خطوط بی آر تی، مسیرهای دوچرخه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی که جدیدا در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل کارهای جدیدی کلید خورده است، افزود: مطالعه در موضوع تراموا به نتیجه رسیده است و در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد.

شهردار اصفهان گفت: وضعیت پارکینگ های اصفهان بسیار نامحدود بود و نزدیک به یک سال است که با شرکت نیک اندیش به جدیت ورود پیدا کرده ایم و درحال سازماندهی هستیم و پارکینگ هایی که در آینده ساخته خواهند شد با استانداردهای جهانی است و پارکینگ های هوشمند و چندمنظوره ای هستند که به آخرین تکنولوژی های هوشمند نظارتی مجهز خواهند شد و با توجه به حوادث اخیر در قسمتی از آن ها آشیانه آتش نشان ها در نظر گرفته شده، و برای اولین بار در کشور در آن ها پارکینگ های دوچرخه نیز پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه پارکینگ های قبلی نیز به روز خواهند شد، اظهار داشت: پارکینگ خیابان بزرگمهر شاخص های هوشمند را داشت و پارکینگ خیابان محتشم که در هفته آینده افتتاح خواهد شد نیز این مشخصات را خواهد داشت.

اقدامات موثر شهرداری در مبارزه با فساد مالی

جمالی نژاد در بحث شفافیت های مالی گفت: از ابتدا گفته ام به دنبال جعبه سیاه فساد در شهرداری هستم که در اغاز باید علت را پیدا کرد و بعد به دنبال معلول رفت، خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی انجام گرفته است اما باید بدانیم در هیچ دستگاهی در کشور فساد به صفر نخواهد رسیدو در میان 11 هزار نفر خانواده شهرداری اصفهان ممکن است تخلفی صورت بگیرد که هنر مدیریت به حداقل رساندن فساد است و شهرداری اصفهان بصورت پیشگیرانه در این خصوص عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه ارائه تمامی تسهیلات و فعالیت ها به صورت الکترونیک از اقدامات خوب شهرداری بوده است، بیان داشت: راه اندازی سامانه سما روش سنتی در شهرداری ها را  تغییر داد و دیگر هیچگونه تخلفی در صدور پروانه نخواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز